Cea de-a 35-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru, produs de UNITER - Uniunea Teatrală din România va avea loc la Bucureşti între 17 şi 26 octombrie. Producţii ale Teatrelor din Bucureşti, Constanţa, Sibiu, Craiova, Sfântu-Gheorghe, Cluj, Zalău, Oradea, Iaşi, Chişinău au fost selectate de echipa curatorială. Pentru prima dată, FNT are în compoziţie un artist asociat: regizorul Radu Afrim.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

FNT este un proiect cultural strategic finanţat de Ministerul Culturii. Coproducători: Primăria Municipiului Bucureşti prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, Societatea Română de Televiziune. Parteneri: Institutul Cultural Român, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale" din Bucureşti, ITI – Centrul Român al Institutului Internaţional de Teatru. Partener media tradiţional: Radio România.

Echipa curatorială a Festivalului Naţional de Teatru, formată din Raluca Cîrciumaru (critic de teatru), Alina Epîngeac (critic de teatru) şi Ionuţ Sociu (dramaturg şi jurnalist cultural), prezintă argumentul, structura şi componentele actualei ediţii.

Procesul de selecţie a inclus vizionarea şi analiza a peste 200 de spectacole care au avut premiera în stagiunea teatrală 2024-2025, văzute atât live, în urma deplasărilor în ţară, cât şi în format digital.

În ultimii ani, Festivalul Naţional de Teatru a pus accentul pe o structură modulară şi pe o desfăşurare la orizontală între aceste paliere interconectate. Prezenţa regizorului Radu Afrim ca artist asociat completează, astfel, iniţiativa continuă de integrare a fluxului constant de noi direcţii în acest concept tocmai pentru a completa şi extinde în mod creativ  structura modulară. Fără a lua parte la selecţia spectacolelor, artistul asociat are libertatea de a imagina şi construi la rândul său un modul care să se plieze pe intenţiile şi sensibilităţile sale artistice.

Ediţia a 35-a Festivalului Naţional de Teatru (17-26 octombrie) are ca temă un îndemn: „FNT 2025. Te priveşte!”.

Potrivit echipei curatoriale, spectacolele ce vor putea fi vizionate anul acesta la FNT nu alcătuiesc doar o panoramă generală a stagiunii 2024-2025, ci reprezintă, mai degrabă, opţiuni asumate în virtutea unui dialog constant al echipei curatoriale, ce a presupus criterii profesionale, estetice, meta-teatrale, subsumate unui proces de lucru incluziv şi relevant pentru realitatea fenomenului teatral actual.

„Te priveşte!” este deopotrivă un îndemn la solidaritate şi responsabilizare civică într-un într-un moment de cotitură (punct nevralgic pentru întreaga societate), cât şi confirmarea fluxului estetico-dialogal dintre artist şi spectator. Tema salută iniţiativa artistică organică de a explora scena ca platformă de adresare a unor problematici actuale şi ardente, dar şi, în aceeaşi măsură, mizează pe coerenţa şi consistenţa estetică şi pe atitudinile auto-reflexive care însoţesc procesul de creaţie. Mai mult, îşi propune să aducă recunoaştere prezenţei active şi rolului pe care publicul îl joacă în ecosistemul teatral.

„Te priveşte!” are o paletă largă de semnificaţii în acest context şi cuprinde multiple valenţe: reflexivitatea unei priviri ce oglindeşte realitatea prin actul artistic, responsabilizarea şi asumarea conştientă, privirea ca liant activ între scenă şi public, raportul interdependent trecut-prezent-viitor, cu accent pe binomul tradiţie-inovaţie.

Dincolo de opţiunea pentru spectacole, „ne-a preocupat cristalizarea unui concept curatorial extins, care să armonizeze întreaga structură a festivalului. Acesta include: continuarea modulului FNT educaţional, curatoriat de dramaturga Mihaela Michailov; iniţierea unui modul dedicat artistului asociat Radu Afrim; o serie de alte evenimente: spectacole lectură, dezbateri, colocvii, instalaţii, expoziţii, lansări de carte, spectacole de teatru radiofonic etc”.

