„Metamorfoza” de Franz Kafka, în regia celebrului Yuri Kordonsky, unul dintre cei mai influenţi şi apreciaţi regizori contemporani, multiplu laureat UNITER şi profesor de regie la prestigioasa Yale School of Drama, se va juca la Teatrul Excelsior. Primele reprezentaţii vor avea loc în 22 şi 23 noiembrie, respectiv 19, 20 şi 21 decembrie, de la ora 19:00 (şi o reprezentaţie în matineu, de la ora 11:00, în 21 decembrie), în Sala „Ion Lucian” a teatrului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Revenirea lui Kordonsky în România - ţară în care a semnat deja câteva dintre cele mai profunde montări ale ultimelor două decenii („Unchiul Vania”, „Crimă şi pedeapsă”, „Marmură”, „Sorry”, „Căsătoria”, „Inimă de câine”, „Îngropaţi-mă pe după plintă”, „Romeo şi Julieta”) - prilejuieşte o nouă întâlnire cu un regizor care înţelege teatrul ca pe o formă de cunoaştere a umanului, de explorare a fragilităţii şi paradoxului. În Metamorfoza, Kordonsky redescoperă textul lui Kafka nu ca o poveste despre o insectă, ci ca o oglindă a fiecăruia dintre noi.

„Metamorfoza lui Kafka nu este despre o insectă, ci despre fiecare dintre noi. Despre cum frumuseţea şi cruzimea, iubirea şi dezgustul, ruptura şi armonia trăiesc împreună în fiecare familie, în fiecare casă, în fiecare societate. Kafka nu închide această crăpătură, o lasă deschisă. Noi o lăsăm deschisă”, spune Yuri Kordonsky.

Kafka a publicat „Metamorfoza” în 1915, într-o Vienă marcată de frământări sociale şi de sentimentul sfârşitului unei lumi. Povestea lui Gregor Samsa - tânărul care se trezeşte într-o dimineaţă transformat în insectă - a devenit una dintre cele mai tulburătoare alegorii ale secolului, un text despre alienare, singurătate şi pierderea sensului, dar şi despre imposibilitatea iubirii într-un univers dominat de ruşine şi neputinţă.
În lectura lui Kordonsky, „Metamorfoza” devine un poem teatral despre fragilitate şi intimitate, despre familia ca microcosmos al lumii şi despre limitele compasiunii. Regizorul refuză senzaţionalul transformării şi alege, în schimb, să exploreze spaţiul interior al personajelor - ceea ce se petrece în tăcerea dintre cuvinte, în fisurile relaţiilor şi în felul în care dragostea se degradează în teamă.

Noua producţie de la Excelsior reuneşte o distribuţie remarcabilă, în frunte cu Marius Turdeanu, Matei Arvunescu, Alex Popa, Dan Pughineanu şi Mircea Alexandru Băluţă - un organism scenic comun, o prezenţă colectivă care pulsează, respiră şi se destramă la unison cu personajul Gregor Samsa, simbol al însingurării şi al căutării identităţii într-o lume indiferentă. Alături de ei, se află Oana Predescu (Grete), Mihaela Trofomov (Mama), Bogdan Nechifor (Tatăl), Dana Marineci, Mihai Mitrea, Dan Clucinschi, Dragoş Spahiu şi Ovidiu Uşvat.

„Ne apropiem de sosire - cea mai frumoasă perioadă a repetiţiilor. Un timp preţios, de care ştiu deja că o să-mi fie dor. Sunt convins că va fi un spectacol pe care o să-l iubesc. Va fi vorba despre o ploaie lungă, despre fragilitate, vulnerabilitate şi acel nod în gât care, uneori, vine împreună cu umorul. Şi, mai ales, va fi vorba despre Yuri Kordonsky”, afirmă actorul Marius Turdeanu. 

„Am trecut prin etape de lucru extrem de minuţioase, în care s-a insistat mult pe detalii şi pe timpul acordat fiecărei descoperiri. Cred că este un spectacol care cere o formă specială de concentrare din partea noastră şi care va propune publicului un mod nou de a-l citi pe Kafka”, spune actorul Matei Arvunescu.

„M-am bucurat de lucrul cu Yuri Kordonsky pentru că am întâlnit un om care îşi construieşte spectacolele pornind dinspre emoţie şi dintr-o înţelegere profundă, plină de sensibilitate, a omului şi a paradoxurilor pe care acesta le conţine. În acelaşi timp, nu pot să nu admir, din nou, atmosfera relaxată şi armonioasă din timpul repetiţiilor - un echilibru care se datorează în egală măsură regizorului şi trupei de actori”, mărturiseşte actorul Alex Popa.

Montarea se construieşte la intersecţia dintre realismul domestic şi visul febril - un univers în care corpul se transformă, dar emoţia rămâne recognoscibil umană. Scenografia este semnată de Oana Micu, care imaginează o lume suspendată între intimitate şi alienare, cu lumini (Cristian Şimon) şi sunete (Andrei Doboş) ce conturează o atmosferă organică, aproape hipnotică.

Originar din Odesa (Ucraina), Yuri Kordonsky este una dintre cele mai puternice voci regizorale ale teatrului contemporan. Format la Academia de Arte Teatrale de Stat din Sankt Petersburg, sub îndrumarea legendarului Lev Dodin, Kordonsky a fost actor şi regizor rezident la renumitul Maly Drama Theatre - Teatrul Europei. În România, montările sale au devenit repere ale scenei ultimelor decenii, fiecare purtând amprenta unei profunzimi emoţionale rare şi a unui rafinament vizual inconfundabil. Spectacolele sale au fost distinse cu numeroase premii internaţionale - printre care UNITER pentru cea mai bună producţie şi cel mai bun regizor - şi au fost prezentate în peste douăzeci de ţări. În paralel cu activitatea scenică, Kordonsky este profesor de regie la Yale School of Drama, SUA, şi a predat în universităţi din Rusia, Germania, Italia, Filipine şi China.

Prezenţa sa la Teatrul Excelsior confirmă deschiderea acestui teatru către un teatru de idei şi emoţie, dedicat tinerilor, dar adresându-se în egală măsură publicului matur - un teatru al căutării, al neliniştii fertile şi al frumuseţii.

Biletele sunt disponibile pe site-ul Teatrului Excelsior şi la casieria teatrului. Pentru grupurile organizate de elevi, rezervările se pot face la adresa de e-mail organizare@teatrul-excelsior.ro.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.