Curtea de Conturi a României şi Curtea de Conturi a Ucrainei au organizat, la Bucureşti, cea de-a IX-a Reuniune a Grupului de lucru EUROSAI privind auditul fondurilor alocate pentru dezastre şi catastrofe, tema fiind ”Pregătirea guvernelor pentru a preveni dezastrele şi a înlătura consecinţele acestora”. Preşedintele Curţii de Conturi a României Mihai Busuioc a subliniat necesitatea programelor naţionale prin care să se asigure surse de finanţare adecvate, dar şi a existenţei unui sistem de prevenire a riscului de dezastre. Curtea de Conturi a României a anunţat şi înfiinţarea, începând cu data de 17 octombrie, a unui departament specializat în auditul de performanţă, care va lucra îndeaproape cu Grupul de lucru EUROSAI pe teme din domeniul dezastrelor şi catastrofelor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Curtea de Conturi a României şi Curtea de Conturi a Ucrainei au organizat, în perioada 26-27 octombrie, la Bucureşti, cea de-a IX-a Reuniune a Grupului de lucru EUROSAI privind auditul fondurilor alocate pentru dezastre şi catastrofe. Tema principală a reuniunii din acest an a vizat “Pregătirea guvernelor pentru a preveni dezastrele şi a înlătura consecinţele acestora”. În cadrul dezbaterilor au fost prezentate rezultatele obţinute de instituţiile supreme de audit cu ocazia misiunilor realizate în domeniul prevenirii dezastrelor, cu accent pe identificarea riscurilor asociate şi pe formularea de recomandări privind evaluarea pierderilor probabile şi minimizarea consecinţelor negative ale acestora”, anunţă Curtea de Conturi, într-un comunicat.

Preşedintele Curţii de Conturi a României Mihai Busuioc a subliniat necesitatea programelor naţionale prin care să se asigure surse de finanţare adecvate, dar şi a existenţei  unui sistem de prevenire a riscului de dezastre.

„În primul rând, vreau să salut efortul colegilor noştri din Ucraina care, în vremuri deosebit de grele pentru ţara lor şi pentru poporul ucrainean, continuă să fie implicaţi în activitatea noastră comună. În acest context internaţional imprevizibil, este necesar să convingem executivele de beneficiile pe termen lung ale investiţiilor în prevenire. Aşa cum am observat în misiunile noastre de audit, avem nevoie de programe şi strategii la nivel naţional prin care să se asigure surse de finanţare adecvate şi măsuri concrete de implementare. La fel de important este şi sistemul naţional de management pentru prevenirea riscului de dezastre pe categorii, sistem care trebuie susţinut prin mecanisme eficiente de monitorizare şi control”, a afirmat Busuioc.

În cadrul dezbaterilor, reprezentanţii Curţii de Conturi a Ucrainei au avut mai multe prezentări privind planificarea şi efectuarea auditurilor în domeniul dezastrelor, subliniind nevoia de a asigura dezvoltarea durabilă şi stabilitatea socio-economică a fiecărui stat.

”În contextul actual, Curtea de Conturi din Ucraina a resimţit un impact semnificativ în activitatea desfăşurată. Eforturile noastre comune demonstrează importanţa cooperării în cadrul Grupului de lucru pentru a contribui la dezvoltarea unor instrumente efective şi eficiente pentru prevenirea şi eliminarea consecinţelor dezastrelor”, a declarat Viktor Bohun, consilier de conturi la Curtea de Conturi a Ucrainei.

Raed Arafat, secretar de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, a susţinut o prezentare despre organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de management pentru situaţii de urgenţă şi a subliniat importanţa recomandările emise de Curte în urma auditurilor de performanţă în domeniul dezastrelor.

„Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă desfăşoară periodic simulări de intervenţii în cazul unor dezastre pentru că este foarte important să verificăm, dacă în cazul unei situaţii de urgenţă, toţi factorii implicaţi în gestionarea acesteia îşi cunosc atribuţiile şi au capacitatea de a acţiona coordonat. Această imagine reală din teren ne ajută să testăm mai bine modul de reacţie şi capacitatea de intervenţie şi, totodată, ne arată unde sunt necesare îmbunătăţiri de ordin procedural sau normativ”, a explicat Raed Arafat, şeful Departamentului Pentru Situaţii de Urgenţă.

Cu ocazia reuniunii de la Bucureşti, Curtea de Conturi a României a anunţat înfiinţarea, începând cu data de 17 octombrie, a unui departament specializat în auditul de performanţă, care va lucra îndeaproape cu Grupul de lucru EUROSAI pe teme din domeniul dezastrelor şi catastrofelor.

“În procesul nostru de transformare instituţională demarat alături de colegii mei din Plen, am considerat auditul performanţei un instrument esenţial prin care Curtea de Conturi poate veni în sprijinul autorităţilor şi al cetăţenilor prin constatările, concluziile şi recomandările rezultate în auditurile din domeniile de interes pentru opinia publică. De aceea, am luat hotărârea de a înfiinţa un departament de audit al performanţei, condus de domnul consilier de conturi Attila Dezso, departament a cărui activitate a început în data de 17 octombrie 2023.”, a precizat Mihai Busuioc, preşedintele Curţii de Conturi a României.

Consilierul de conturi Attila Dezso a subliniat că, în caqz de dezastre naturale, auditul de performanţă poate oferi o imagine clară asupra modului în care instituţiile sunt pregătite să facă faţă unor astfel de situaţii. 

„Atunci când vine vorba despre dezastre naturale, auditul de performanţă poate oferi o imagine clară asupra modului în care instituţiile sunt pregătite să facă faţă acestor situaţii critice. Prin identificarea punctelor slabe, putem propune îmbunătăţiri pentru a spori rezilienţa tuturor celor implicaţi, optimizarea resurselor umane şi materiale şi creşterea conştientizării publicului cu privire la măsurile de precauţie, prezentând situaţia în aşa fel încât să evităm crearea şi propagarea panicii.”, a spus Dezso Csongor-Attila.

În cadrul lucrărilor a fost susţinută online şi o prezentare din partea Oficiului pentru Responsabilitate Guvernamentală al Statelor Unite ale Americii (GAO) privind abordarea auditului din acest domeniu. Ţările participante la Grupul de lucru EUROSAI privind auditul fondurilor alocate pentru dezastre şi catastrofe sunt: Ucraina – care asigură preşedinţia Grupului de lucru, Azerbaidjan, Albania, Belarus, Bulgaria, Estonia (observator), Georgia, Italia, Kazahstan, Lituania, Moldova, Polonia, România, Serbia, Turcia, precum şi Curtea Europeană de Conturi.

Grupul de lucru EUROSAI privind auditul fondurilor alocate pentru dezastre şi catastrofe a fost înfiinţat prin rezoluţia adoptată la Congresul IX al EUROSAI, care a avut loc la Haga în iunie 2014. Acesta a devenit un succesor al subgrupului special de lucru al EUROSAI WGEA ,care a avut drept misiune auditarea fondurilor alocate pentru eliminarea consecinţelor dezastrelor naturale, a celor cauzate de om şi a deşeurilor radioactive (în perioada 2006-2008), precum şi al EUROSAI Task Force care a avut drept misiune auditarea fondurilor alocate pentru dezastre şi catastrofe (în perioada 2008-2014).

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.