Ponderea întreprinderilor care au introdus pe piaţă produse sau procese de afaceri noi sau îmbunătăţite, în perioada 2020-2022, în numărul total de întreprinderi, a fost de 8,8%, ceea ce reprezintă o scădere cu 1,9 puncte procentuale faţă de perioada 2018-2020, arată datele publicate luni de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovarea în întreprinderile din mediul de afaceri, arată că în perioada 2020-2022, ponderea întreprinderilor care au introdus pe piaţă produse sau procese de afaceri noi sau îmbunătăţite, în numărul total de întreprinderi, a fost de 8,8%, ceea ce reprezintă o scădere cu 1,9 puncte procentuale faţă de perioada 2018-2020”, arată datele INS.

În perioada analizată, ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut, faţă de perioada 2018-2020, atât în sectorul industriei cât şi în sectorul serviciilor, astfel: în industrie cu 1,3 puncte procentuale, iar în servicii cu 0,6 puncte procentuale.

Dacă ne raportăm la numărul total de întreprinderi din fiecare sector, trendul se menţine acelaşi, respectiv serviciile au o pondere cu 1,0 puncte procentuale mai mare decât industria (9,3% în servicii, faţă de 8,3% în industrie).

ÎNTREPRINDERILE MARI MAI INOVATOARE DECÂT IMM-URILE

Ca şi în perioada 2018-2020, în perioada 2020-2022, per ansamblu, întreprinderile mari, cu cel puţin 250 de salariaţi, au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri).

Din numărul total de întreprinderi mari, 20,6% au fost inovatoare, în timp ce IMM-urile au inovat în proporţie de 8,3%. Însă, în comparaţie cu perioada 2018-2020, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a scăzut cu 2 puncte procentuale, de la 22,6% la 20,6%, iar IMM-urile inovatoare au avut aceeaşi tendinţă de scădere, cu 1,8 puncte procentuale, respectiv de la 10,1% la 8,3%.

Din totalul întreprinderilor, 4,1% au fost inovatoare numai de produse noi sau îmbunătăţite, 3,1% au implementat atât inovaţii de produse cât şi de procese de afaceri şi 1,3% au aplicat numai pentru inovaţii ale proceselor de afaceri.

Ponderea întreprinderilor inovatoare de bunuri, în total întreprinderi, a crescut, în perioada 2020- 2022, cu 0,1 puncte procentuale (de la 5,0% la 5,1%). Întreprinderile inovatoare de servicii au avut şi ele o creştere cu 0,5 puncte procentuale (de la 4,8% la 5,3%).

MAI PUŢINE PRODUSE ”NOI PE PIAŢĂ ” ŞI MAI MULTE PRODUSE ”NOI PENTRU ÎNTREPRINDERE”

Ponderea produselor ”noi pe piaţă” şi ”noi pentru întreprindere” în total întreprinderi s-a menţinut aproximativ constantă în perioada 2020-2022 comparativ cu perioada 2018-2020.

Ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus ”produse noi pe piaţă”, în total întreprinderi a scăzut uşor pe total cu 0,2 puncte procentuale, iar la întreprinderile mici şi mijlocii cu 0,1 puncte procentuale, respectiv cu 0,4 puncte procentuale, dar a crescut uşor la întreprinderile mari, cu 0,5 puncte procentuale, în perioada 2020-2022 comparativ cu perioada 2018-2020.

Ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus ”produse noi pentru întreprindere”, în total întreprinderi a crescut uşor pe total cu 0,2 puncte procentuale, creştere susţinută de întreprinderile mici şi mari cu 0,3 puncte procentuale, respectiv cu 0,6 puncte procentuale, dar a scăzut uşor la întreprinderile mijlocii, cu 0,1 puncte procentuale, în perioada 2020-2022 comparativ cu perioada 2018-2020.

În perioada 2020-2022, întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele (37,1%), în comparaţie cu perioada 2018-2020 (31,3%). Pe tipuri de parteneri de cooperare, raportat la numărul total de întreprinderi inovatoare, cea mai mare creştere s-a semnalat în cooperarea cu organizaţii non-profit (+3,8 puncte procentuale), cu alte întreprinderi din interiorul grupului (+2,8 puncte procentuale), cu concurenţii (+2,7 puncte procentuale) şi cu clienţi sau cumpărători din sectorul public (+2,7 puncte procentuale).

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.