Producătorul francez de elicoptere Airbus Helicopters a semnat cu compania românească IAR un acord general de cooperare exclusivă pentru producerea în România a elicopterului multirol H215M, IAR devenind contractor principal pentru orice posibilă comandă de elicoptere a Ministerului Apărării pentru a-şi înlocui flota îmbătrânită de elicoptere, a anunţat joi compania franceză.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Acordul a fost încheiat în contextul în care Airbus Helicopters a finalizat anul trecut o fabrică nouă în Ghimbav, cu suprafaţa de 10.000 de metri pătraţi, unde va fi produs elicopterul H215.

"Acordul este o etapă importantă în efortul de a construi un parteneriat european în domeniul apărării. Suntem convinşi că relaţia aceasta va mai dura 50 de ani şi că H215M va corespunde total necesităţilor Armatei române", a declarat Olivier Michalon, vicepreşedinte senior pentru Europa al Airbus Helicopters.

Airbus Helicopters este prezent în România de peste 15 ani prin centrul de întreţinere şi reparaţii Airbus Helicopters România, societate ale cărei afaceri sunt generate în proporţie de 75% de contractele pentru export.

În plus, cooperarea dintre IAR şi Airbus este mult mai veche. 

"IAR a construit aproximativ 360 de elicoptere sub licenţă datorită parteneriatului de succes cu Airbus Helicopters şi abia aşteptăm să ne implicăm în personalizarea şi producerea elicopterului H215M”, a afirmat directorul general al IAR, Neculai Banea.

În februarie, un înalt oficial al Airbus Helicopters s-a întâlnit cu premierul Sorin Grindeanu, după ce şi o delegaţie a grupului american Bell Helicopter a avut, anterior, întâlniri cu oficialii români. 

Airbus Helicopters va produce primul aparat la noua fabrică de elicoptere de la Ghimbav, inaugurată anul trecut, cel mai devreme la finalul anului viitor, dacă obţine suficient de repede numărul de comenzi necesar pentru lansarea producţiei, grupul francez vizând în special un contract pentru înlocuirea flotei de elicoptere Puma ale armatei, potrivit declaraţiilor reprezentanţilor grupului, făcuteîn luna februarie în faţa jurnaliştilor români.

Principalul atu pe care francezii de la Airbus Helicopters îl scot în evidenţă este faptul că au construit deja o uzină nouă la Ghimbav pentru a produce elicoptere atât pentru România, cât şi pentru export, ceea ce ar contribui la economia României.

În schimb, americanii de la Bell ar fi dispuşi, din informaţiile disponibile, să construiască în România doar unele părţi ale elicopterelor, aparatele fiind, practic, importate în mare parte de la producătorul american. 

Noua fabrică a Airbus Helicopters de la Ghimbav are o capacitate maximă de 15 elicoptere pe an.

"Nu pare mult, dar în realitate este. 15 elicoptere (pe an) reprezintă mult. Dacă iei în calcul următorii 30 de ani, pentru că investiţia este pe 30 de ani, sunt 450 de elicoptere. Este mult, mai ales în cazul unor elicoptere de această dimensiune şi complexitate. Pentru a produce 15 elicoptere, avem nevoie să avem vizibilitate pentru următorii patru-cinci ani", a declarat  Olivier Michalon, vicepreşedinte senior pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, într-o discuţie cu jurnaliştii români. 

Reprezentanţii Airbus Helicopters spun că orice comandă din partea României poate fi o opţiune, fie din partea Armatei sau a Ministerului de Interne, dar se gândesc în primul rând la înlocuirea elicopterelor Puma ale aviaţiei militare, dintr-o generaţie veche de 45 de ani, chiar dacă unele au fost modernizate la standadul SOCAT.

"Dacă te uiţi la necesităţile din României - şi nimeni nu ştie mai bine decât ministerele despre numărul necesar de elicoptere -, estimarea noastră este că, pentru modernizarea întregii flote militare (a României n.r.), este nevoie de 40-50 de aparate", a spus Michalon. 

Reprezentanţii Airbus Helicopters spun, însă, că modernizarea flotei de elicoptere militare se poate face în timp. 

"Poate fi un prim contract, de cinci elicoptere pe an pentru România, iar celelalte zece elicoptere pe an (din capacitatea uzinei, n.r.) vor fi acoperite de piaţa de export", a explicat Michalon. 

Preţul unui aparat H215 este diferit în funcţie de dotarea cu echipamente, dar reprezentanţii producătorului scot în evidenţă flexibilitatea modelului, care poate fi folosit atât pentru transport de trupe, de personal civil sau de echipe de comando, cât şi pentru supraveghere aeriană, suportul infanteriei la sol sau chiar pentru lupta antisubmarin. 

Un nivel de 20 milioane euro pentru un aparat poate fi considerat un prim reper, dar preţul depinde de echipamentele instalate şi de numărul de aparate comandate. 

""Preţul va fi proporţional cu cerinţele guvernului român. Nu ştim ce echipamente vor dori instalate. Pot fi foarte simple, şi vor costa mai puţin, dar pot fi echipamente foarte complexe, şi preţul va fi mai mare de 20 de milioane de euro", a subliniat Michalon.

Airbus consideră că, pentru România, avantajul proiectului ar fi atât militar, cât şi economic. 