Selecţia spectacolelor 

„Aer”, după Charlotte Jones, cu texte documentare de Roxana Piticari şi Liliana Oprea, regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, coregrafia Mihai Mihalcea, colaj video Irina Caraulă (Alaska), lighting designul Vlad Lăzărescu, sound designul Andrei Raicu, Teatrul Metropolis Bucureşti

„Alaska” de Elise Wilk, traducerea Mária Albert, regia Aba Sebestyén, scenografia Beáta Sós, costumele Judit Dobre-Kóthay, coregrafia Tünde Baczó, muzica Tibor Cári, co-producţie Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós" şi Yorick Studio

„Am bombardat New Haven” de Joseph Heller, traducerea Ramona Tripa, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Anna-Aletta Lokodi, muzica Magor Bocsárdi, coregrafia Noémi Bezsán, Teatrul Naţional Cluj-Napoca

„Canin”, dramaturgia şi adaptarea scenică Diana Nechit, Andrei C. Şerban, regia Botond Nagy, decorul Raul Cioabă, costumele Ioana Ungureanu, muzica şi sound designul Claudiu Urse, lighting designul Cristian Niculescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu"

„Don Quijote” de James Fenton, după romanul lui Miguel Cervantes, traducerea George State, regia Alexandru Dabija, costumele Maria Miu, Teatrul ACT Bucureşti

„E doar sfârşitul lumii” de Jean-Luc Lagarce, regia Eugen Jebeleanu, scenografia Oana Micu, muzica originală şi video Ovidiu Zimcea, lighting designul Cristian Niculescu, coregrafia Malena Silberschmidt, Teatrul Naţional „Radu Stanca" Sibiu - Secţia Germană

„Ferma animalelor”, scenariu teatral de Andrei Huţuleac după „Ferma animalelor" de George Orwell, regia Andrei Huţuleac, scenografia Maria Nicola, coregrafia Ştefan Lupu, sound designul Marin Grigore, song-uri Oana Puşcatu, lighting designul Lucian Moga, Teatrul Mic, Bucureşti

„Furtuna” de William Shakespeare, traducerea Ádám Nádasdy, dramaturgia Anna Veress, regia Viktor Bodó, muzica Klaus von Heydenander, decorul Hanna Erős, costumele Bori Zatykó, lighting designul Sándor Baumgartner, Teatrul „Tamási Áron" Sfântu Gheorghe

„Goodbye, Lenin!” de Wolfgang Becker şi Bernd Lichtenberg, traducerea Elise Wilk, regia Eugen Jebeleanu, adaptarea scenică Bernd Lichtenberg, scenografia Velica Panduru,  costumele Carmen Secăreanu, lighting designul Cristi Niculescu, imagine video Iustin Şurpănelu, Teatrul Metropolis Bucureşti

„In zori, lumina e mai aspră” de Mihaela Michailov, regia Radu Apostol, scenografia şi producţia Gabi Albu, mişcarea scenică Florin Fieroiu, muzica Sebastian Androne-Nakanishi, lighting designul Radu Apostol, video Elena Găgeanu, echipa de cercetare Mihai Burcea, Adina Marincea, Mihaela Michailov, traducerea din limba franceză Mirella Patureau, traducerea din limba Idiş Andrei Munteanu, Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti

„Incendii” de Wajdi Mouawad, traducerea Zeno Fodor, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Boerescu, muzica originală Alexandru Suciu, lighting designul Daniel Klinger, Teatrul de Stat Constanţa

„Iona” de Marin Sorescu, regia Silviu Purcărete, traducerea literară din limba română în limba japoneză Mayo Nishiike şi Florin Grancea, dramaturgia Durian Sukegawa, muzica originală Vasile Şirli, scenografia şi lighting designul Dragoş Buhagiar, co-producţie Teatrul Naţional „Radu Stanca" Sibiu şi Tokyo Metropolitan Theatre, Japonia

„Janovics”, inspirat din viaţa lui Jenő Janovics, pe baza unui text de Miklós Vecsei H. şi Nikolett Németh, şi a improvizaţiilor echipei de creaţie, dramaturgia Nikolett Németh,  regia Attila Vidnyánszky jr., decorul Csaba Csíki, costumele Zsuzsanna Cs. Kiss, muzica Dávid Mester, coregrafia István Berecz, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca

