Ministerul Finanţelor anunţă că face paşi importanţi în direcţia digitalizării în relaţia cu mediul de afaceri şi în lupta împotriva evaziunii fiscale, iar sistemul de facturare electronică pe relaţia Business to Business (B2B) este disponibil şi funcţionează în parametri programaţi, începând de astăzi, 1 aprilie. Primele sute de facturi au fost deja introduse în sistem.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Sistemul de facturare electronică pe relaţia Business to Business (B2B) este disponibil şi funcţionează în parametri programaţi, începând de astăzi, 1 aprilie, iar primele sute de facturi au fost deja introduse în sistem. Ministerul Finanţelor continuă demersurile în vederea eficientizării colectării impozitelor şi taxelor, cu accent pe prevenirea, combaterea evaziunii fiscale precum şi îmbunătăţirea gradului de colectare a TVA”, anunţă ministerul.

Astfel, de vineri, 1 aprilie, operatorii economici care comercializează produse considerate cu risc fiscal ridicat pot să folosească, opţional, Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura pe relaţia Business to Business (B2B), urmând ca acesta să devină obligatoriu începând cu data de 1 iulie 2022.

Din noiembrie 2021, de când a fost operaţionalizată facturarea electronică generalizată pe relaţia Business to Government (B2G), aceasta a fost utilizată în domeniul achiziţiilor publice în relaţia dintre operatori economici şi  autorităţi/entităţi contractante, iar rezultatele sunt foarte bune.

Începând de astăzi se intră în etapa digitalizării economiei şi a relaţiei fiscal-digitale dintre economie şi autorităţi.

”Digitalizarea administraţiei publice este o prioritate, iar Ministerul Finanţelor este în plin proces de  tranziţie de la documentele pe hârtie la cele pe suport digital.  RO e-Factura este un sistem care contribuie la susţinerea unui mediu fiscal eficient, transparent şi echitabil. Împreună cu Sistemul naţional privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport se asigură paşii către o digitalizare majoră a operaţiunilor comerciale într-un context unitar şi fiscalizat. În prezent, avem în pregătire şi alte sisteme electronice care să ţină pasul cu evoluţiile tehnologice şi să răspundă tuturor cerinţelor mediului de afaceri. Standardizarea sistemului de facturare electronică are beneficii semnificative şi la nivel internaţional în ceea ce priveşte funcţionarea economiilor, impactul asupra mediului şi reducerea sarcinilor administrative”, a subliniat Adrian Câciu, ministrul Finanţelor.

OUG nr. 130/2021 stabileşte următoarele termene privind facturarea electronică de către firmele care comercializează produse considerate cu risc fiscal ridicat :

  • în intervalul 1 aprilie – 30 iunie 2022 firmele pot să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistraţi în Registrul RO e-Factura;
  • începând cu 1 iulie 2022 aceste firme au obligaţia să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistraţi în Registrul RO e-Factura.

Sistemul RO e-Factura poate fi accesat cu ajutorul credenţialelor pentru Spatiul Privat Virtual (SPV).

RO e-Factura are nenumãrate beneficii atât pentru administraţia publicã, cât şi pentru mediul privat:

  • Oferã o imagine de ansamblu, în timp real, asupra execuţiei bugetare şi în urmãtoarea etapã, a tranzacţiilor în relaţia B2B;
  • Contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel naţional, cât şi în cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscalã;
  • Va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme deţinute de statele membre ale U.E.;
  • Va asigura posibilitatea participãrii în procesul de achiziţii publice a oricãrei entitãţi din oricare stat membru al Uniunii Europene;
  • Sistemul va oferi date în timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare şi, implicit, asigurarea necesitãţii de investiţii ale statului român;
  • Eficienţã, predictibilitate şi transparenţã în cheltuirea banilor de cãtre instituţiile publice;
  • Va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentarã (desk – audit – control ANAF - Antifraudã de la distanţã)  pentru acţiunile de conformare şi prevenire;
  • Datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evoluţiei economice, identificarea asimetriilor din economie şi implementarea unor politici fiscale pertinente care sã asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri;
  • Eliminã vulnerabilitãţile vechiului sistem de facturare pe suport hârtie.

Tot de la 1 aprilie, intră în vigoare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 131/2021, care instituie obligaţia unităţilor afiliate de a transmite facturile emise atât către titularii voucherelor de vacanţă, cât şi în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.

Procedura de utilizare şi funcţionare a sistemului RO e-Factura şi documentaţia tehnică sunt disponibile pe secţiunile dedicate ale paginilor web ale Ministerului Finanţelor Publice şi ANAF.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.