Airbus Defense and Space a anunţat finalizarea construcţiei satelitului CHEOPS (Characterizing Exoplanet Satellite), care va fi lansat în acest an şi va permite observarea compoziţiei şi naturii planetelor situate dincolo de sistemul solar. Satelitul este programat pentru lansare între 15 octombrie şi 14 noiembrie.

Agenţia Spaţială Europeană (ESA) a aprobat recent programul aferent, în urma procesului de evaluare şi validare aferent (Qualification and Acceptance Review), potrivit reprezentanţilor Agenţei Spaţiale Europene (ESA), CDTI (Centro para el Desarrollo Tecnológico Industrial) şi Airbus, care au oferit detalii despre misiune, satelit şi contribuţia spaniolă în program, cu ocazia unui eveniment media ce a avut loc la sediul Airbus din Madrid-Barajas.

La invitaţia lui Fernando Varela, şeful Diviziei Space Systems a filialei Airbus din Spania, au luat cuvântul Günther Hasinger, directorul ştiinţific al ESA, Javier Ponce, directorul general al CDTI şi Rafael Rodrigo, secretar general responsabil de politicile ştiinţifice din cadrul Ministerul spaniol al Ştiinţelor.

"Suntem încântaţi să lansăm CHEOPS în cursul acestui an. Pe baza observaţiilor de înaltă precizie despre stelele care ştim deja că pot găzdui exoplanete, misiunea va permite o primă etapă în ceea ce priveşte caracterizarea compoziţiei şi naturii planetelor situate dincolo de sistemul nostru solar. CHEOPS este primul satelit ESA dedicat exoplanetelor, pregătind astfel calea pentru încă două misiuni ce se vor desfăşura în deceniul următor, consolidând astfel poziţia de leader deţinută de către Europa în domeniul ştiinţei exoplanetelor", a declarat Günther Hasinger.

Potrivit CDTI, importanţa satelitului CHEOPS depăşeşte descoperirea noilor exoplanete. Este prima misiune completă a ESA condusă de către Spania. Lansarea sa vine la un moment important la nivel naţional, având în vedere că Sevilla va găzdui, la sfârşitul anului 2019, următorul Consiliu ministerial al ESA, ceea ce va contribui, în mod decisiv, la consolidarea poziţiei deţinute de către Spania în domeniul misiunilor spaţiale, potrivit companiei.

"Airbus deţine o expertiză remarcabilă în misiuni ştiinţifice de explorare a spaţiului, iar în cadrul programului CHEOPS, primul satelit ESA dezvoltat de Spania urmare a unei competiţii deschise, suntem contractantul principal", a declarat Fernando Varela, şeful Diviziei Space Systems a filialei Airbus din Spania.

Satelitul este programat pentru lansare între 15 octombrie şi 14 noiembrie

CHEOPS este prima misiune a ESA de dimensiuni reduse, concepută pentru a fi gata de zbor în decurs de cinci ani şi care utilizează tehnologii validate, pentru a deschide calea, ulterior, către misiuni mai mari şi mai complexe.

”Acesta va efectua o misiune ştiinţifică ambiţioasă, axată pe definirea proprietăţilor planetelor care orbitează stelele din apropierea lor. Instrumentul care va studia această exoplanetă este un telescop Ritchey-Chrétien furnizat de Universitatea din Bern, Elveţia, care este integrat pe platforma foarte flexibilă şi compactă a Airbus - AstroBus-S. Platforma Airbus AstroBus a fost utilizată cu succes şi în alte misiuni precum Spot 6 şi 7, KazEOSat-1, PeruSat-1, Sentinel 5 Precursor şi în cadrul celei de-a doua generaţii a sateliţilor meteorologici MetOp. CHEOPS cântăreşte aproape 300 kg şi are dimensiunile aproximative ale unui cub cu latura de 1,5 m”, se arată în comunicat.

Pentru construirea satelitului a fost selectat un grup de 24 de companii din 11 ţări europene, şapte dintre acestea fiind spaniole. Înainte de lansare, Airbus va proceda la reverificarea navei spaţiale, instalarea celei mai recente versiuni software, efectuarea unor simulări a manevrelor de lansare (Launch Early Operation Phase – LEOP) şi reglajul final al procedurilor de instalare pe orbită (In Orbit Commissioning – IOC).

”Implicarea Airbus depăşeşte fazele LEOP şi IOC şi ale livrării oficiale a satelitului, oferind suport pentru controlul satelitului de la sol şi mentenanţă continuă în timpul fazei operaţionale. Centrul de Operaţiuni şi Sprijin, care va coordona principalele operaţiuni de pe sol, va fi amplasat la INTA (Institutul Naţional al Tehnologiilor Aerospaţiale), situat lângă Madrid”, se arată în comunicat.

Misiunea CHEOPS va analiza, timp de cel puţin trei ani şi jumătate (ce reprezintă durata de viaţă a proiectului), tranzitarea exoplanetelor prin faţa stelelor în jurul cărora orbitează. Acesta va funcţiona pe o orbită constantă în jurul Soarelui, la o altitudine de 700 km, ceea ce va Acest lucru va asigura temperaturi stabile şi iluminarea constantă a panourilor sale solare, minimizând posibilitatea unor reflexii eronate de lumină pe telescop. Satelitul este programat pentru lansare între 15 octombrie şi 14 noiembrie 2019, de la bordul unui lansator Soyuz, din portul spaţial european din Kourou.

”CHEOPS este o misiune de pionierat. Datele obţinute în urma acestei misiuni vor fi folosite pentru a genera o listă a celor mai promiţătoare exoplanete din punctul de vedere al capacităţii de a susţine viaţa aşa cum o ştim. Platon şi Ariel sunt viitoarele misiuni ESA care vor aprofunda studiul exoplanetelor, într-un orizont de timp ce trece dincolo de următorul deceniu”, se arată în comunicat.