Un instrument orbital al NASA, conceput în principal pentru a avansa studiile privind praful în suspensie şi efectele sale asupra schimbărilor climatice, s-a dovedit a fi capabil să îndeplinească o altă funcţie cheie pentru ştiinţele Pământului - detectarea emisiilor mari de metan, un puternic gaz cu efect de seră, la nivel mondial, transmite Reuters.

Dispozitivul, numit spectrometru de imagistică, a identificat peste 50 de "super-emisori" de metan în Asia Centrală, Orientul Mijlociu şi în sud-vestul Statelor Unite, de când a fost instalat în iulie la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale, a anunţat NASA.

Punctele fierbinţi de metan nou măsurate - unele cunoscute anterior, iar altele abia descoperite - includ instalaţii extinse de petrol şi gaze şi mari depozite de deşeuri.

Spectrometrul a fost construit în primul rând pentru a identifica compoziţia minerală a prafului suflat în atmosferă din deşerturile Pământului şi din alte regiuni aride, prin măsurarea lungimilor de undă ale luminii reflectate de solul de la suprafaţă din acele zone.

Acest raport - "Earth Surface Mineral Dust Investigation" (EMIT), realizat de NASA - îi va ajuta pe oamenii de ştiinţă să determine dacă praful în suspensie din diferite părţi ale lumii este susceptibil să reţină sau să devieze căldura de la soare, contribuind astfel la încălzirea sau la răcirea planetei.

Se pare că metanul absoarbe lumina în infraroşu într-un model unic pe care spectrometrul EMIT îl poate detecta cu uşurinţă, potrivit oamenilor de ştiinţă de la Jet Propulsion Laboratory (JPL) al NASA, unde a fost proiectat şi construit instrumentul.

Circulând în jurul Pământului o dată la fiecare 90 de minute de la peronul său de la bordul staţiei spaţiale, la o înălţime de aproximativ 420 km, EMIT este capabil să scaneze suprafeţe vaste ale planetei, de zeci de kilometri în diametru, concentrându-se în acelaşi timp şi asupra unor zone de mărimea unui teren de fotbal.

"Unele dintre coloanele (de metan) detectate de EMIT sunt printre cele mai mari văzute vreodată - nu seamănă cu nimic din ce a fost observat vreodată din spaţiu", a declarat Andrew Thorpe, un tehnolog de cercetare de la JPL care a condus studiile privind metanul.

Un produs secundar al descompunerii materiei organice şi principalul component al gazului natural utilizat în centralele electrice, metanul reprezintă o fracţiune din toate emisiile de gaze cu efect de seră provocate de om, dar are cu aproximativ 80 de kilograme mai multă capacitate de captare a căldurii decât dioxidul de carbon.

În comparaţie cu CO2, care rămâne în atmosferă timp de secole, metanul persistă doar un deceniu, ceea ce înseamnă că reducerea emisiilor de metan are un impact imediat asupra încălzirii planetare.

Printre exemplele de super-emisii de metan recent imaginate, prezentate marţi de JPL, se numără un grup de 12 coloane provenite de la infrastructura de petrol şi gaze din Turkmenistan, unele coloane întinzându-se pe o distanţă de peste 32 km.

Alţi doi mari emiţători au fost un câmp petrolier din New Mexico şi un complex de prelucrare a deşeurilor din Iran, care au emis împreună aproape 29.000 de kilograme de metan pe oră. Oficialii JPL au declarat că niciuna dintre ele nu era cunoscută anterior oamenilor de ştiinţă.

EMIT, unul dintre cele 25 de instrumente de ştiinţă a Pământului aflate pe orbită, ar putea găsi potenţial sute de super-emisori de metan înainte de încheierea misiunii sale de un an, a declarat NASA.