Cinci spectacole româneşti şi alte 12 evenimente conexe - conferinţe, expoziţii, concerte şi ateliere pentru copii şi adulţi - explorează influenţa lui Tadeusz Kantor asupra mediului teatral românesc, dar şi modul în care traumele trecutului sunt prelucrate prin arta a trei generaţii de regizori români. Artişti şi cercetători români intră în dialog cu creaţia artistului polonez în cel mai complex program teatral organizat în cadrul Sezonului Cultural românesc în Polonia.
Institutul Cultural Român, prin reprezentanţa sa de la Varşovia, Ministerul Culturii din România şi Centrul de Documentare a Creaţiei lui Tadeusz Kantor „Cricoteka" de la Cracovia organizează, în perioada 14-25 octombrie, ediţia românească a Festivalului „Playing with Kantor" („Jocul cu Kantor"), cel mai amplu program de arte performative al Sezonului Cultural România-Polonia 2024-2025.
Proiecte în comun, fundamentul unor relaţii autentice
Colaborarea cu Centrul de Documentare a Creaţiei lui Tadeusz Kantor „Cricoteka" de la Cracovia se înscrie în dialogul amplu derulat pe perioada Sezonului Cultural bilateral România–Polonia / Polonia–România 2024-2025 în jurul moştenirii artistice a lui Tadeusz Kantor: expoziţia „Tadeusz Kantor – artist oriunde şi oricând" la MNAR şi expoziţia „Costum / Sculptură / Corp. Obiectele teatrale ale lui Kantor", organizată de Cricoteka la Muzeul Naţional Brukenthal şi itinerată la MNAC.
„Formatul acestui program este relevant pentru mai multe dimesiuni ale primului sezon româno-polonez, în care s-a născut o nouă comunitate culturală, multidisciplinară şi solidară, cu un limbaj artistic comun. Colaborările din sfera artelor performative au excelat pe durata întregului sezon bilateral, înglobând contextul istoric şi social ca sursă de inspiraţie pentru prezentul cultural. Îmi doresc ca impactul la presă şi la publicul din Cracovia şi Kielce să fie cel puţin la nivelul ecourilor evenimentelor de teatru şi dans din calendarul Sezonului, desfăşurate la Varşovia şi Bucureşti, Poznań, Toruń şi Sibiu, Gdańsk şi Craiova." a declarat Liviu Jicman, preşedintele ICR.
Traumele istoriei prin prisma a cinci spectacole româneşti la Cracovia şi Kielce
Conceptul programului, intitulat „Spectrele trecutului", este semnat de curatoarea şi criticul de teatru Cristina Modreanu şi explorează terenul comun de expresie al artiştilor est-europeni care, confruntaţi cu memoria traumatică şi opresiunea dictaturilor, experimentează în toate domeniile artelor spectacolului, creând un limbaj comun al rezistenţei şi recreării.
Nucleul programului românesc include cinci spectacole şi ilustrează viziunea unor regizori din generaţii diferite: „Mary Stuart", producţia Naţionalului bucureştean regizată de Andrei Şerban; spectacolul-concert al Naţionalului clujean „Cântece de speriat frica", în regia Adei Milea, după idei din texte de Herta Müller; spectacolul audio-video „Millennial Echoes" al colectivului Mad Hatterpillars, fondat de Diana Rotaru şi Irinel Anghel; spectacolul coregrafic al Teatrelli/CREART „DUAL, un performance despre prietenie" după un concept de Leta Popescu, Bogdan Spătaru şi Florin Fieroiu, precum şi un performance creat special de Andrea Gavriliu pentru festival – „Diamond-like Lucidity", care evocă colaborarea coregrafei cu regizorul Mihai Măniuţiu.
„Playing with Kantor" debutează la 14 octombrie cu conferinţa „Spectrele multiplicate ale lui Kantor. Influenţe, metode, interpretări" la Catedra de Teatru şi Dramaturgie a Universităţii Jagiellone din Cracovia. Vor susţine prelegeri Anca Măniuţiu, Eugen Wohl, Ionuţ Sociu, Lia Perjovschi, Katarzyna Fazan şi Anna Róża Burzyńska.