„Jurnal de România #AiciSeViseazăLaSchimbare”, scenariul şi regia Carmen Lidia Vidu, vizual Mara Oglakci, styling Olivia Stoica / Pinkbull Vintage, Teatrul Masca Bucureşti

„Lecţia” de Eugène Ionesco, traducerea Vlad Russo şi Vlad Zografi, regia Bobi Pricop,  scenografia Oana Micu, muzica şi mişcarea scenică Eduard Gabia, Teatrul Naţional „Marin Sorescu" Craiova

„Lina” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Bianca Veşteman, Sabina Veşteman, sound designul Adrian Piciorea, Teatrul „Andrei Mureşanu" Sfântu-Gheorghe

„Lungul drum al zilei către noapte”, un scenariu de Roman Doljanski după Eugene O'Neill, traducerea Raluca Rădulescu, regia Timofei Kuliabin, scenografia Oleg Golovko, muzica Timofei Pastukhov, lighting designul Ilia Paşnin, Teatrul Naţional „Radu Stanca" Sibiu

„Mândrie şi prejudecată (un fel de)” de Isobel McArthur după romanul „Mândrie şi prejudecată" de Jane Austen, traducerea Adrian Nicolae, regia şi lighting designul Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Boerescu, muzica originală şi aranjamentul muzical Alexandru Suciu, pregătirea muzicală Maria Alexievici, mişcarea scenică Mariana Gavriciuc, Teatrul Excelsior Bucureşti

„Mary Stuart”, adaptarea de Robert Icke după Friedrich Schiller, traducerea Irina Velcescu, regia Andrei Şerban, regizor asociat Daniela Dima, versiunea scenică Daniela Dima, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, muzica Alexei Ţurcan, video designul Andrei Cozlac, lighting designul Cristian Niculescu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale" din Bucureşti

„Mesia” de Martin Sherman, traducerea în limba română Lorena Luchian, Alexandru Panait şi Andrei Măjeri, regia Andrei Măjeri, scenografia Irina Chirilă, mişcarea scenică Daniel Dragomir, lighting designul Andrei Ignat, Andrei Măjeri, pregătirea muzicală Antonela Barnat, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti

„Moarte la Teatrul de Revistă”, regia, conceptul şi textul Gabriel Sandu, coregrafia Andrea Gavriliu, decorul, grafică video, lighting designuş Miruna Croitoru, costumele Miruna Croitoru şi Departamentul Modă UNArte, butaforia Ana Udreanu, Sanda Mitache, dramaturgia Teodora Savu, editare video Cristina Popa, muzica şi ambianţa sonoră Andrei Dinescu, Viorel Andrinoiu, Teatrul „Stela Popescu" Bucureşti

„Nijinski. Agonie şi Extaz”, cu Răzvan Mazilu. Coregrafia, conceptul, lighting designul Arcadie Rusu, scenografia, costumele, videoproiecţiile video Yasmin Asan, muzica Alexandru Suciu, Teatrul Odeon Bucureşti

„Nunta însângerată” de Federico García Lorca, regia Hunor Horvath, regia de film Adrian Sitaru, scenografia Elöd Golicza, costumele Zsofia Gabor, coregrafia Árpád Könczei, muzica originală Andrei Dinescu, lighting designul Cristian Niculescu, video designul Dan Basu, Teatrul Naţional „Radu Stanca" Sibiu - Secţia Germană

„Oraşul comoară”, dramaturgia Petro Ionescu, regia David Schwartz, scenografia Mihai Păcurar, coregrafia Dominik M. Iabloncic, muzica şi sound designul Mara Solomon, sound designul şi lighting designul Cătălin Filip şi Alex Maftei, Reactor de creaţie şi experiment Cluj

„Patimile sexului frumos în Epoca de Aur (aşa cum le vedem la televizor)”, textul original şi dramaturgia Selma Dragoş, regia artistică şi dramaturgia Elena Morar, decorul şi lighting designul Ileana Zirra, costumele şi video designul Miruna Croitoru, coregrafia Teodora Velescu, muzica şi versurile Cristina Juncu, Teatrul Nottara Bucureşti

