Matematicienii Yves Meyer, Ingrid Daubechies, Terence Tao şi Emmanuel Candès au fost recompensaţi cu premiul Prinţesa de Asturias pentru cercetare ştiinţifică pe 2020, între altele, pentru contribuţia la procesarea datelor şi semnalelor emise de telescopul Hubble.

Câştigătorii, a căror candidatură a fost propusă de Martin Cooper, care a obţinut distincţia în 2009, au avut „contribuţii revoluţionare şi importante la teoriile şi tehnicile moderne de procesare matematică a datelor şi semnalelor”, citează TVE.

Descoperirile lor facilitează „comprimarea arhivelor grafice aproape fără pierderea rezoluţiei”, permit progrese în diagnosticul medical, iar cu ajutorul lor pot fi reconstruite, cu un număr de date redus, imagini exacte.

Doi dintre câştigători sunt francezi, Meyer şi Candès, iar Daubachies şi Tao au dublă cetăţenie, americană şi, primul, belgiană, iar al doilea, australiană.

Tehnicile descoperite de ei sunt de bază în restaurarea semnalelor transmise de telescopul spaţial Hubble şi în detectarea undelor gravitaţionale ale observatorului LIGO.

Aceste contribuţii remarcabile ale unor lider mondiali în matematică în procesarea datelor şi semnalelor se bazează în primul rând pe două instrumente diferite şi complementare: wavelets (calcule simultane) şi compressed sensing sau matrix completion (finalizarea matricei).

Anul trecut, premiul a revenit botanistelor Joanne Chory şi Sandra Myrna Díaz, pentru munca privind schimbarea climei. Distincţia a fost obţinută în trecut, între alţii, de biologul suedez Svante Pääbo, biochimistele Emmanuelle Charpentier şi Jennifer Doudna, chimiştii Avelino Corma, Mark E. Davis şi Galen D. Stucky, fizicienii Peter Higgs şi François Englert şi Organizaţia Europeană pentru Cercetare Nucleară (CERN) şi neurologii Joseph Altman, Arturo Álvarez-Buylla şi Giacomo Rizzolatti.

Acesta este al şaptelea premiu acordat de Fundación Princesa de Asturias anul acesta. Fiecare este dotat cu o reproducere a unei sculpturi a lui Joan Miró, 50.000 de euro, o diplomă şi o medalie.

Primul anunţat a revenit lucrătorilor sanitari spanioli pentru dedicarea cu care au luptat împotriva pandemiei de coronavirus, cel pentru arte a revenit compozitorilor Enio Morricone şi John Williams, cel pentru comunicare, Târgului de carte din Guadalajara şi Hay Festival, cel pentru ştiinţe sociale, economistului turc Dani Rodrick, cel pentru sport, pilotului Carlos Sainz, iar pentru literatură, poetei canadiene Anne Carson.