Executivul a aprobat joi Hotărârea privind Planul de acţiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă. Prin acest HG se configurează un program de acţiune pentru reformele din domeniul feroviar care să ducă la creşterea traficului pe calea ferată până în anul 2026.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Executivul a aprobat astăzi Hotărârea de Guvern privind aprobarea Planului de acţiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă, act normativ care constituie una dintre ţintele asumate în cadrul PNRR pentru finalul anului 2021", a informat Ministerul Transporturilor.

La sfârşitul lunii septembrie 2021 a fost aprobat Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) al României document ce prevede un set de reforme şi de investiţii prioritizate în baza unor criterii menite să asigure accesibilitatea  şi conectivitatea, elemente cheie pentru dezvoltarea economică şi socială.

În cadrul PNRR a fost propusă reforma ”Dezvoltarea infrastructurii feroviare şi managementul traficului feroviar”. Obiectivul acestei reforme este de a consolida eficienţa şi competitivitatea căilor ferate din România.

"Măsura propusă are în vedere realizarea următoarelor: aprobarea Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025, punerea în aplicare a Programului de acţiune şi începerea implementării; introducerea unui sistem de eficientizare a utilizării energiei electrice în transportul feroviar; implementarea de noi proceduri operaţionale de management al traficului feroviar, inclusiv modernizarea software-ului care susţine aceste proceduri; Plan de acţiune naţional privind implementarea ERTMS", precizează ministerul.

 În procesul de elaborare a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) a fost agreată necesitatea unui program de acţiune pentru atingerea obiectivelor de reformă asumate în ceea ce priveşte creşterea traficului feroviar până în anul 2026.

Acest program include: un sistem cu indicatori pentru prioritizarea investiţiilor; o structură responsabilă cu pregătirea proiectului; măsuri de creştere a traficului de marfă feroviar cu cel puţin 25 % până în 2026 faţă de 2020; măsuri specifice în vederea atingerii unui obiectiv de creştere a numărului de călători din transportul feroviar cu o medie de 25 % faţă de nivelul de referinţă din 2021; măsuri de creştere a utilizării materialului rulant nou achiziţionat; măsuri de transfer al călătorilor de la transportul cu autobuze/microbuze la transportul feroviar pe rutele de navetă.

O componentă importantă a acestui program de acţiune se referă la implementarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025, document aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 985/2020. Rolul determinant al implementării acestei strategii în cadrul programului de acţiune destinat creşterii masive a traficului feroviar este dat de orientarea prevalentă a strategiei spre creşterea competitivităţii serviciilor de transport feroviar pe piaţa internă a transporturilor de călători şi marfă, în principal prin creşterea performanţelor circulaţiei trenurilor.

În conformitate cu prevederile legislaţiei europene şi naţionale în vigoare, instrumentul prin care se asigură cadrul legal de implementare a Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025 este contractul de activitate şi performanţă al administratorului infrastructurii feroviare pentru perioada 2021-2025, contract încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în numele statului. Acest contract a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 920/2021.

Implementarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025 reprezintă o condiţie necesară, dar nu şi suficientă, pentru atingerea obiectivelor de reformă asumate prin PNRR în ceea ce priveşte creşterea traficului feroviar până în anul 2026.

"Ca urmare, actul normativ adoptat astăzi configurează sintetic un program de acţiune cuprinzător destinat să asigure realizarea cu succes a obiectivelor de reformă asumate în ceea ce priveşte creşterea traficului feroviar până în anul 2026. Documentul include: analiza preliminară a obiectivelor de reformă asumate şi identificarea principalelor direcţii de acţiune necesare; acţiunile necesare în vederea implementării cu succes a Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025; definirea unui sistem de prioritizare a investiţiilor în infrastructura feroviară, bazat pe indicatori şi criterii clare; acţiunile necesare pentru compensarea handicapului competitiv al transportului feroviar în raport cu alte moduri de transport, handicap generat de externalizarea masivă a costurilor transportului rutier şi a altor moduri de transport; acţiunile necesare pentru creşterea nivelului intrinsec de competitivitate al serviciilor de transport feroviar, prin creşterea parametrilor de performanţă şi calitate ai acestor servicii, precum şi prin creşterea nivelului de adecvare la cerinţele pieţei. Această categorie include şi acţiunile care exced domeniului de aplicabilitate al Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare; modificările legislative necesare pentru a asigura fezabilitatea programului de acţiune propus; definirea cadrului instituţional adecvat care să asigure implementarea programului de acţiune; stabilirea termenelor şi responsabilităţilor privind realizarea acţiunilor necesare", mai arată ministerul.

Programul de acţiuni include seturi de acţiuni specifice fiecărui tip de trafic vizat, respectiv: traficul feroviar de călători, traficul combinat de marfă pe rute terestre care utilizează preponderent transportul feroviar, traficul feroviar de marfă în vagoane izolate.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.