Gigantul danez din transportul maritim Maersk a raportat joi un profit operaţional peste aşteptări pentru primul trimestru, dar a redus previziunile privind creşterea volumului pieţei globale de containere pentru 2025, invocând incertitudinile macroeconomice şi tensiunile tarifare dintre Statele Unite şi China, transmite Reuters.
Maersk, considerată un barometru global al comerţului internaţional, a anunţat un profit preliminar înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) de 2,71 miliarde dolari în primele trei luni ale anului, în creştere cu 70% faţă de perioada similară din 2024, când a înregistrat 1,59 miliarde dolari. Rezultatul a depăşit estimarea analiştilor dintr-un sondaj LSEG, care prognozau un profit de 2,57 miliarde dolari.
Deşi Maersk şi-a menţinut prognoza de profit pentru 2025 între 6 şi 9 miliarde dolari, compania a revizuit în scădere estimarea privind creşterea volumelor de containere, la un interval de -1% până la 4%, faţă de estimarea anterioară de +4%.
10 iunie Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României
”Primul trimestru a continuat tendinţa cererii puternice şi a unei economii robuste, ceea ce ne-a permis să obţinem aceste rezultate solide,” a declarat CEO-ul Maersk, Vincent Clerc, într-un interviu pentru CNBC Europa.
El a adăugat că măsurile tarifare adoptate de administraţia Trump – inclusiv tarife de 145% pentru importurile din China – au provocat o scădere abruptă a volumelor pe ruta China-SUA, estimată între 30% şi 40% în aprilie, deoarece clienţii adoptă o atitudine de aşteptare.
”Nivelul actual al tarifelor este pur şi simplu prohibitiv pentru ambele părţi. Dacă nu se ajunge la o soluţie, nu se poate vorbi de o redresare reală,” a spus Clerc.
Totuşi, CEO-ul a subliniat că efectele negative se limitează momentan la relaţiile comerciale dintre SUA şi China şi nu s-au extins încă la alte rute globale.
În plus, Maersk estimează că perturbările din Marea Roşie vor continua pe tot parcursul anului 2025, afectând suplimentar lanţurile de aprovizionare.
Acţiunile Maersk au scăzut joi cu 2,2% în jurul orei 9:45 (ora Londrei), reflectând îngrijorările investitorilor legate de perspectivele pieţei globale de transport maritim.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.