Indexarea cu inflaţia a redevenţelor petroliere va genera un impact negativ asupra securităţii energetice naţionale, asupra economiei româneşti şi asupra veniturilor bugetului de stat, avertizează Federaţia Patronală Petrol şi Gaze (FPPG) după ce Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere publică un proiect de OUG care prevede indexarea redevenţelor cu rata inflaţiei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Federaţia Patronală Petrol şi Gaze (FPPG) ia act cu mare îngrijorare de proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind unele măsuri pentru bunurile proprietatea publică a statului precum şi pentru administrarea eficientă a proprietăţilor statului ("Proiect OUG") şi care vizează indexarea redevenţelor petroliere cu rata inflaţiei, care a fost publicat pe website-ul Ministerului de Finanţe.  FPPG solicită eliminarea din Proiectul de OUG a prevederilor referitoare la indexarea redevenţelor petroliere cu rata inflaţiei, care sunt lipsite de orice temei juridic şi nu au un temei economic adecvat şi, de asemenea, vor descuraja semnificativ investiţiile, ceea ce va genera un impact negativ asupra securităţii energetice naţionale, asupra economiei româneşti şi asupra veniturilor bugetului de stat”, transmite federaţia.

Federaţia Patronală Petrol şi Gaze reaminteşte factorilor de decizie că redevenţele pentru petrol şi gaze se calculează prin aplicarea unor procente la valoarea producţiei brute de petrol şi gaze.

”Deoarece baza de redevenţe este calculată în funcţie de preţurile realizate, inflaţia este deja reflectată în formula actuală de determinare a redevenţelor petroliere. În consecinţă, o astfel de măsură ar însemna o dublă aplicare a ratei inflaţiei. Dorim să reiterăm că actualizarea unor cote procentuale cu rata inflaţiei este contrară principiilor economice fundamentale şi nu se aplică nicăieri în lume, după cunoştinţele noastre.  Creşterea redevenţelor va avea un efect negativ semnificativ asupra investiţiilor şi, în consecinţă, asupra producţiei viitoare de petrol şi gaze naturale. Redevenţele mai mari cresc costul marginal al extracţiei resurselor minerale şi, de asemenea, descurajează dezvoltarea oricăror rezerve marginale care au fost descoperite şi conduc la abandonarea timpurie a sondelor productive de petrol şi gaze naturale. Impozitarea efectivă a petrolului şi gazelor naturale în România este mult peste media UE şi face ca proiectele energetice ale ţării să nu fie competitive”, argumentează FPPG.

Totodată, FPPG semnalează şi o alăt problemă, încălcarea clauzelor de stabilitate definite de acordurile individuale de concesiune şi de Legea petrolului, conform cărora titularii vor continua să plătească redevenţe la nivelul stabilit în acordurile lor de concesiune petrolieră respective pe durata acestor acorduri, cu excepţia adoptării unor norme mai favorabile pentru titularii de acorduri petroliere.

”În plus, pentru concesiunile offshore şi onshore de mare adâncime, se aplică dispoziţiile suplimentare de stabilitate din Legea 256/2018. Modificările arbitrare şi unilaterale ale acordurilor de concesiune, prin indexarea cotelor de redevenţă vor avea consecinţe directe asupra proiectelor în curs de desfăşurare şi ar putea obliga deţinătorii de titluri să caute o soluţie prin proceduri judiciare. În concluzie, FPPG subliniază că potenţiala implementare a unei astfel de indexări cu inflaţia a cotelor redevenţelor petroliere nu va avea un temei juridic şi economic adecvat şi, de asemenea, va descuraja semnificativ investiţiile, ceea ce va genera un impact negativ asupra securităţii energetice naţionale, asupra economiei româneşti şi asupra veniturilor bugetului de stat.  Federaţia Patronală Petrol şi Gaze, în calitate de reprezentant al industriei de ţiţei şi gaze, respectiv, peste 98% din producătorii României, rămâne deschisă la un astfel de dialog”, precizeaă reprezentanţii Federaţiei Patronale Petrol şi Gaze.

Conform proiectului de OUG privind unele măsuri pentru bunurile proprietatea publică a statului precum şi pentru administrarea eficientă a proprietăţilor statului pus în dezbatere publică de Ministerul Finanţelor, ”tarifele, taxele şi sumele reprezentând redevenţele petroliere datorate în baza art. 49 şi art. 52 din Legea petrolului nr. 238/2004 publicată în Monitorul Oficial al României nr. 535 din 15 iunie 2004 se indexează cu rata inflaţiei pe anul 2022 , dacă nu este prevăzut altfel prin acordurile de concesiune încheiate potrivit legii, prin grija Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale”.

”Pentru acordurile de concesiune, aflate în derulare, se instituie obligaţia de negociere pentru modificarea acestora prin acordul părţilor. (2) Tarifele, taxele şi sumele reprezentând redevenţele petroliere datorate potrivit legii se indexează anual cu rata inflaţiei aferentă anului anterior, prin grija Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale. Pentru acordurile de concesiune, încheiate potrivit legii, aflate în derulare, se instituie obligaţia de negociere pentru modificarea acestora prin acordul părţilor. (3) Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale este autorizată să ia toate măsurile legale ce se impun pentru a duce la îndeplinire prevederile alin. (1) şi (2) referitoare la tarifele, taxele şi sumele reprezentând redevenţele petroliere″, mai prevede proiectul de act normativ.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.