Gregoire Vigroux, preşedintele board-ului La French Tech România, afirmă într-un interviu acordat News.ro că o viziune pe cel puţin 5 ani este unul din ingredientele de bază ale succesului, alături de faptul că fiecare antreprenor trebuie să de înconjoare de profesionişti, ”de oameni care excelează în domenii în care ei nu o fac”. În opinia sa, antreprenorii de succes au o gândire care vede mai degrabă oportunităţile decât problemele create de schimbare. Gregoire Vigroux consideră că românii sunt incredibil de adaptabili în afaceri, îmbrăţişează cu uşurinţă mediile de lucru, culturile şi valorile din companiile străine şi sunt de asemenea foarte talentaţi la limbi străine, El remarcă faptul că apare un nou val de tineri români care se orientează spre antreprenoriat, în loc să intre în companii şi descrie România drept ”un rezervor impresionant de oameni talentaţi şi experimentaţi în domeniul IT”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Gregoire Vigroux a explicat şi care vor fi criterile de selecţie a start-up-urilor care vor beneficia de susţinerea French Tech România.

Prezentăm integral interviul acordat News. ro de către Gregoire Vigroux, co-fondator şi vicepreşedinte pentru Europa al TELUS International şi preşedintele board-ului La French Tech România:

Reporter: Cu ocazia lansării ecosistemului La French Tech România, aţi anunţat că French Tech va oferi start-up-urilor susţinere pentru dezvoltare internaţională: mentoring, coaching, punere in contact la nivel internaţional. Concret, ce trebuie să facă un start-up românesc pentru a benficia de acest tip de sprijin? Din ce moment al existenţei lui puteţi interveni şi în ce formă?

Gregoire Vigroux: Într-adevăr, La French Tech România va sprijini dezvoltarea internaţională a start-up-urilor româneşti prin mentoring, coaching, conexiuni internaţionale pentru a intra pe pieţele Europei Occidentale, cu prioritate pe piaţa franceză. Acceleratorul nostru va oferi şi finanţare pentru start-up-uri, începând cu 2020, când va fi lansat un fond de investiţii de 1 milion de euro, cu participarea a 20-30 de investitori, care vor aduce maximum 50.000 de euro fiecare. Start-up-urile vor putea primi între 20.000 şi 100.000 de euro, pe lângă sprijinul pe parte de expertiză şi scalabilitate.  Pentru a beneficia de sprijinul nostru, echipa La French Tech România va lansa un apel de proiecte în trimestrul 4 al anului 2020. Proprietarii de startup-uri vor avea de completat un formular online pentru a aplica. Selecţia se va baza pe potenţialul afacerii, scalabilitate, calitatea business plan-ului şi pe pasiunea şi dedicarea antreprenorilor. Aspectul "the tech for good" ("tehnologia pentru o cauză bună") este de asemenea foarte important pentru noi. Vrem să fim siguri că ne investim timpul, efortul şi banii în companii care promovează partea umană a tehnologiei, pentru schimbare socială şi pentru a transforma lumea în bine. El a precizat însă că sprijinul pe parte de mentoring, coaching, promovare internaţională va putea fi acordat din ultimul trimestru al lui 2019.

Reporter:Sunt foarte mulţi români atraşi de ideea antreprenoriatului, însă pe mulţi dintre ei îi împiedică teama de eşec  asociată cu o reacţie negativă a societăţii. Ce i-aţi spune unei astfel de persoane? Aţi încuraja-o sau aţi considera că deja ii lipsesc ”ingredientele” unui bun antreprenor?

Gregoire Vigroux: În prezent, România nu oferă multe şcoli de business şi programe MBA, pentru a pregăti şi a încuraja tinerii să devină antreprenori. Acest lucru nu ajută la apariţia ecosistemului local de start-up-uri. Trăiesc în România de 12 ani şi am întâlnit mulţi tineri români inteligenţi, care ezitau între o viaţă în corporaţie şi o viaţă ca antreprenori... Majoritatea au preferat să lucreze într-o companie multinaţională, cu un salariu bun, cu un loc de muncă sigur şi oportunităţi pentru a‐şi dezvolta rapid cariera. Există în această opţiune un anumit nivel de confort. Pe de altă parte, viaţa antreprenorială este riscantă, atât din punct de vedere financiar, cât şi din perspectiva echilibrului muncă-viaţă privată. Dar recompensa are un potenţial imens, în termeni financiari, de libertate personală şi de împlinire profesională.  

Acestea fiind spuse, încep să văd, ca niciodată înainte, că apare un nou val de tineri români care se orientează spre antreprenoriat, în loc să intre în companii. Sunt tentat să cred că poveşti extraordinare ale unor start-upuri româneşti, precum UiPath şi Emag, îi încurajează pe tinerii  români să aleagă viaţa antreprenorială mai degrabă decât viaţa corporatistă, întrucât au mai multe modele de succes pe care să le urmeze. 