"Avem oportunitatea de a începe un nou ciclu, un ciclu cu adevărat industrial, în jurul modelului H215. Ambiţia noastră nu este numai de a produce elicoptere în România pentru România, nici nu ştiu dacă afacerea ar fi foarte sustenabilă, ambiţia noastră este ca România să devină un centru de excelenţă pentru H215 şi să exporte acest model în întreaga lume", a declarat  Olivier Michalon.

Reprezentanţii Airbus Helicopters scot în evidenţă avantajul producţiei pentru toată economia românească şi pentru balanţa comercială a României.  

Potrivit reprezentanţilor Airbus Helicopters, există  o cerere în creştere pentru elicoptere, şi nu doar în Europa. 

Astfel, compania are deja comenzi din întreaga lume pentru modelul H215, însă aceste comenzi nu implică deocamdată fabricqa de la braşov.

Anul trecut, producătorul a semnat pentru modelul H215 contracte cu poliţia germană, cu aviaţia militară din Spania, cu Chile şi cu state din Orientul Mijlociu. 

Însă o comandă din partea statului român este esenţială pentru lansarea producţiei la noua fabrică de la Ghimbav.

Totuşi, reprezentanţii Airbus se feresc să considere că ar fi vorba de o condiţie sine qua non.

"Nu este o condiţie, nu lucrăm în felul acesta. Totuşi, este foarte important ca România să cumpere (elicoptere).  Acest lucru va avea un impact asupra momentului în care vom lansa complet proiectul industrial. Timing-ul este legat de portofoliul de comenzi. Dacă avem destulă vizibilitate pentru planificarea industrială, atunci vom şti când este momentul potrivit pentru lansarea producţiei", a spus Michalon. 

Vicepreşedintele Airbus Helicopters a afirmat că grupul vrea să lanseze producţia cât mai repede la Braşov. 

Acum cinci luni, în 13 septembrie 2016, fabrica de elicoptere de la Ghimbav a Airbus Helicopters a fost inaugurată oficial, în prezenţa preşedintelui francez François Hollande şi a premierului român Dacian Cioloş. 

Airbus Helicopters  a precizat că intenţionează să creeze în România un cluster de furnizori care să livreze soluţii şi echipamente pentru fabrica de elicoptere de la Ghimbav, finalizată recent, însă producţia nu vqa începe decât după ce compania va primi "o comandă semnificativă care să asigure fluxul minim de producţie", a anunţat luni subsidiara românească a constructorului european de elicoptere.

În 2016, Airbus Helicopters a înfiinţat în România filiala Airbus Helicopters Industries, care se ocupă de construcţia şi gestionarea liniei finale de asamblare a elicopterelor H215.

Airbus Helicopters, cel mai mare producător european de elicoptere şi unul dintre cei mai mari din lume, va vinde elicopterele pe care le va produce în România, la fabrica pe care a realizat-o la Ghimbav, clienţilor din întreaga lume, iar unul dintre primii clienţi ar putea fi Organizaţia Naţiunilor Unite, au declarat recent oficialii companiei.

Airbus Helicopters a avut întâlniri cu reprezentanţii a 70 de firme prezente în România, interesate să devină furnizori ai producătorului de elicoptere. 

La întâlniri au participat companii precum Aerostar, Aeroteh, Romtehnica, IAR, Electromagnetica, Alro Slatina, IMSAT, Turbomecanica, Sonovision Romania şi Siemens.

La dezvoltarea proiectului H215, care are atât o versiune militară, cât şi una civilă, în România participă deja companiile româneşti IAR, Aerostar, Aeroteh şi Turbomecanica.

Potrivit reprezentanţilor Airbus Helicopters, întreaga piaţă mondială va fi deservită de la Braşov pentru toate elicopterele din gama H215, care avea şi o denumire comercială distinctă. Şefii companiei ar putea chiar organiza o competiţie în România pentru găsirea unei denumiri pentru noul elicopter. 

Ministerul Apărării din România, care deţine echipamente învechite la aproape toate capitolele, ar trebui să beneficieze de bugete mărite substanţial în următorii zece ani, de cel puţin 2% din produsul intern brut (PIB).

Elicopterele Puma ale Armatei, fabricate în anii '70 în România sub o licenţă cumpărată din Franţa, au motoare considerate de specialişti prea slabe pentru perioada actuală, iar tehnologia este depăşită.

Armata a modernizat 25 de aparate la standardul SOCAT în perioada 1999-2005, printr-un contract cu IAR Braşov şi firma israeliană Elbit.

Însă Airbus sugerează că o nouă modernizare a vechilor aparate Puma ale armatei nu ar fi o opţiune de dorit, în condiţiile în care procurarea pieselor de schimb, spre exemplu, este tot mai dificilă pentru un model ieşit din uz.

Totuşi, armata are deja mai multe proiecte prioritare care necesită sume importante, precum noul transportor de luptă al infanteriei, construirea de noi corvete la şantierul Damen Galaţi sau modernizarea fregatelor englezeşti. 

Bugetul pe 2017, aprobat de Parlament, alocă Ministerului Apărării 16,3 miliarde lei (3,6 miliarde euro), echivalent cu 2% din PIB-ul estimat pentru acest an. 

Airbus Helicopters este o companie la care participă Franţa, Germania şi Spania, însă francezii au cuvântul cel mai greu de spus în cadrul societăţii. 

Principalii concurenţi ai Airbus Helicopters sunt americanii de la Bell, Sikorski şi Boeing şi italienii de la Leonardo (Agusta), însă în liga mare a producătorilor de elicoptere încearcă să intre şi companii din Rusia, China sau Coreea de Sud.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.