La un an de la izbucnirea războiului, echipa Muzeului Abandonului lansează o nouă campanie publică participativă - „Ultima zi de pace, întâia noapte de război”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Echipa propune o instalaţie a vieţii domestice stând cu spatele la război. Cum arăta viaţa în intimitatea blândă din albumele de familie din telefoanele ucrainenilor şi ale românilor de dinainte de haosul şi ireversibilul război care urma să se instaleze?

Participanţii vor alege din telefon o fotografie de anul trecut din perioada 20-23 februarie 2022, şi o vor trimite pe mail, până la data de 28 februarie 2023, la adresa muzeulabandonului@gmail.com. Donaţia cu ultima zi de pace din telefon va fi inclusă în colecţia muzeului, nu înainte de a face parte dintr-o instalaţie digitală ce se va construi live, prin puterea comunităţii MA, pe pagina dedicată Bagajelor Abandonului.

La 1 martie, echipa va anunţa pe pagina muzeului instalaţia participativă „Ultima zi de pace, întâia noapte de război”, în care, în semn de solidaritate, se vor găsi amestecate ultimele zile de pace din telefoanelor românilor şi ucrainenilor.

„În telefonul meu, pe 24 dimineaţă există o fotografie cu fetiţa mea, Vera. Mergeam cu ea la dans, de două ori pe săptămână. Era o piaţă centrală în Harkov, unde era patinoarul şi bradul mare de Crăciun, care tocmai se strângea. Apoi, a doua fotografie este cu băiatul meu, care lipea benzi adezive pe geamuri, ca în caz de bombardament geamurile să nu se transforme în proiectile. Iar următoarea este cu copiii dormind în subsolul blocului, pentru că deja bombele erau asupra noastră”, spune Olga Grebennik, ilustratoare din Ucraina, prima donatoare de mărturii în campania publică Bagajele Abandonului.

Olga Grebennik este autoarea cărţii „Jurnal de război”, lansată şi în România de Editura Seneca. Olga a desenat ca să poată respira, în cele 8 zile petrecute în subsolul din Harkov împreună cu copiii şi căţelul în martie 2022. Deasupra ţipau sirenele şi pământul se cutremura de explozii. Bloggeriţa, ilustratoarea şi autoarea din Ucraina a trebuit să facă bagajul pentru ea, cei doi copii şi câinele lor, să îşi abandoneze - în 10 minute - oraşul cuprins de război. Şi-a lăsat în urmă soţul şi părinţii, planurile şi întreaga ei viaţă de până atunci.

Campania instalaţie face parte din Bagajele Abandonului, un proiect de comunicare şi mediere emoţională care vorbeşte despre cele mai dramatice momente dintr-o existenţă, cele în care forţe exterioare şi imposibil de controlat te duc în situaţia de a abandona totul: familia, prietenii, casa, locul în care trăieşti sau lucrezi, comunitatea, micile tabieturi, existenţa aşa cum o ştii... şi să pui în grabă, într-un bagaj, ceea ce pare că poţi salva.

Bagajele Abandonului, proiect finanţat de CARE prin Fundaţia SERA România, Care Franţa şi FONPC, este un demers iniţiat de Muzeul Abandonului, la puţin timp după izbucnirea războiului.  Proiectul şi-a propus să arhiveze istorii şi emoţii ale unuia dintre cele mai dramatice evenimente din istoria recentă a Europei - conflictul din Ucraina. Anul trecut am strâns şi am arhivat 50 de istorii ale refugiaţilor, care mapează emoţional traseul lor din ultimul an. Colecţia poate fi vizitată pe site-ul muzeului, la un etaj special dedicat bagajelor abandonului.

Aceasta este a doua instalaţie colectivă marca Muzeul Abandonului. Prima instalaţie memorială colectivă – NUME CUSUTE - s-a construit live de Noaptea Muzeului în 2022, când vizitatorii expoziţiei Sighet. Cămin-Spital de la Seneca Anticafe au cusut (aşa cum ne coseau părinţii nouă numele pe hăinuţe ca să nu le încurcăm la grădiniţă sau la joacă) numele unui copil care a trăit şi a suferit la Cămin Spital Sighet.

Pe www.muzeulabandonului.ro se află deja zeci de donaţii de poveşti ale abandonului, sute de mărturii şi documente ce au fost integrate în demersuri curatoriale complexe, cum este prima expoziţie imersivă din România intitulată Sighet. Cămin Spital sau proiectul Mărturii 21, pe care le puteţi oricând explora gratuit pe platforma muzeului. Mărturiile primite vor intra în arhiva muzeului şi vor fi împărtăşite cu comunitatea consistentă de pe facebook.com/muzeulabandonului.

Campania este parte din proiectul CARE for Ukraine - Intervenţie umanitară finanţat de CARE prin Fundaţia SERA România, Care Franţa şi FONPC.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.