Pierderi prea mari înregistrate în 2015, superficialitate în rezolvarea defectelor apărute la aeronave, creşterea artificială a numărului de ore suplimentare prestate de angajaţi şi a plăţii nejustificate a acestor ore, sunt doar câteva dintre deficienţele descoperite de Ministerul Transporturilor, în urma unui control efectuat la Tarom, şi date publicităţii, luni, pe site-ul instiuţiei de stat.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
La câteva zile după ce ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a anunţat că belgianul Christian Heinzmann rămâne director general al Tarom, dar nu va mai putea exercita funcţia de manager de resurse financiare şi umane după data de 22 martie, instituţia de stat a făcut public un raport critic asupra activităţii managerului privat.
 
Ministrul Transporturilor îl acuză pe Heinzmann de lipsă de interes şi de responsabilitate, una dintre principalele deficienţe descoperite la compania aeriană fiind nerealizarea indicatorilor prevăzuţi în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat pentru anii 2014 şi 2015.
 
”Conform documentelor prezentate, teoretic indicatorii respectivi au fost realizaţi în anul 2014 şi nerealizaţi în 2015. Însă, dacă nu se ţine cont de evoluţia favorabilă a preţului petrolului în anii menţionaţi, se constată că practic pierderile au crescut faţă de nivelul aprobat prin BVC”, se arată în raportul publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.
 
Astfel, dacă în 2014, compania avea aprobate în buget pierderi 116,8 milioane lei, iar cele înregistrate au fost de 110 milioane lei, în 2015 pierderile aprobate la buget au fost de doar 8,2 milioane lei, dar compania a avut un minus de 41,3 milioane lei.
 
Mai mult , în condiţiile menţinerii preţului petrolului luat în calcul la fundamentarea bugetului, pierderile din 2015 ar fi fost de 128,5 milioane lei.
O altă problemă a constitui-o cheltuielile neprevăzute, care au fost scăzute artificial.
 
”Cu toate că se cunoştea faptul că la sfârşitul anului 2015 o aeronavă deţinută în leasing de Tarom va fi returnată proprietarului şi că implicit acest demers presupunea anumite costuri, acestea nu au fost prevăzute în buget decât la un nivel mai mic”, au constatat controlorii ministerului.
Pe lângă acestea au mai fost şi alte cheltuieli neprevăzute în bugetul pe 2015, fapt ce a dus la depăşirea bugetului aprobat cu suma de 68,5 milioane de lei.
 
Alte nereguli au fost constatate în ceea ce priveşte întocmirea pontajelor şi evidenţa prezenţei personalului Direcţiei Tehnice, numărului de ore suplimentare prestate de angajaţi fiind crescut artificial, la fel şi plata nejustificată a acestor ore.
”Condicile de prezenţă nu reflectă situaţia reală a orelor lucrate (nu sunt semnate şi nu se menţionează nimic în cazul lipsei personalului, nu se menţionează orele de venire şi plecare). Foile colective de prezenţă (pontajele) pentru personalul care lucrează în ture evidenţiază orele suplimentare prin raportare la norma de timp aferentă programului normal de lucru de 8 ore, fapt ce conduce la acumularea unui număr mult mai mare de ore suplimentare”, se mai arată în raportul MT.
 
Raportul mai menţionează şi alte nereguli grave, legate de angajarea personalului, de salarizarea acestuia precum şi lipsa unei grile de salarizare unice, care au condus, potrivit raportului, la grave dezechilibre salariale si demotivări ale personalului cu vechime.
”Pe fondul acestor nemultumiri, peste care s-a suprapus eşuarea negocierilor privind încheierea unui nou contract colectiv de muncă, încheiat abia în 2015, s-a creat o relatie tensionata între angajator şi sindicate, soldate cu anularea unora dintre cursele prevazute în Programul de Operare al companiei”, se precizează în raport.
 
Potrivit controlorilor, nu s-au luat nici măsurile necesare pentru încheierea în timp util a contractelor de furnizare şi reparare piese, iar o parte din întârzierile raportate de Tarom în 2015 ca având o cauză tehnică au fost de fapt provocate de probleme de natură organizatorică.
Altfel spus, compania a tratat superficial defectele apărute la aeronave. ”Din raţiuni economice, secţia de întreţinere de linie Airbus/ATR a funcţionat în anii 2014 şi 2015 fără un stoc minim necesar, aprovizionarea cu piese şi componente efectuându-se în regim de urgenţă, ceea ce a condus la achitarea unor preţuri mult mai mari faţă de normal. În acest sens nu s-a efectuat o analiză care să conducă la alegerea variantei celei mai economice”, potrivit raportului citat.
 
Autoritătea Aeronautică Civilă a făcut şi ea o anchetă, în urmă cu mai bine de două săptămâni, iar incidentul de miercuri de la Budapesta,  când cabina de pasageri a unei aeronave s-a umplut de fum, iar avionul a aterizat de urgenţă, cu un singur motor,  a avut o influenţă în decizia luată.
În urma controlului, Autoritatea a decis că Heinzmann, care exercita atât funcţia de director general, cât şi pe cea de director de resurse, nu mai poate exercita efectiv funcţia de manager de resurse financiare şi umane după data de 22 martie.
 
Şefului Tarom i s-a reproşat în repetate rânduri faptul că nu şi-a îndeplinit planul de management. Acesta prevedea revenirea pe profit a companiei de stat, dar şi reducerea personalului, însă niciuna dintre ţinte nu a fost atinsă.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.