Acţiunile Boeing au scăzut luni cu aproximativ 9%, în timp ce investitorii au analizat ştirea că Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA a ordonat companiilor aeriene să consemneze la sol zeci de avioane Boeing 737 Max 9, pentru inspecţii urgente, în urma desprinderii unui panou al unui avion 737 Max 9 în timpul zborului, transmite CNBC.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

FAA a emis ordinul sâmbătă, după ce un panou s-a desprins vineri, la jumătatea cursei unui avion al Alaska Airlines, când avionul aproape nou-nouţ zbura la o altitudine de aproximativ 5.000 de metri.

Acţiunile Alaska Air au scăzut cu aproximativ 4%. Acţiunile Spirit AeroSystems, care produce fuselaje pentru avioanele 737 Max, au scăzut cu 15%.

Incidentul aruncă din nou Boeing în lumina reflectoarelor.

CEO-ul Dave Calhoun a încercat să-i asigure pe investitori că Boeing revine pe o poziţie mai bună după o serie de probleme, inclusiv două prăbuşiri care au ucis 346 de persoane, ravagii în lanţul de aprovizionare din cauza pandemiei şi o serie de defecte de calitate.

Consemnările la sol pe scară largă de către autorităţile aviatice sunt rare, dar FAA examinează cu atenţie Boeing şi cel mai bine vândut model de avion al său, 737 Max, de la accidentele fatale din 2018 şi 2019.

Boeing a spus că este de acord cu decizia FAA de a consemna la sol avioanele Max 9 pentru inspecţii. Se lucrează la elaborarea de instrucţiuni cu autorităţile de reglementare federale pentru ca companiile aeriene să înceapă inspecţiile.

Incidentul de vineri a avut loc exact în momentul în care Boeing încerca să crească producţia de avioane Max.

”O scăpare de această natură pune la îndoială controlul calităţii pe rampa de lansare a avionului 737 şi impactul forţei de muncă neexperimentate atât asupra Boeing, cât şi asupra lanţului său de aprovizionare. Acest avion încă mai avea miros de ”avion nou şi autocolantul cu preţ pe fereastra sa”, a scris luni analistul în domeniul aerospaţial al Bank of America, Ron Epstein, într-o notă de analiză, adăugând că avionul a fost livrat cu câteva luni mai devreme.

FAA a declarat sâmbătă că aproximativ 171 de avioane vor fi afectate de directiva sa de navigabilitate în caz de urgenţă, care se aplică companiilor aeriene şi transportatorilor americani care operează pe teritoriul SUA.

Alaska Airlines şi United Airlines sunt cei mai mari operatori ai modelului 737 Max 9, dintre care peste 200 zboară în toată lumea, potrivit Cirium.

Dintre cele 171 de aeronave consemnate la sol conform directivei, United Airlines are 79, iar Alaska are 65, în timp ce restul de 74 sunt răspândite la alte şase companii aeriene.

Acţiunile United au crescut cu aproximativ 1% la începutul tranzacţionării luni.

”Presiune considerabilă”

Consiliul Naţional pentru Siguranţa Transporturilor a descris în weekend câteva minute îngrozitoare la bordul zborului Alaska Airlines, care au început cu o bubuitură puternică şi un efect atât de violent încât a rupt tetierele şi spătarele scaunelor şi a deschis uşa cabinei.

Un profesor de şcoală a găsit panoul de avion explodat în curtea lui, a anunţat NTSB duminică seara.

Imaginile distribuite pe reţelele de socializare au arătat o gaură în lateralul aeronavei şi pasagerii care foloseau măşti de oxigen.

Avionul care efectuat cursa Alaska Airlines 1282 s-a întors la Portland, Oregon, la scurt timp după ce plecase spre Ontario, California.

Russ Mould, director de investiţii la AJ Bell, a remarcat că incidentul de vineri este cel mai recent dintr-un ”şir de probleme pentru companie” şi a sugerat că companiile aeriene care folosesc avioane 737 Max ”se vor gândi mult şi bine la cerinţele viitoare pentru aeronave”.

Acţiunile rivalului european al Boeing, Airbus, au câştigat 2,5% până la mijlocul după-amiezii la Paris, deoarece investitorii au speculat că ar putea prelua cotă de piaţă de la producătorul american.

”În mod firesc, sunt puse întrebări despre verificările de calitate şi dacă Boeing încearcă să facă prea multe, prea repede”, a spus Mold.

”Conducerea Boeing va fi supusă unei presiuni considerabile din partea autorităţilor de reglementare şi a clienţilor pentru a explica ce se întâmplă, ceea ce înseamnă efecte negative considerabile pentru afacere. Nu este de mirare că investitorii s-au grăbit să vândă acţiunile, deoarece riscurile pentru investiţii tocmai au crescut.”

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.