Reclama pentru compania Tiffany cu Beyoncé şi Jay-Z în prim-plan este criticată de prieteni şi foşti colaboratori ai artistului Jean-Michel Basquiat, care au spus că sunt îngroziţi de campania în care apare un tablou al acestuia, relatează The Guardian.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Tiffany & Co. a prezentat în august prima parte a unei noi campanii publicitare, „About Love”, în care Beyoncé şi Jay-Z pozează în faţa tabloului „Equals Pi” (1982) al lui Jean-Michel Basquiat.

Apropiaţi ai lui Basquiat au criticat reclama spunând că „nu reprezintă ceea ce era el de fapt”.

„Am  văzut reclama în urmă cu câteva zile şi am fost îngrozit”, a spus Alexis Adler, fost coleg de apartament al lui Basquiat. El a adăugat că „mercantificarea şi comercializarea lui Jean şi a artei lui la acest nivel nu reprezintă ceea ce era el de fapt”.

Asistentul de studio al lui Basquiat, Stephen Torton, a afirmat: „Nu l-ar fi lăsat pe Jean-Michel să intre într-un magazin Tiffany dacă voia să folosească toaleta sau dacă ar fi mers să cumpere un inel de logodnă şi ar fi scos un teanc de bani din buzunar”.

Adler a adăugat că este nemulţumit de felul în care arta lui Basquiat este cunoscută. „Din păcate, muzeele au ajuns la arta lui Jean târziu, aşa că cele mai multe lucrări ale lui sunt în colecţii private, iar oamenii nu apucă să vadă arta lui cu excepţia expoziţiilor. De ce să o arăţi ca suport pentru o reclamă?”.

Al Diaz, un alt fost colaborator şi prieten, a precizat: „Oamenii cred că asocierea lui cu luxul este pentru că era impresionat de rahatul ăsta, dar lui nu îi păsa”.

În replică, un reprezentant al Tiffany a transmis: „Frumuseţea artei este că poate fi interpretată în diverse moduri. Toate lucrările importante provoacă şi creează dialog. «Equals Pi» al lui Jean-Michel Basquiat nu este diferită şi suntem bucuroşi să putem împărtăşi această lucrare cu lumea”.

Campania Tiffany nu este prima în care este folosită o lucrare a artistului american. Mai recent, arta lui s-a regăsit în reclame Coach, Yves Saint Laurent, Comme des Garçons, Uniqlo, Supreme, Dr Martens şi Urban Decay.

Există şi voci care susţin că Basquiat ar fi apreciat că arta lui este folosită în acest mod. „Era obsedat să fie celebru”, a declarat actriţa Julia Fox în comentarii pe contul de Instagram al Diet Prada. „I-ar fi plăcut la nebunie că regina Beyoncé şi soţul ei au pozat în faţa artei lui”.

Creatoarea de modă Daphne Guinness a comentat: „Cunoscându-l puţin, nu cred că s-ar fi supărat”.

În luna martie, David Stark, preşedintele Artestar, care deţine drepturile la nivel global pentru arta lui Basquiat, a spus că relaţia artiştilor cu utilizarea lucrărilor lor în scop comercial s-a transformat de la moartea lui Basquiat în 1988. „Nu doar că este acceptat acum, dar astfel de partaneriate cu branduri sunt aşteptate într-un fel. Când vorbesc cu artişti să colaboreze acum, sunt foarte entuziaşti, pe când, în urmă cu 10 - 15 ani, erau destul de precauţi legat de orice”.

Faptul că Beyoncé poartă în reclamă Diamantul Tiffany a fost deja criticat la nivel extins, unii susţinând că este un „diamant însângerat” scos de muncitori din Africa de Sud colonizată înainte de a fi vândut lui Charles Tiffany, fondatorul casei, în 1877. Mama cântăreţei, Tina Lawson, a apărat decizia ei de a purta piatra preţioasă.

„Câţi dintre voi, activiştii conştienţi social, deţineţi diamante? M-am gândit eu”, a scris ea într-o secţiune de comentarii pe Instagram. „Ei bine, v-aţi gândit să încercaţi să verificaţi de unde vine diamantul? Probabil nu”.

Drept răspuns la toate acestea, un purtător de cuvânt a infirmat că ar fi vorba despre un „diamant însângerat” şi a reafirmat poziţia companiei - „puternic angajată în aprovizionarea responsabilă a tuturor diamantelor noastre”.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.