Profitul obţinut de companiile care activează în domeniul comerţului cu amănuntul preponderent cu produse alimentare, tutun şi băuturi este în creştere, iar cea mai mare pondere, aproximativ două treimi, este generată de un număr limitat de companii, majoritatea cu capital majoritar străin, potrivit unui studiu realizat de Termene.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Astfel, profitul raportat de companiile care activează în domeniul analizat a crescut continuu şi a ajuns în ultimul exerciţiu financiar încheiat (anul 2018) la aproximativ 2 miliarde de lei, o creştere cu 2,8% raportată la anul 2017 şi de peste 65% comparativ cu anul 2015 .

”Cu toate acestea, aproape două treimi din valoarea profitului raportat la nivel naţional este generat de cele câteva companii de top cu capital majoritar străin, situaţia fiind relativ similară şi în cazul veniturilor înregistrate, unde 62% sunt generate de aceste companii, şi doar 38% de restul, majoritatea cu capital românesc. Astfel, din 100 de lei cheltuiţi pentru produsele alimentare, tutun sau băuturi, 62 de lei sunt cheltuiţi în magazine cu capital majoritar străin, iar 38 de lei în magazine cu capital majoritar românesc”, arată analiza.

Aceasta relevă că investiţiile străine sunt o sursă sănătoasă pe care se poate baza o economie, inclusiv la nivelul antreprenorilor locali.

”Un astfel de echilibru, între firme autohtone şi companii străine, este dezirabil în toate sectoarele de activitate, inclusiv în retail.  România are un apetit de consum ridicat în perioada de final de an, iar antreprenorii pot avea de câştigat pe lanţul de valoare atunci când marile lanţuri de retail îşi sporesc cifra de afaceri. Ca antreprenor, am înţeles cât de important este să creezi parteneriate cu marile companii străine, în care relaţia inter-umană este esenţială pentru a dezvolta proiecte de business”, a declarat Adrian Dragomir, CEO Termene.ro.

 

Companiile cu capital majoritar străin, de două ori mai performante decât cele cu capital majoritar românesc

 

Analiza companiilor din retail relevă că indicatorii de performanţă sunt net superiori în favoarea firmelor cu capital majoritar străin. Astfel, o companie cu capital străin are o marjă de profit de 2,8%, fiind  mai profitabilă cu 0,3% peste una cu capital românesc, a cărei profitabilitate este de doar 2,5%.

În valori procentuale, diferenţa este mică, dar procentul trebuie aplicat la valoarea pe care un cumpărător o lasă în medie la o companie cu capital străin comparativ cu una cu capital românesc. Astfel, din 100 de lei cheltuiţi pentru produse alimentare, băutură sau tutun, la primul sunt lăsaţi în medie 62 de lei, pe când la cel de-al doilea doar 38 de lei. Astfel, din 100 de lei cheltuiţi pe produsele alimentare, băuturi si ţigări, prima companie rămâne cu 1,7 lei, pe când cea de-a doua cu doar 90 de bani.

Performanţa companiilor cu capital străin este vizibilă şi prin comparaţia altor doi indicatori relevanţi din acest punct de vedere şi anume, viteza de rotaţie a stocurilor, respectiv cea de recuperare a creanţelor.

În cazul vitezei de rotaţie a stocurilor (timpul mediu în care marfa este integral reînnoită), o companie cu capital străin realizează o rotaţie completă în aproximativ 30 de zile pe când una cu capital românesc are nevoie de o durată de timp dublă, aproximativ 60 de zile.

”Astfel, o companie românească are dificultăţi mai mari în a găsi balanţa perfectă între cantitatea dintr-un produs pe care o achiziţionează şi timpul în care acesta expiră şi devine pierdere”, se precizează în studiu.

Şi în cazul încasării propriu-zise a banilor de la clienţi situaţia este similară, companiile cu capital străin încasând în medie in 13 zile pe când una cu capital românesc în 24 de zile.

“În cazul companiilor româneşti, majoritatea restrânse la mici afaceri de cartier, se observă o reacţie în lanţ – nu am putere de negociere cu furnizorii, risc ca marfa să se învechească la raft şi uneori accept şi plata cu întârziere 'pe caiet'. Plecând de aici, apar dificultăţi în a-mi plăti furnizorii, iar afacerea încet şi sigur scade până când decid să pun lacătul sau să practic un business de subzistenţă”, a declarat Adrian Dragomir.

Toate companiile de top au capital majoritar străin

Comerţul cu amănuntul al produselor alimentare, tutunului şi băuturilor este afacerea cel mai des întâlnită în România, la nivelul anului 2018 în România funcţionând peste 80.000 de astfel de businessuri. Dintre acestea, mai puţin de 1% au capital majoritar străin, iar dintre acestea, alte 1% reprezintă companiile de top ale domeniului, cu venituri anuale ce depăşesc 1 miliard de lei.

Cea mai importantă companie cu capital majoritar românesc se află pe locul 10 în clasamentul veniturilor anuale înregistrate, cu venituri de 5 ori mai mici comparativ cu societatea situată pe locul 9 şi de 20 de ori mai mici decât cea aflată în poziţia de lider, situaţie ce adânceşte şi mai mult falia care separă companiile de top de restul companiilor din domeniu.

În ceea ce priveşte riscul de intrare în insolvenţă, la nivel naţional 5 din 10 companii au un comportament de plată corect, având un risc scăzut de intrare în insolvenţă, iar alte patru au un risc ridicat de intrare in insolvenţă. O companie aflată în insolvenţă este o companie care oficial, nu îşi mai are capacitatea de-aşi plăti colaboratorii şi de cele mai multe ori reprezintă pasul anterior falimentului, potrivit raportului.

Termene.ro este o companie înfiinţată în anul 2014 şi permite companiilor identificarea oportunităţilor de afaceri şi evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.