Reporter: Odată ce un start-up funcţionează, care sunt condiţiile necesare pentru a putea să scaleze? Ce sfaturi, din experienţa dumneavoastră aţi da unui start-up care vrea sa scale-up?

Gregoire Vigroux: Să ai o viziune pe cel puţin 5 ani (şi să-ţi stabileşti obiective şi etape în concordanţă cu aceasta) este unul din ingredientele de bază ale succesului. Este de asemenea important să fii înconjurat de profesionişti (parteneri de afaceri, mentori, membri ai echipei) care aduc complementaritate în termeni de expertiză. Nu putem excela la toate aspectele unei afaceri - dezvoltarea firmei, HR, financiar, marketing, etc. Toţi antreprenorii au puncte tari şi puncte slabe. Este important pentru antreprenori să fie înconjuraţi de oameni care excelează în domenii în care ei nu o fac. De exemplu, în România am întâlnit antreprenori extraordinari din domeniul IT, cu proiecte solide, care din nefericire nu erau capabili să vândă nimic unui client. Antreprenoriatul nu este un sport individual. Antreprenoriatul este un sport de echipă, în care fiecare jucător aduce o valoare complementară celorlalţi. Să fii mereu optimist în legătură cu afacerea ta este de asemenea extrem de important.  Antreprenorii de succes au o gândire care vede mai degrabă oportunităţile decât problemele create de schimbare. 

Reporter: La Forumul franco-român, Costin Borc, fost director de multinaţională şi fost ministru al Economiei, spunea că în România există forţe extraordinare - mână de lucru calificată la toate nivelurile,infrastructură IT de bună calitate, educaţie, inovaţie,dezvoltare a economiei competitivă şi un mediu de afaceri care încurajează permanent această dezvoltare. Pe care dintre aceste atuuri ale Romaniei ati miza, din perspectiva dumneavoastră?

Gregoire Vigroux: România are multe de oferit. În primul rând, românii sunt incredibil de adaptabili în afaceri. Ei îmbrăţişează cu uşurinţă mediile de lucru, culturile şi valorile din companiile străine.  Sunt de asemenea foarte talentaţi la limbi străine. Cea mai mare companie în care eu sunt implicat în România este TELUS International Europe. Este o companie de outsourcing/ externalizare servicii, care se ocupă în principal cu activităţi de call center şi care angajează o echipă de 1500 de oameni la nivel local. Ei bine, 90% dintre ei vorbesc cel puţin două limbi străine şi interacţionează cu oameni de pe tot globul.  

Adaptabilitatea românilor şi capacitatea lor de a vorbi limbi străine nu au trecut neobservate de către marile multinaţionale. În 2019, centrele de externalizare şi sharing de servicii au 125.000 de angajaţi în România, potrivit ABSL. Companii precum Oracle, HP, Microsoft, Amazon şi TELUS International înţeleg marea valoare pe care românii o pot aduce în serviciul clienţilor lor din întreaga lume. 

Reporter: Aţi afirmat că, pentru atenuarea  deficitului fortei de muncă din Romania, două direcţii sunt esenţiale: continuarea formării de personal şi crearea condiţiilor care să determine diaspora să revină în ţară. Concret, ce implică, în opinia dumneavoastră? Ce credeţi că ar putea determina diaspora românească să revină în ţară?

Gregoire Vigroux: Unul dintre factorii principali care i-au făcut pe români să plece din ţară au fost banii. Sunt optimist că tot mai mulţi se vor întoarce în ţară în anii următori, ca urmare a creşterii salariilor. Salariul mediu net a crescut în România cu aproape 15% pe an, ajungând la  3.115 lei în aprilie 2019, potrivit Institutului Naţional de  Statistică. Creşterea reală anuală, ajustată cu rata inflaţiei, a fost de peste 10%. Cu acest ritm, unii analişti chiar prevăd că românii ar putea ajunge la salarii similare cu cele din ţările occidentale  precum Franţa sau Germania, în peste 20 de ani. Pentru a accelera ritmul şi pentru a permite românilor să recupereze distanţa faţă de salariile din ţările occidentale, România are nevoie să se concentreze pe două lucruri: investiţii şi forţa de muncă. Ei bine, La French Tech, antreprenorii şi investitorii (business angels) din spatele acceleratorului împing lucrurile,  cu modestie, tocmai în direcţia aceasta, pentru că vrem ca România să strălucească pe scena europeană a afacerilor. 

Reporter: Putem vorbi despre ”un risc” ca AI sa ia locul oamenilor? Exista domenii în care credeţi că factorul uman e de neînlocuit?

Gregoire Vigroux: Eu cred că AI va înlocui slujbele cele mai plictisitoare şi solicitante fizic. Oamenii vor ocupa slujbele cu cea mai mare valoare adăugată. 

Reporter: Ce tip de start-up-uri franceze credeţi că ar putea veni în România, s-ar putea plia pe mediul românesc de business?

Gregoire Vigroux: Mai ales companii franceze care doresc să-şi externalizeze o parte din serviciile lor din IT în România, pentru a beneficia de resursele locale de talente. 