„Proorocul Ilie” de Tadeusz Słobodzianek, traducere Luiza Săvescu şi Passionaria Stoicescu, regia Botond Nagy, scenografia Irina Moscu, dramaturgia Diana Nechit, muzica originală şi sound designul Claudiu Urse, lighting design şi video designul Cristian Niculescu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale" din Bucureşti

„Rătăcirea” de Doru Vatavului, regia Irisz Kovacs, scenografia Oláh Réka, muzica Alexandra Chira şi Adrian Piciorea, ProTeatru Zalău

„Reconstituirea” de Catinca Drăgănescu, conceptul Catinca Drăgănescu şi Ciprian Făcăeru, regia Catinca Drăgănescu, scenografia fizică, VR/AR & lighting design Ciprian Făcăeru, costumele şi consultanţă scenografie Lia Dogaru, dezvoltare software Reconstituirea VR/AR: Augmented Space Agency (Dan Făcăeru şi Sabin Serban), compoziţia muzicală originală şi sound designul Cristian Vieriu (interior 8), Teatrul Naţional „Marin Sorescu" Craiova

„Regina nopţii”, textul şi regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, mişcarea scenică Elena Anghel, muzica Csaba Boros, versurile Oana Mogoş, Teatrul Dramatic „Fani Tardini" Galaţi

„Respiraţii” de Duncan Macmillan, traducerea Mircea Sorin Rusu, regia Cristian Ban, scenografia Irina Chirilă, lighting design Alex Dancu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici" Arad

„Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, dramaturgia Bessenyei Gedő István, regia István Albu, decorul şi costumele Erika Márton, coregrafia Franciska Szabó, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György"

„Trei surori” de A.P. Cehov, traducerea Raluca Rădulescu, regia Theodor Cristian Popescu, conceptul scenografic Velica Panduru, costumele Sabina Reus, muzica şi sound designul Andrei Raicu, lighting designul & sound designul Cristian Niculescu, mişcarea scenică Flavia Giurgiu, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ

„Un inamic al poporului” de Henrik Ibsen, adaptarea Thomas Ostermeier şi Florian Borchmeyer, traducerea şi regia Radu Iacoban, scenografia Tudor Prodan, sound designul Aida Šošić, lighting designul Lucian Moga, Teatrul „Regina Maria" Oradea – „Trupa Iosif Vulcan"

„Un înger soseşte la Babilon” de Friedrich Dürrenmatt, traducerea Árpád Fáy, dramaturgia Réka Dálnoky, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Szőke Izsák, video András Rancz, lighting designul Tamás Bányai, muzica László Bakk-Dávid, coregrafia Attila Bordás, Teatrul „Tamási Áron" Sfântu Gheorghe

Focus: Radu Afrim

„Casa dintre blocuri”, textul, regia şi universul sonor Radu Afrim, traducerea László Sándor, decorul Anna Kupás, costumele Orsolya Moldován, coregrafia Blanche Macaveiu, video designul Samu Trucza, sound designul Vince Oláh, lighting designul Radu Afrim şi István Ádám, Teatrul Naţional Târgu-Mureş - Compania „Tompa Miklós"

Teatro Lúcido la malul infinitului, scenariul şi regia Radu Afrim, după textele Vizită în casa unui bărbat în absenţa soţiei sale de Adriana Bittel, Variabila Dostoievski de Bogdan Răileanu şi Ţâţe de Doina Ruşti, scenografia Irina Moscu, coregrafia Flavia Giurgiu, lighting designul Cristian Niculescu, Teatrul de Stat Constanţa

„Zi de bucurie” de Arne Lygre, regia, universul sonor, lighting designul Radu Afrim, scenografia Anna Kupás, coregrafia Alice Veliche, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri" Iaşi

Spectacole invitate în FNT 35

„Grădina de sticlă”, după Tatiana Ţîbuleac, dramatizarea Mariana Onceanu, regia Petru Hadârcă, scenografia Adrian Suruceanu, pictor costume Stela Verebceanu, muzica originală Valentin Strişcov, universul sonor Valentin Strişcov, mişcarea scenică Oleg Mardari, proiecţia video Radu Zaporojan, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu" Chişinău, Republica Moldova

„Vicontele” de Eugène Ionesco, regia şi scenografia Slava Sambriş, Teatrul Republican „Luceafărul", Chişinău, Republica Moldova.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.