Alexandru Solomon, unul dintre cei mai importanţi regizori de film documentar din România, este primul invitat al noului sezon „Noaptea Albă a Filmului Românesc”, sâmbătă, 7 octombrie, la TVR Cultural, TVR Moldova, TVR Internaţional.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În noaptea de sâmbătă, 7 spre 8 octombrie, de la ora 20.00, TVR Cultural, TVR Internaţional şi TVR Moldova vă propun un maraton cinematografic cu filme realizate de Alexandru Solomon: „Cold Waves - Război pe calea undelor”, „Marele jaf comunist”, „Kapitalism - reţeta noastră secretă”, „Ouăle lui Tarzan”, „Patru patrii”, „Franzela exilului”, „ Viaţă de câine” şi „Cameleonul”. Cinefilii mai pot viziona, de la ora 3.00, cateva fragmente scoase la montaj din cel mai recent documentar al său, „Arsenie. Viaţa de apoi”.

Sub genericul "Viaţa de apoi", o emisiune-dezbatere moderată de Daniela Zeca-Buzura va prefaţa, de la ora 19:00, prima ediţie. "Alexandru Solomon, unul dintre cei mai importanţi regizori de film documentar din România, este primul invitat al noului sezon "Noaptea Albă a Filmului Românesc" sâmbătă, 7 octombrie, la TVR Cultural, TVR Moldova şi TVR Internaţional. În acest maraton, devenit un brand al canalului cultural din cadrul serviciului public de televiziune, sunt cuprinse un interviu şi o secvenţă care a căzut la montaj, din recenta şi controversata producţie "Arsenie. Viaţa de apoi", semnată de Alexandru Solomon şi aflată în cinematografe din 1 septembrie. Noul titlu al regizorului este un bun prilej pentru a iniţia o dezbatere interesantă şi echilibrată asupra unui demers care a produs dispute în presă şi pe reţele de socializare. Vă invităm aşadar să ne urmăriţi pe TVR Cultural", a spus Daniela Zeca Buzura despre ediţia specială.

Absolvent al Facultăţii de Film din Bucuresti, în 1991, Alecu Solomon, aşa cum îi spun cei apropiaţi, a debutat ca operator la „Priveşte înainte cu mânie”, film în regia lui Nicolae Mărgineanu, pentru care a fost premiat la International Camera Festival. În paralel cu activitatea de director de imagine, cineastul a scris şi regizat, începând cu anul 1993, mai multe filme documentare.

„Să faci documentar e un fel de a doua natură. E un stil de viaţă, nu e o profesie. Vrei ca tipul ăsta de viaţă să rămână vie, nu să rămână o formulă închistată, chiar dacă e comodă. Mai degrabă mă sperie formulele şi succesul de tipul ăsta, de aia încerc alte lucruri. Încercările necesită timp. Între «Kapitalism» şi «Tarzan» au trecut şapte ani. Am mai făcut «România scriitorilor» între timp şi nişte mici alte lucruri, dar a fost o perioadă lungă, pentru că întâi şi întâi a trebuit să înţeleg teritoriul ăla, toată zona asta istorică, ştiinţifică- Abhazia, să mă adaptez şi să găsesc o formulă de film pe o realitate complet nouă. Procesul e mai important decât filmul şi devine o bucată din viaţa ta în care evoluezi, nu stai pe loc”, spune Alexandru Solomon, în interviul acordat TVR.

Realizate ca producţii independente, documentarele sale au fost premiate în ţară şi străinătate. „Franzela exilului”, despre I.L. Caragiale la Berlin, a obţinut Premiul Special al Juriului, UCIN 2003. Atât „Omul cu o mie de ochi”, un film despre viata şi fotografiile lui Iosif Berman, cât şi „Viaţă de caine” - o radiografie a Bucureştiului ca sat fără câini şi oraş cu caini - au fost desemnate drept Cele mai bune documentare la Festivalul DaKINO în 2001, respectiv 1998.
Pentru iubitorii acestui gen, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” a pregătit la TVR Cultural, sâmbătă, 7 octombrie, începând cu ora 20:30, opt dintre cele mai cunoscute, dezbătute şi apreciate documentare semnate de Alexandru Solomon: „Război pe calea undelor”, „Marele jaf comunist”, „Kapitalism, reţeta noastră secretă”, „Ouăle lui Tarzan”, „România: Patru patrii”, „Franzela exilului”, „Viaţă de câine”, alături de fragmente scoase la montaj din „Arsenie. Viaţa de apoi şi filmul realizat în perioada studenţiei, „Cameleonul” (1991), despre procesele de conştiinţă ale unui gangster local.

„N-am avut niciodată impulsul de a vorbi unui public elitist. Îmi doream ca filmele să fie văzute de cât mai multă lume, să aibă un factor de atracţie şi spectaculos, dar care să pună oamenii pe gânduri. Nu ştiu dacă răul vine dinspre televiziune. Cred că şi televiziunile au fost supuse acestui aer al timpului care este dictat de trecerea în online, de atenţie din ce în ce mai redusă, de durate din ce în ce mai reduse, de un limbaj din ce în ce mai direct. În acelaşi timp trebuie să ne gândim că documentarul a pătruns în festivalurile mari după 2000 deci, în aceeaşi perioadă în care vorbim că lucrurile au luat-o pe o pantă descendentă în ceea ce priveşte televiziunile şi porţile astea mainstream de distribuţie. În ultimii 10-15 ani, festivalurile au acceptat documentar în secţiunile competitive şi vorbesc de festivaluri generaliste şi de clasa A - Veneţia, Cannes, Berlin şi aşa mai departe. Înainte erau festivaluri dedicate pe documentar: ai menţionat IDFA şi altele sau erau secţiuni de documentar. M-am întors de la Karlovy Vary, secţiunea asta, Proxima, de cinema îndrăzneţ, cum spun ei, mixează documentar cu ficţiune. Când citeşti sinopsisurile, nici nu mai ştii ce e ce”, adaugă Alexandru Solomon.

Filme documentare difuzate la „Noaptea Albă a Filmului Românesc”:

Ora 20.30 - „Război pe calea undelor” (Cold Waves, 2007)

Ora 22.20. „Marele jaf comunist” (2004)

Ora 23.45. „Kapitalism, reţeta noastră secretă” (2010)

Ora 1.10. „Ouăle lui Tarzan” (2017)

Ora 3.00. „Arsenie. Viaţa de apoi” - interviu Ilie Tudor şi fragmente scoase la montaj (2023)

Ora 3:30. „România: Patru patrii” (2015)

Ora 4:30. „Franzela exilului” (2002)

Ora 5.00. „Viaţă de câine” (1998)

5:30 „Cameleonul” (1991)

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.