Patru documentare semnate de Francisco Marise, Adán Aliaga, Pablo Briones, Álex Lora şi Nuria Ibáñez vor fi disponibile gratuit, luna aceasta, pe contul de Vimeo al Institutului Cervantes.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Institutul Cervantes, în colaborare cu Festivalul din Málaga - „Cine en español”, difuzează, pe canalul său de Vimeo, în perioada 7-28 mai, ciclul de filme „Zonazine documental en español”, cuprinzând patru documentare coproduse de artişti din Europa şi America Latină.

Aceste filme oferă perspectiva celuilalt, îndepărtată, dar nu străină, un aspect cultivat în ultima vreme de documentarul hispanoamerican.

Zonazine, al cărui nume provine de la una dintre secţiunile festivalului andaluz, este un proiect de tradiţie al Institutului Cervantes şi este dedicat, din 2014, cinematografiei documentare, punând accent pe creaţii care caută formule expresive de a experimenta, la graniţa cu nonficţiunea, alături de alte propuneri care se conturează drept cronici ale realităţii, cu scopul de a face cunoscute cele mai de seamă documentare contemporante, realizate de artişti spanioli şi latinoamericani.

Festivalul din Málaga, ce va marca în 2022 cea de-a 25-a aniversare, a pus preţ încă de la prima ediţie pe secţiunea dedicată filmului de non-ficţiune, care, de-a lungul timpului, a ajuns să constituie o marcă de identitate a festivalului. Programarea documentarelor din Spania, Portugalia, America Latină şi din ţări terţe, dar centrate pe aspecte din viaţa din ţările ibero-romanice, face posibilă, de mulţi ani, trasarea un soi de hartă a intereselor cineaştilor şi producătorilor din sfera complexă, de multe ori de necuprins a documentarului.

Selecţia din acest ciclu de filme este o dovadă a caracterului internaţional al temelor abordate, a accentului pus pe diversitate, precum şi a folosirii unor metode ce depăşesc tiparele din trecut, axate pe documentare sociologice, politice şi antropologice.

Multipremiatul Adán Aliaga şi nu mai puţin apreciatul Álex Lora, care locuieşte de mulţi ani în New York, surprind, în „El cuarto reino/ Al patrulea regat” (2018), reversul „visului american”, într-un centru de reciclare din oraşul care mai este numit şi „Marele Măr”. Acolo se vor centra nu doar eforturile de reciclare a plasticului adunat de câţiva marginali ai societăţii (mulţi dintre ei de origine străină), pentru care pare imposibilă orice dezvoltare personală, ci propria lor viaţă. Vor întâlni un personaj puternic, maternal şi în acelaşi timp exigent, care îi va proteja: călugăriţa Ana Martínez, elementul central al acestui documentar tăios, exact şi, pe alocuri, profund poetic.

La rândul său, un cineast italiano-argentinian precum Francisco Marise filmează în Cuba un documentar puternic ce îl are în centru pe un soldat în retragere. „Para la guerra/ În numele războiului” (2018) prezintă o analiză a vieţii de zi cu zi a unui fost membru din Corpul Special al Armatei cubaneze, care a luptat în Africa, dar şi în Nicaragua, în numele unui internaţionalism proletar ce azi pare un rebut al unui trecut idealizat şi îndepărtat.

O privire din exterior o oferă şi argentinianul Pablo Briones, care trăieşte în Elveţia şi care, cu o răbdare de călugăr franciscan, filmează, tot în Cuba, ultima vară petrecută împreună de doi copii prieteni: Antuán (de 13 ani) şi Leonel (de 9 ani). Locuind într-o suburbie rurală, ambii sunt conştienţi că prietenia lor s-ar putea încheia curând, căci Antuán urmează să se mute, la finalul verii, în Havana, ceea ce cu siguranţă va face imposibilă revederea lor. Perspectiva nonintervenţională a lui Briones reuşeşte să surprindă, în „Baracoa”, cele mai fine nuanţe, vorbirea cotidiană, visurile şi speranţele celor doi copii care abia îşi încep viaţa şi trebuie să se obişnuiască cu ideea că îi vor aştepta mereu surprize neprevăzute şi frustrante.

Perspectiva unei cineaste spaniole care a locuit mulţi ani în Mexic, Nuria Ibáñez, este prezentată în „Una corriente salvaje/ Un curent sălbatic” (2018) - viaţa de zi cu zi a doi pescari, Omar y Chilo, este surprinsă cu o delicateţe ce nu lasă loc nici unei judecăţi. Ibáñez filmează existenţa cotidiană a doi bărbaţi, unul aflat într-un puternic conflict cu congenerii săi (mizantropia sa justifică alegera sa de a se retrage într-o cabană izolată şi austeră, situată în Bahía de los Ángeles, în statul Baja California), iar celălalt se confruntă cu o suferinţă fără leac, cauzată de moartea fiului său. Ceea ce izbuteşte Ibáñez nu este la îndemâna oricui: fără să lase deoparte statutul său de observator, perspectiva sa devine din ce în ce mai apropiată de cea a protagoniştilor, terminând prin a construi o poveste credibilă, lipsită de orice element convenţional şi banal.

Program

7 mai: El cuarto reino. El reino de los plásticos/ Al patrulea regat. Regatul plasticului, de Adán Aliaga şi Álex Lora (Spania, 2019)
14 mai: Para la guerra/ În numele războiului, de Francisco Marise (Cuba-Spania-Argentina, 2018)
21 mai: Baracoa, de Pablo Briones, Sean Clark şi Jace Freeman (Columbia-Elveţia, 2019)
28 mai: Una corriente salvaje/ Un curent sălbatic de Nuria Ibáñez (Mexic, 2018)

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.