Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) anunţă că până la jumătatea lunii martie, băncile au acceptat 175 cereri de negociere (dintr-un total de 420 cereri adresate). De la începutul anului s-au încheiat, cu împăcarea părţilor, 140 de negocieri între consumatori şi bănci. În 98% dintre negocierile purtate în acest an părţile s-au împăcat.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Ziua mondială a drepturilor consumatorilor („World Consumer Rights Day") este marcată în fiecare an pe data de 15 martie. Această zi promovează drepturile şi nevoile consumatorilor din toată lumea. De la începutul anului, peste 650 de consumatori de servicii şi produse financiare din România au invocat anumite probleme în derularea contractelor/serviciilor cu comercianţii din sectorul financiar-bancar şi au solicitat băncilor/IFN-urilor o rezolvare amiabilă, în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB)”, anunţă Centrul.

Până la jumătatea lunii martie, băncile au acceptat 175 cereri de negociere (dintr-un total de 420 cereri adresate băncilor).

De la începutul anului s-au încheiat, cu împăcarea părţilor, 140 de negocieri între consumatori şi bănci.

În 98% dintre negocierile purtate în acest an părţile s-au împăcat. În 2023, valoarea medie a beneficiilor obţinute de un consumator, după o negociere cu banca în cadrul CSALB, a fost de aproximativ 5.000 de euro.

Toată procedura de soluţionare amiabilă este gratuită pentru consumatori, durează în medie aproximativ o lună, iar cererea de negociere poate fi completată direct pe site-ul CSALB în 5-7 minute.

 „Analizând cererile primite de CSALB şi rezultatele negocierilor, observăm o mai bună înţelegere din partea consumatorilor a situaţiei financiare cu care se confruntă. În plus, aceştia au dezvoltat o abordare mai pragmatică a ofertelor pe care le fac băncile în cadrul negocierilor. Vedem că oamenii au renunţat să mai aibă aşteptări nerealiste cu privire la rezultatul final al concilierii. Acest fapt este impulsionat şi de abordarea băncilor, care vin la masa negocierilor cu soluţii punctuale, menite să rezolve problema imediată a consumatorului, dar care au efect benefic şi pe termen lung. Putem spune că am depăşit perioada în care consumatorii încercau să negocieze până când se ajungea la un blocaj sau până când banca ieşea din procedura amiabilă când întâlnea un consumator inflexibil. Spre exemplu, anul acesta avem doar 2 cazuri în care negocierile au eşuat, iar în 2023 doar în 8 negocieri din 100 părţile nu s-au înţeles. Acum, consumatorii şi-au însuşit sfatul conciliatorilor, care au spus în mai multe rânduri că într-o negociere câştigul nu înseamnă doar beneficiul în bani. La acesta se adaugă timpul de soluţionare foarte scurt, siguranţa unui răspuns favorabil, spre deosebire de instanţă, unde există riscul unei sentinţe judecătoreşti defavorabile şi modificarea contractului în scopul continuării lui în condiţii adaptate nevoilor din prezent”, spune Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul CSALB. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.