Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) anunţă că ia măsuri împotriva fraudelor comise prin apelurile efectuate în numele unor instituţii publice, bănci sau companii de stat, în contextul creşterii semnificative a cazurilor de utilizare în mod fraudulos a resurselor de numerotaţie.
”În contextul creşterii semnificative a cazurilor de utilizare în mod fraudulos a resurselor de numerotaţie, ANCOM a identificat şi impune o serie de măsuri pentru limitarea fenomenului denumit „CLI Spoofing” - falsificarea numărului afişat la primirea unui apel. Implementarea acestor măsuri are drept scop reducerea semnificativă a incidenţei unor astfel de cazuri”, informează ANCOM.
În urma unei analize aprofundate, a consultării cu principalii furnizori de servicii de comunicaţii electronice şi cu reprezentanţii Direcţiei de Investigaţii Criminale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, ANCOM a stabilit că blocarea apelurilor iniţiate din afara teritoriului României, care afişează în mod fals anumite numere naţionale, preponderent de telefonie fixă sau numere naţionale, fixe şi mobile, incorecte ori incomplete, este cea mai fezabilă soluţie pentru combaterea acestui fenomen.
Prin aplicarea acestei soluţii tehnice se urmăreşte o reducere semnificativă a incidenţei CLI Spoofing, în cazul fraudelor prin care un utilizator este apelat în numele unei entităţi oficiale, inclusiv în situaţiile în care datele de contact ale utilizatorilor au fost obţinute în urma unor interacţiuni cu materiale de tip deepfake generate cu inteligenţa artificială (inclusiv IA generativă).
Autoritatea atrage atenţia asupra faptului că doar aplicarea unor măsuri tehnice nu poate duce la eradicarea cazurilor de fraudă, de aceea utilizatorii sunt încurajaţi să manifeste în continuare prudenţă deosebită şi să îşi ia măsuri de precauţie în situaţia în care primesc apeluri de la numere de telefon suspecte:
- să verifice identitatea apelantului;
- să nu ofere date personale prin telefon (date de identificare, date bancare, parole, PIN-uri etc);
- să îşi actualizeze soft-urile şi aplicaţiile de pe telefon în mod constant;
- să raporteze aceste situaţii către autorităţi.
Astfel, autoritatea a emis decizii pentru furnizorii de servicii de comunicaţii electronice care asigură legături de interconectare cu reţelele din afara teritoriului naţional impunând în sarcina acestora obligaţia de a bloca, începând cu data de 7 iulie 2025, apelurile originate în afara teritoriului României către numere naţionale şi care prezintă ca identificator al liniei apelante (CLI) fie numere din Planul Naţional de Numerotaţie (PNN), altele decât cele din domeniile 0Z = 06 sau 0Z = 07, fie numere care prezintă codul de ţară al României, + 40, dar care nu respectă structura resurselor de numerotaţie prevăzută de Plan.
Această măsură nu este aplicabilă în cazul în care furnizorii pot stabili cu certitudine că sunt utilizate legitim numere din PNN ca identificator al liniei apelante, deşi sunt primite pe rute internaţionale. Principalele situaţii de apeluri legitime pot fi:
· Apeluri de la numere din PNN către utilizatori ai unor numere mobile străine aflaţi în roaming în România;
· Apeluri care provin de la numere din PNN către utilizatori aflaţi în străinătate (fie către numere din PNN, utilizatorii fiind aflaţi în roaming în alte ţări, fie către numere internaţionale), care au activată funcţia de redirecţionare a apelului către un număr naţional.
Identificarea Liniei Apelante sau a expeditorului mesajelor (Calling Line Identification – CLI, denumită şi Originating Identification – OI - în contextul reţelelor bazate pe IP sau Sender ID, în contextul mesajelor text sau multimedia) este o funcţionalitate esenţială a reţelelor publice de comunicaţii electronice, care permite afişarea numărului apelantului pe dispozitivul destinatarului înainte de preluarea apelului sau afişarea numărului ori a unor nume care identifică expeditorul mesajelor.
Aceasta contribuie la îmbunătăţirea securităţii şi confortului în utilizarea serviciilor de comunicaţii electronice. Prin afişarea numărului apelantului, destinatarii pot decide dacă răspund sau nu la un apel, pot filtra apelurile nedorite şi pot identifica rapid sursa unei comunicări. În mediul de afaceri, identificarea liniei apelante optimizează gestionarea relaţiilor cu clienţii, permiţând departamentului de call-center şi companiilor să personalizeze interacţiunile cu aceştia.
De asemenea, această funcţionalitate joacă un rol critic în apelurile de urgenţă, facilitând localizarea apelantului.
În acelaşi timp, funcţionalitatea prezintă şi riscuri semnificative, în special în contextul creşterii utilizării tehnologiilor IP. Manipularea sau falsificarea identităţii liniei apelante (CLI „Spoofing”) este o practică din ce în ce mai frecventă, utilizată în fraude sau apeluri nedorite efectuate prin mijloace automate. Utilizarea identificării liniei apelante în reţelele IP introduce provocări suplimentare privind autentificarea şi protecţia identităţii apelantului, întrucât numărul afişat poate fi generat incorect sau modificat în tranzitul prin diverse reţele.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.