Reporter: Cum aţi califica finanţarea unui start-up - o investiţie sau o formă de implicare socială?

Gregoire Vigroux: Ambele. În ceea ce mă priveşte, orice investiţie într-o afacere ar trebui să urmărească în mod egal obiectivul recuperării investiţiei financiare şi un impact pozitiv asupra societăţii. La French Tech  România nu va investi timp, energie sau bani în proiecte care nu respectă principiul nostru  “tech for good” (tehnologia pentru o cauză bună), care constă în a dezvolta partea umană a tehnologiei pentru a genera schimbare socială şi pentru a face lumea un loc mai bun.  

Reporter: Cum aţi caracteriza România? Cât de diferită e România văzută de la Paris de cea reală?

Gregoire Vigroux: Trăiesc în România de 13 ani. La început am cunoscut ţara asta ca un antreprenor de start-up. Ulterior, am cunoscut-o ca un corporatist şi investitor. Şi stiţi ceva? În mai mult de un deceniu, nu mi-a trecut prin cap să părăsesc România.  M-am născut şi am crescut la Paris. Am trăit la Los Angeles şi la New York. Dar contrar unor prieteni de-ai mei de la Business School sau MBA care au ales să-şi lanseze start-upurile la Londra, New York sau Palo Alto, eu am ales Bucureşti.

Prietenii mei români sunt adesea surprinşi de această alegere. Ei nu înţeleg cum poate un străin să vadă un viitor mai bun pentru afacerea sa mai degrabă în România decât în Silicon Valley. Ei bine, aici sunt principalele mele trei motive pentru care România are şanse să devină o naţiune start-up vibrantă în anii care vor veni. 

Aici este un rezervor impresionant de oameni talentaţi şi experimentaţi în domeniul IT. În lumea noastră modernă, totul va deveni digital, iar tehnologia joacă un rol în creştere în viaţa noastră de zi cu zi. Ei bine, românii îmbrăţişează pe deplin atât digitalizarea, cât şi tehnologia informaţiei. 

România are mai mulţi ingineri de IT  per capita decât SUA, Franţa, Germania, China sau chiar India. Prezenţa de succes a unor companii globale din domeniul high-tech, incluzând Microsoft, IBM, HP, Oracle şi Amazon confirmă experienţa şi potenţialul României în domeniul IT. Huawei a lansat un centru global de servicii în valoare de  10 milioane de euro.  Samsung a deschis un centru de servicii în Bucureşti pentru a deservi 30 de ţări. Amazon a angajat 1.000 de oameni la nivel local.

Cultura multilingvistă a României este un contributor major la dezvoltarea startup-urilor în această ţară. România efectiv străluceşte datorită românilor care vorbesc mai multe limbi. Un studiu recent, derulat de ABSL, a identificat un număr impresionant de limbi străine pe care le vorbesc studenţii români. Engleza este vorbită de 90% dintre studenţi, franceza de 26%, spaniola de  17%, germana de 8% şi  italiana de 5%. 

Doar în outsourcing, numărul total de limbi vorbite în centrele de servicii din România se ridică la aproape 40, iar 38% dintre ele acoperă 10 limbi, potrivit ABSL. O companie pe care am co-fondat-o în  2007 - şi pentru care încă mai lucrez azi -, TELUS International Europe, deserveşte clienţi în franceză, italiană, spaniolă, portugheză, germană, olandeză, engleză, suedeză, norvegiană, poloneză, greacă, şi cehă. Serviciile în toate aceste 13 limbi sunt livrate dintr-un centru din Bucureşti, situat în Cotroceni. Nu-mi pot imagina niciun alt oraş din Europa, în care am putea asigura servicii în atât de multe limbi dintr-o singură locaţie.  În ultimii 15 ani, un număr total de 69 organizaţii BPO şi ITO - inclusiv 12 start-upuri româneşti - operează în România, găsind aici un număr mare de persoane care vorbesc mai multe limbi străine, pe care le-au atras pentru a deservi milioane de clienţi din Europa şi SUA. Industria de outsourcing angajează 125.000 persoane şi se estimează că numărul lor va creşte cu 15-20% pe an în următorii 5 ani. 

Toţi indicatorii pentru dezvoltarea start-upurilor sunt pe verde. Serviciile de IT&C din România au atins o valoare record de 4.5 miliarde de euro în 2018, o creştere de 15% comparativ cu  2017, potrivit datelor (BNR). Valoarea lor a depăşit-o pe cea a sectorului agricol, unde exporturile se ridică la 4 miliarde de euro. În plus, România a înregistrat anul trecut cea mai mare creştere economică din Uniunea Europeană, potrivit Eurostat.

Puse la un loc, aceste cifre sunt foarte încurajatoare pentru cei care, ca mine, cred în România şi consideră că ţara are un viitor strălucit în domeniul afacerilor - viitor în care start-up-urile româneşti vor juca un rol important. Exact acesta este lucrul pe care La French Tech vrea să îl încurajeze. Este raţiunea sa de a fi. 

 

 

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.