Tehnologiile AI s-au dezvoltat şi au devenit esenţiale pentru mediul de afaceri, oferind, mai ales în unele domenii, cum sunt cele cu număr mare de clienţi şi volume mari de date, avantaje competitive semnificative companiilor care le utilizează deja, spune Gabriel Voicilă, Partener Tehnologie PwC, la Maratonul Profit “Inteligenţa artificială în economie” - Ediţia a II-a, organizat de Profit.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

România are potenţial mare în ceea ce priveşte folosirea AI pentru creşterea productivităţii de către companii, dar şi de către sectorul public. Toată lumea ar trebui să îmbrăţişeze tehnologiile noi, iar "cei care au temerea că îşi vor pierde slujba, cred că au o temere falsă", afirmă Voicilă.

"Noi considerăm că este o tehnologie care s-a dezvoltat şi care este esenţială pentru mediul de afaceri, atât la nivelul productivităţii forţei de muncă, cât şi în ceea ce înseamnă transformarea activităţilor. În mediul de business, însă, inteligenţa artificială generativă nu este neapărat singurul lucru care ajută. Sunt multe lucruri care pot fi aplicate în special în zona de aşa-numită back-office, unde există multă ineficienţă, toată lumea care a interacţionat cu oameni în mediul de afaceri, companii mai mici sau mari mari, ştie că există foarte multă muncă manuală, iar inteligenţa artificială are potenţialul de a face o revoluţie în ceea ce priveşte eficienţa proceselor de back-office. Şi a productivităţii persoanelor", a spus Gabriel Voicila, partener tehnologie PwC.

Potrivit unui studiu PwC, inteligenţa artificială este asociată cu o creştere de 4 ori a productivităţii şi salarii cu până la 56% mai mari, în timp ce numărul locurilor de muncă creşte.


"Cei care au temerea că îşi vor pierde slujba, cred că au o temere falsă. Ar trebui, sau ce le recomandăm noi tuturor, este să îmbrăţişeze tehnologiile noi pentru că ar putea să le crească productivitatea. Cu toţii folosim, sunt convins, tot felul de instrumente, atât în viaţa personală cât şi profesională. Doar anumite etape de muncă vor fi cu adevărat automatizate. Probabil că, dacă ne referim la anumite meserii, cum ar fi cea de şofer sau cea de contabil, acestea vor fi afectate în viitorul mai apropiat sau mai departat, în funcţie de economia la care ne referim, mai tare decât altele, dar o eliminare în masă a slujbelor nu se va întâmpla imediat", a spus acesta.

România are potenţial în ce priveşte adoptarea de tehnologii AI în sectorul privat, dar foarte mult şi în sectorul public, unde multe servicii pot fi îmbunătăţite semnificativ cu astfel de instrumente.

"Eu cred că economia noastră, realitatea din piaţa românească este significativ diferită de ceea ce se întâmplă prin alte ţări mai avansate. Ca urmare, ar trebui să ne uităm la zonele unde suntem foarte deficitari. Acum, dacă despărţim economia în sector public şi sector comercial, în sectorul public ştim că suntem codaşi în toate clasamentele, iar din punctul ăsta de vedere o strategie a Guvernului de a oferi mai multe servicii de e-guvernare care să aibă poate în spate şi tehnologii bazate pe AI vor fi necesare. Iar pentru companii, dacă dăm deoparte multinaţionalele care operează în România, unde deciziile de a folosi sau nu tehnologii sunt în mare parte luate în altă ţară, pentru companiile româneşti, din punctul meu de vedere, speranţa cea mai mare este dată de start-up-uri. De oameni tineri sau antreprenori care doresc să aibă succes în afaceri şi care sunt doritori să folosească noile tehnologii. Fără să dau exemple, pot să vă spun că există companii cu cifre de afaceri din România de peste 20 de milioane de euro, care în materie de producţie folosesc roboţi pe linia de producţie, dar în back office Excel-ul este la putere, deci mentalitatea unora din aceşti antreprenori trebuie schimbată, dar în acelaşi timp, companiile tinere, nou înfiinţate, poate se orientează către aceste tehnologii. Din punctul ăsta de vedere, sunt foarte încrezător. Cred că acest lucru ar trebui reflectat în programul de guvernare de a stimula companiile şi ca plan de adoptare, fiecare companie ar trebui să facă o mică analiză în ceea ce priveşte eficienţa proceselor interne", a declarat Voicilă.

Adoptarea tehnologiilor noi, inclusiv AI, trebuie să fie o strategie, să fie inclusă în viziunea companiei şi să fie urmărită prin programe efective care au nişte indicatori de performanţă. Departamentele din firme care se ocupă de inovare ar trebui să vină în această privinţă cu idei beneficie pentru firmă. Domeniile în care companiile pot avea cele mai mari beneficiide pe urma utilizării tehnologiilor AI sunt cele în care companiile lucrează cu foarte mulţi clienţi şi deţin cantităţi mari de date.

Cei care folosesc aceste date pentru a-şi optimiza activitatea, vor avea avantaje competitive semnificative faţă de cei care nu fac.

"Din studiile noastre nu există nicio industrie care nu este expusă AI. Evident că dacă ne gândim la minerit, poate aplicarea e mai puţin predominantă la fel şi în agricultură, deşi acolo există tot felul de întrebuiinţări, cum ar fi depistarea molimelor, perioadele de irigare, o multime de lucruri, dar cele mai fertile industrii sunt cele care unde companiile au la rândul lor foarte mulţi clienţi. Deci dacă vorbim de industria bancară, de industria de retail, de industria de energie şi utilităţi, acolo toate aceste companii deţin o cantitate uriaşă de date, iar exploatarea acestor date prin metode noi cu tehnologii de AI poate să aducă nişte beneficii foarte mari şi credem cu tărie că toate companiile care utilizează acest aşa zis nou petrol, datele, vor avea avantaje competitive semnificative faţă de cei care nu fac. Iar în România există exemple de pionieri, tot aşa, companii de succes. Am întâlnit o companie românească get beget care practic în momentul de faţă nu îşi imaginează să desfăşoare activitatea fără să folosească ceva care e legat de AI. De exemplu, comenzile de aprovizionare pentru cei 10.000 de clienţi ai lor se fac pe bază a unor algoritmi predictivi", arată partenerul PwC.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.