Seria de reprezentaţii debutează în 15 octombrie cu spectacolul „Mary Stuart", care este inclus în programul Festivalului Internaţional de Teatru de la Kielce, într-o colaborare în premieră cu „Cricoteka". Urmează, în 16 octombrie, „Cântece de speriat frica", un spectacol-concert conceput de Ada Milea şi inspirat din scrierile laureatei a Premiului Nobel, Herta Müller, o meditaţie puternică asupra universalităţii fricii şi a potenţialului vindecător al speranţei.
„Millennial Echoes", reprezentaţia colectivului Mad Hatterpillars din 19 octombrie, combină elemente de teatru, performance, muzică contemporană şi instalaţii sonore pentru a oferi o privire asupra modului în care generaţia actuală de artişti concepe arta avangardistă.
Ultimele două reprezentaţii vor avea loc pe 23 şi 25 octombrie - „DUAL, un performance despre prietenie", spectacol antrenant non-verbal coregrafiat, imaginat de Leta Popescu, Bogdan Spătaru şi Florin Fieroiu, care evidenţiază tensiunile, emoţiile şi frica de sub aparenţa prieteniei şi încrederii, respectiv „Diamond-like Lucidity", un performance în care Andrea Gavriliu intră în dialog cu opera regizorului Mihai Mănuţiu.
După fiecare reprezentaţie, publicul este invitat la un dialog cu creatorii spectacolelor.
Expoziţii: Purcărete, Kantor, Ionescu
Programul este completat de expoziţia „Silviu Purcărete – Repere ale teatrului românesc", prezentată la Cricoteka şi curatoriată de Adriana Moca (14 octombrie - 25 noiembrie) şi de proiecţia spectacolului „O furtună" regizat de Silviu Purcărete la Teatrul Naţional „Marin Sorescu" din Craiova.
Expoziţia „Piei de rinocer", creată de Aldona Mikulska şi Andrea Nikolov, va putea fi vizitată la Muzeul Interactiv şi Centrul de Educaţie Teatrală din Cracovia în perioada 10-26 octombrie. Aceasta este dedicată cunoscutei piese de Eugen Ionescu şi montării din 1961 de la Stary Teatr din Cracovia – cu scenografia şi costumele create de Tadeusz Kantor. Expoziţia îşi propune să ilustreaze fascinaţia lui Kantor pentru teatrul absurdului şi evoluţia motivului rinocerului în opera artistului.
Amplu program de mediere culturală
Festivalul „Gra z Kantorem" include un program de evenimente complementare:
Joi, 16 octombrie, tur ghidat în limba română al expoziţiei „Clasa (ne)moartă", prezentat de Eugen Wohl, la Cricoteka;
Sâmbătă, 18 octombrie, concertul trupei Buturuga la Librăria Lokator din Cracovia. „Buturuga" este proiectul muzical al profesoarelor şi traducătoarelor Olga Bartosiewicz-Nikolaev şi Karolina Czerska, pornind de la poezia lui Baudelaire, în principal în traduceri româneşti.
Sâmbătă, 25 octombrie, conferinţă performativă susţinută de artistul româno-polonez Bogdan Achimescu despre demonstraţiile pro-democratice din 1990 de la Bucureşti, care au coincis cu premiera „Trilogiei antice" a lui Andrei Şerban.
Programul educativ al festivalului cuprinde şi ateliere pentru copii şi adulţi, susţinute de specialiştii Cricoteka.
Seria de evenimente româneşti de la Cracovia vine să consolideze relaţiile stabilite în timpul Sezonului, subliniind, astfel, filosofia pe care este construit acest Sezon bilateral: colaborarea strânsă între artişti, instituţii şi organizaţii care să dea roade pe termen lung, după încheierea celor 18 luni de evenimente.
Evenimentele fac parte din programul Sezonului Cultural România–Polonia 2024-2025.
Sezonul Cultural România-Polonia 2024-2025 este organizat de Ministerul Culturii din România şi Institutul Cultural Român, prin reprezentanţa sa de la Varşovia, din partea română, şi de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Institutul Adam Mickiewicz, în colaborare cu Institutul Polonez din Bucureşti, din partea poloneză.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.