"Curtezane din Shimabara", de Samuel Mützner, a fost cel mai scump tablou vândut în 2017 de casa de licitaţie Artmark. În clasamentul celor mai bine vândute pânze, Nicolae Grigorescu este prezent cu trei lucrări, Tonitza şi Aman se regăsesc fiecare cu câte două tablouri vândute, un singur Luchian, iar Ghenie se clasează pe poziţia a zecea.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Curtezane din Shimabara", de Samuel Mützner, a fost cel mai scump tablou vândut la Artmark în 2017, pentru suma de 160.000 de euro, în cadrul Licitaţiei de Vară din luna iunie.

Lucrarea a participat la expoziţia personală "Le Jepon", din Calea Victoriei nr 88, vis-a-vis de Biserica Kretzulescu, în perioada 17 ianuarie - 28 februarie 1916, la Bucureşti. În catalogul expoziţiei opera este menţionată la cat. 67 sub titlul "Tayou-San dans un jardin de Shimabara”. A făcut parte şi din expoziţia personală Mützner, de la Ralston Galleries, din New York, 567 Fifth Avenue, între 28 ianuarie şi 11 martie 1916. A fost reprodusă în "Pictorul Samuel Mützner în Japonia şi America", de Viorica Andreescu, în "Studii şi cercetări de istoria artei", tom 19, nr. 1, pag. 67-82, 1972, Bucureşti.

“Florăreasă”, de Nicolae Tonitza, a fost adjudecat pe 19 decembrie, în Licitaţia de Iarnă, pentru suma de 150.000 de euro. Experţii estimaseră tabloul între 150.000 şi 250.000 de euro.

Lucrarea lui Nicolae Tonitza a trecut succesiv prin mai multe colecţii istorice. Cumpărată direct din atelierul maestrului de către arh. Dimitrie Mohor, prietenul şi susţinătorul lui Tonitza, opera a ajuns între 1942-1944 în colecţia generalului nazist de aviaţie Alfred Gerstenberg. După arestarea lui Gerstenberg, "Florăreasa" a revenit în colecţii româneşti (Puiu Bereşteanu, Ion Dumitrescu etc.).

Prima apariţie publică a lucrării a fost la prestigioasa "Exposition d'art roumain ancien et moderne" de la Musée du Jeu de Paume, Paris, 1925. Ultima apariţie a "Florăresei" pe simezele publice a avut loc în 1964, atunci când Muzeul Naţional de Artă organiza marea retrospectivă "Tonitza".

La sfârşitul lunii martie, tabloul "Bretonă la Brolle", de Nicolae Grigorescu, a fost adjudecat, în Licitaţia de Primăvară, cu 140.000 de euro, clasându-se pe locul trei în top. Lucrarea lui Grigorescu este realizată în perioada 1880 - 1885 şi este pictată din punct de vedere estetic în maniera tipică a perioadei. 

Un Aman a fost vândut pe 20 iunie pentru 130.000 de euro. “După petrecere (Natură statică cu fructe şi vin franţuzesc)”, al patrulea tablou cel mai scump vândut de Artmark, impresionează prin măiestria cu care artistul reuşeşte să redea texturi şi senzaţii, o dezordine scenografică care duce cu gândul la un adevărat festin al simţurilor.

Pe pânză sunt pictate 87 de elemente diferite, printre care pere, prune, caise, mere şi dovleac, flori, o sticlă de champagne, un surtout de table monumental, decorat cu putti, dar şi o selecţie de veselă şi obiecte de argint pe care Aman sigur le deţinea.

Pe locul al cincilea se află "Bărăţia din Câmpulung", de Nicolae Grigorescu, pentru care licitaţia s-a oprit la suma de 120.000 de euro. Sub titlul "Vue de Câmpu-Lung", lucrarea a participat în 1889, la Expoziţia universală de la Paris (Salonul Beaux-Arts, pavilionul României). Un tablou omonim se găseşte şi în patrimoniul Muzeului Naţional de Artă al României (Galeria Naţională).

În licitaţia "Maeştri ai portretului, inclusiv o colecţie George Baron Lowendal" din luna februarie, “Copil cu fundă verde”, ulei pe carton, semnat dreapta jos cu brun "N. Tonitza", a fost evaluat între 70.000 şi 120.000 de euro. Licitaţia s-a oprit la 120.000 de euro.

"Orientală", de Theodor Aman, care a fost repatriat după 78 de ani şi care a fost estimate la 160.000 de euro, s-a vândut la Licitaţia de Primăvară de la Artmark de pe 29 martie cu 95.000 de euro.

Pânza "Crizanteme şi dumitriţe", de Ştefan Luchian, care fusese estimată de experţii casei între 100.000 şi 160.000 de euro, a fost adjudecată pe 9 mai, în "Licitaţia unei Colecţii de artă Modernă importantă", cu 90.000 de euro.

Lucrarea a fost în colecţia istorică Acad. Aurel Avramescu şi dr. Maria Alexiu Avramescu. Florile lui Luchian au suscitat un interes accentuat încă din timpul vieţii pictorului. Citite adesea prin note pline de patetism liric, picturile cu flori ale artistului aveau să îşi găsească apogeul ca subiect de sine stătător cu ocazia centenarului naşterii, în expoziţiile organizate în anii 1966-1968.

Pe poziţia a noua în clasamentul Artmark se află "Car cu boi", de Nicolae Grigorescu, licitat în decembrie şi adjudecat contra sumei de 80.000 de euro.

Tabloul ”Enigma”, de Adrian Ghenie, s-a vândut în Licitaţia de Artă Postbelică şi Contemporană de la Artmark, cu 80.000 de euro, cu mult peste preţul estimat. Lucrarea lui Adrian Ghenie, un ulei pe hârtie, datată 2001, fusese estimată între 15.000 şi 25.000 de euro.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.