Preţul certificatelor verzi a crescut cu 135% faţă de 2020, până la 52,73 euro, şi ar putea ajunge la 70 de euro până la sfârşitul anului, arată o analiză a casei de brokeraj XTB România, potrivit căreia sectoare întregi din economia românească ar fi afectate de creşterea preţului certificatelor, în anii următori.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Sectoare întregi din economia românească ar putea fi afectate de creşterea preţului certificatelor verzi, dar mai ales industria energetică bazată pe cărbune, industria auto, construcţiile şi transportul maritim. Preţul acestora este estimat să îşi continue avântul până la 70 Euro, la sfârşit de 2021”, se arată în analiza realizată de Claudiu Cazacu, consulting strategist în cadrul XTB România.

Tendinţele ascendente ale preţului, mai ales în ultimii trei ani, au fost viguroase. Între 2012 şi 2017, preţul nu a depăşit 9 euro, stând în mare parte între 4 şi 7 euro/certificat, dar în iulie 2019 atingea un vârf de 30,75 euro (cotaţii futures). De aici, o tendinţă descendentă generată de închiderea economiilor a dus preţul la un minim de 14,71 euro, în martie anul trecut. Revenirea a fost, în special în ultimele şase luni, rapidă. Preţul a atins pe 10 iunie 52,73 euro. Faţă de anul anterior, creşterea este de peste 135%”, relevă analiza.

Din minime, cotaţiile au crescut aproximativ de trei ori şi jumătate. Această expansiune a fost susţinută de redeschiderea economiilor, care s-a produs mai devreme şi cu o viteză mai mare decât se aşteptau pieţele.

”În al doilea rând, reforma propusă a sistemului european de certificate: între altele, măsuri de limitare a 'scurgerilor de carbon' prin care firme din UE delocalizează producţia în jurisdicţii (deseori emergente), unde regulile nu sunt la fel de stricte, pentru a produce mai ieftin, dar potenţial mai neprietenos cu mediul. Foarte important, propunerea de extindere a schemei europene ar putea afecta aproape trei sferturi din economie. Sectoare precum industria auto, construcţiile şi transportul maritim ar fi vizate. La summitul din mai, ţările din Est au avertizat că nu pot să ducă singure povara costurilor mărite, din moment ce reforma afectează în proporţie mai mare pe cei cu venituri reduse. Comisia Europeană ar putea avea în vedere  introducerea treptată a măsurilor, în varianta 'lejeră' fiind vizate doar automobilele şi construcţiile”, spune Claudiu Cazacu, consulting strategist în cadrul XTB România.

Certificatele pentru emisii de carbon sunt văzute de Comisia Europeană ca un pilon esenţial pentru obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Scopul este de a atinge neutralitatea climatică în 2050 (sau mai devreme), un obiectiv ambiţios. Piaţa europeană este prima de acest fel, sursă de inspiraţie pentru alte regiuni, şi rămâne cea mai mare din lume. Fiecare certificat permite emiterea unei tone de dioxid de carbon, sau echivalent pentru alte două gaze cu efect de seră şi mai puternic.

”Impunând un cost suplimentar poluatorilor, se speră ca logica economică să forţeze reorientarea spre alte procedee şi activităţi, mai prietenoase cu mediul. Pentru ca mecanismele să funcţioneze, este necesar ca preţul să fie suficient de ridicat încât să descurajeze, treptat, emisiile, fără a produce, totuşi bulversări economice prea dure pe termen scurt”, consideră Claudiu Cazacu.

Un sondaj Refinitiv realizat în luna mai arăta că majoritatea celor din domeniu (traderi sau firme din industrii reglementate) aşteaptă preţuri în creştere faţă de anii anteriori, la un nivel mediu pentru 2021 de 40 euro, ajungând spre 80 euro la finele deceniului. Separat, observatorii au o plajă largă pentru estimările de final de an.

”O perspectivă foarte optimistă vorbeşte chiar de 110 euro (Berenberg). Deşi nivelul pare, în opinia noastră, prea ridicat, nevoia de echilibrare, chiar şi la cotaţiile prezente, nu este satisfăcută. Pentru a atinge ţintele intermediare propuse pentru 2030 (-55% pentru emisiile de dioxid de carbon), CE vede necesar un preţ de peste 60 euro/certificat”, adaugă el.

În condiţiile curente, şi depinzând de modul în care vor fi schimbate reglementările, scenariul de bază se centrează pe un reper de 70 euro la sfârşitul acestui an, se arată în analiza XTB România. Riscurile descendente la adresa scenariului vin dinspre o posibilă opoziţie puternică a statelor mai puţin bogate din UE, care să blocheze reforma propusă dacă nu vor primi compensaţii pentru costurile suportate, sau o eventuală deteriorare neaşteptată a mediului economic global.

”Sectoare întregi din economia românească ar fi afectate de creşterea preţului certificatelor, în anii următori. În structura actuală, producerea energiei electrice cu hidrocarburi (mai ales cărbune, dar, în timp, nu numai) este în zona de mare vulnerabilitate. Odată cu reforma propusă, riscurile pentru industria din ţară se extind asupra unor domenii ca industria auto, cu o pondere majoră în exporturi şi în valoarea adăugată generată în ţară, construcţiile, unde nevoia de spaţii de calitate la un preţ rezonabil ar putea fi şi mai dificil de acoperit, sau transportul maritim, cu potenţial de dezvoltare”, mai spune Claudiu Cazacu.

El consideră că este esenţial ca firmele din domeniu să ia deciziile de capitalizare, investiţie sau reorganizare care să le permită să susţină tranziţia spre un model sustenabil.

”Negocierea unor resurse financiare pentru a compensa costul neuniform, mai mare în special pentru cei cu venituri mici, sau pentru regiunile mono-industriale, ar putea fi o temă majoră la nivel european. Pe de altă parte, pentru firme din industrie sau chiar startup-uri agile şi inovative, crearea unei noi economii, pe principii 'verzi', ar însemna şanse de dezvoltare şi succes, la nivel naţional şi european, sau chiar dincolo de graniţele UE. Schimbarea aduce costuri şi eforturi majore, însă, în acelaşi timp, va crea oportunităţi, pe care pieţele de capital le-ar finanţa cu o doză de entuziasm”, se mai arată în analiza XTB România.

Cu mai mult de 15 ani de experienţă în pieţele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume şi o companie completă de investiţii listată pe Bursa de la Varşovia. Cu birouri în peste 10 ţări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania şi Franţa, XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorităţi de supraveghere din lume inclusiv FCA şi KNF.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.