Reprezentaţia unică "Hamlet/Collage", în regia canadianului Robert Lepage, cu marele actor rus Evgeny Mironov în rolul a 12 personaje care se mişcă captiv într-un cub deschis timp de două ore fără pauză, a deschis vineri Fesivalul Naţional de Teatru, ediţia a 27-a.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Producţia de la Teatrul de Stat al Naţiunilor din Moscova stabileşte noi dimensiuni tehnice pe scenă, scria John Freedman în The Moscow Times. "Este uimitor, foarte compex şi merge ca un ceas elveţian". 

"Hamlet/Collage" este minunat de privit. Lepage dă viaţă unei stări de vis. Este o lume a mutaţiilor şi metamorfozelor care sfidează logica şi legile fizicii. Sunetul îi aparţine lui Josuė Beaucage, care stabileşte o punte între aspiraţie şi starea de visare. 

Cubul imaginat de scenograful Carl Fillion a transformat toate dorinţele regizorului, cu video proiecţiile precise ale lui Lionel Arnould. Cubul este întâi o celulă a unui azil de nebuni, în care Mironov se ghemuieşte în cămaşa de forţă, curând se schimbă în multe alte spaţii - interiorul unei biblioteci, o sufragerie, un palat, o pajişte. 

Cea mai frumoasă scenă descrie scufundarea Ofeliei într-un iaz, răsucindu-se şi învârtindu-se în timp ce se îneacă în apă. 

Un element ingenios în viziunea lui Lepage: Hamlet ţine în mână o radiografie a craniului lui Yorick pe care o pune în lumină, scenă care i-a amuzat pe spectatori. "Principala problemă a lui Hamlet este că gândeşte prea mult. Personajul lui îşi foloseşte creierul tot timpul. Craniul este un simbol puternic al teatrului şi al lui Hamlet. De aceea Shakespeare a creat scena importantă a craniului care, la urma urmei, este uman, reprezintă capul unui om. Cu siguranţă, eu nu deţin răspunsuri la numeroasele mele întrebări. De aceea am considerat interesant să pun în scenă o piesă cu un singur actor, cu capul unui actor", spunea Robert Lepage. 

Evgeny Mironov a fost ajutat de actorul Vladimir Malyugin, corpul care dublează schimbările rapide ale actorului principal. 

"Hamlet/Collage" este o instalaţie vizuală de imagini, cu costumele lui Francois St-Auban, iar coloana sonoră a fost îmbogăţită cu piesa "As tears go by" de Mariane Faithfull. Scenografia complexă a lui Fillion a integrat accesorii sonore precum radiocasetofon şi telefon mobil. "Un microfon în urechea actorului mi-a permis să pot transforma vocea de bărbat în cea de femeie", spunea muzicianul Josuė Beaucage. 

"Hamlet/Collage nu e creaţia lui Lepage, a lui Mironov, dar e a întregii echipe de creaţie, implicată în acest spectacol. Am invitat şi shakespearologi de la Universitatea Cambridge, care ne-au ajutat să înţelegem anumite lucruri. A fost o muncă asiduă bazată pe analiză”, spunea regizorul într-un interviu pentru agenţia RIA Novosti. 

Pregătirile au durat mai bine de doi ani, iar rezultatul este un spectacol hi-tech pentru un singur actor (care interpretează 12 roluri) şi peste 20 de membri ai echipei, de la tehnicieni la directori de platou, electricieni, recuziteri, ingineri de sunet şi imagine.

Robert Lepage şi Evgeny Mironov au reuşit să creeze o tragedie a minţii la scară mare, care s-a dovedit a fi mai tulburătoare decât tragedia vieţii reale.

"În esenţă - e o piesă despre nebunie, iar un spectacol "Hamlet" într-un singur actor cere, fără îndoială, din partea performerului să se aşeze pe el însuşi într-un soi de stare de vrie schizofrenică, pentru a determina convergenţa   tuturor personajelor din textul shakespearian. Şi împrumutând aceeaşi carne tuturor protagoniştilor - creează acestora un soi de asemănare de familie. (...) Acest colaj este rezultatul unui lung şir de reflecţii şi dialoguri purtate între un avid actor rus şi un nesăţios regizor canadian, care au în comun nevoia imperioasă de a învăţa unul de la altul despre jocul scenic  contemporan, felul modern de a spune o poveste şi, bineînţeles, despre Shakespeare... şi trebuie să admit că pe parcursul întregului proces am fost uimit şi smerit în faţa unei asemenea demonstraţii de curaj, generozitate şi talent pur, din partea colaboratorului meu principal", a spus Robert Lepage. 

Cu o medie de 9 spectacole pe zi, cu 91 de reprezentaţii în cele 11 zile de Festival, cu cele 7 expoziţii la care se adaugă 25 de lansări de carte şi două producţii proprii ale FNT, ediţia din acest an este cea mai amplă din istoria acestui fenomen cultural. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.