Afacerile producătorului şi retailerului de costume de baie şi lenjerie in¬timă Jolidon, intrat în insolvenţă la propria cerere în vara anului trecut, au scăzut în 2015 sub 10 milioane de euro, de şapte ori mai puţin decât în 2008, când criza s-a făcut simţită şi în România, conform datelor raportate la Ministerul Finanţelor Publice. Datoriile s-au adâncit şi ele la peste 61,5 milioane euro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Producătorul clujean din industria textilă Jolidon Import Export, controlat de omul de afaceri Gabriel Cîrlig, a încheiat 2015 cu pierderi de 23,7 milioane de lei (cca, 5,3 milioane euro), iar  cifra de afaceri raportată a fost de 44,5 milioane de euro (circa 9,9 milioane euro), în scădere cu 30,6% faţă de 2014.

Datoriile s-au adâncit şi ele la peste 274 milioane de lei (61,5 milioane euro). Când şi-a cerut insolvenţa, în iunie 2015, compania avea datorii de 256 milioane de lei (57,4 milioane euro), de patru ori mai mari decât cifra de afaceri. În 2014 businessul a scăzut la 64 milioane lei de la 97 milioane lei în anul anterior.

Faţă de 2008, an „de referinţă” pentru industria de profil, când Jolidon opera o reţea de 113 magazine, dintre care 65 în România, 35 în Italia, 3 în Ungaria şi 10 boutique-uri în Franţa, în sistem de franciză, acum reţeaua proprie mai numără doar 63 de magazine în ţară.

Anul trecut, compania clujeană şi-a cerut insolvenţa. În tabelul definitiv al creanţelor apar circa 230 de creditori care au de încasat 321 de milioane de lei. Nemţii de la Astra Rail Management Gmbh sunt principalul creditor cu aproape 80 milioan lei.

Gabriel Cîrlig a pornit afacerea cu costume de baie şi lenjerie intimă în 1993, pe când avea 24 de ani şi tocmai absolvise Facultatea de Electrotehnică din Cluj. “Aveam trei-patru maşini de cusut şi doi angajaţi”, povestea antreprenorul într-o discuţie anterioară.

După 20 de ani, grupul Jolidon a ajuns să numere 80 de magazine proprii în ţară, peste 2.500 de angajaţi, care fabrică anual peste 5 mil. de articole, şi patru fabrici (Jolidon, Argos, LCS şi Tricotaje Ineu). În plus, prin reţeaua de distribuţie, Jolidon îşi vinde lenjeria şi costumele de baie în alte peste 60 de ţări.

Criza a lovit însă serios afacerile clujenilor, care au scăzut până la aproximativ 22 milioane euro în 2013. Pentru comparaţie, Jolidon avea în 2008 o cifră de afaceri de circa 70 milioane euro.

De la particular la general, unda de şoc a crizei a lovit în plin lanţurile autohtone de fashion - scăderile de vânzări ating şi 70% în unele cazuri.

Criza financiară şi expansiunea agresivă a brandurilor străine, în frunte cu spaniolii de la Inditex (proprietarul mărcilor Zara, Zara Home, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear, Massimo Dutti şi Oysho), H&M sau Deichmann, au „măturat" piaţa locală de îmbrăcăminte şi încălţăminte, primele capete care au picat fiind cele ale retailerilor români.

Jolidon, Mondex, Tina R, House of Art sunt patru exemple de firme cu capital autohton pe care scrie insolvenţă. Toate au fost lansate pe piaţă în anii ’90, când România nu se afla pe lista de prio­rităţi a nici unui brand mare de la nivel internaţional, iar în anii de boom economic, când consumul era motorul economiei, afacerile celor patru comercianţi duduiau.

Leonardo – liderul pieţei locale de fashion şi încălţăminte până în 2013, atât ca volum de vânzări, cât şi ca număr de magazine – e deja în faliment.

Piaţa locală de îmbrăcăminte, încălţăminte şi echipamente sportive, evaluată la circa 16 miliarde de lei, este dominată de spaniolii de la Inditex, suedezii de la H&M şi olandezii de la C&A, care fac afaceri de jumătate de miliard de euro în România şi controlează 15% din piaţă.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.