Edgar Degas este artistul clasat pe poziţia a 139-a în clasamentul mondial din 2016 la casele de licitaţie, cu 13,3 milioane de dolari cifră de afaceri, din cauză că operele sale în circulaţie au devenit din ce în ce mai rare, potrivit Artprice, liderul mondial de informaţii despre piaţa de artă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Viziunea sa îndrăzneaţă - încadrarea fotografică şi realismul fără concesie - l-au condus la reînnoirea artei moderne, Edgar Degas devenind figură majoră a impresionismului, calificativ pe care-l prefera celui de "naturalist" sau de "realist". 

Pe numele său adevărat, Hilaire Edgar de Gas, s-a născut la Paris, pe 19 iulie 1834 şi a studiat în primii ani la Ecole des Beaux-Arts sub îndrumarea discipolului diu Ingres, Lamothe. 

Degas şi-a continuat formarea în timpul călătoriilor în Italia, dar şi în calitatea de copist la Luvru, apoi a venit întâlnirea determinantă cu Opera: pictează "Orchestra Operei", pe la 1870 (tabloul expus la Muzeul Orsay). Este începutul subiectelor-cheie, culisele şi spectatorii, lumea teatrului şi faimoasele dansatoare. 

"Danseuse au repos", de Edgar Degas

"Danseuse au repos" (circa 1879) este record absolut al artistului, stabilit la 37 de milioane de dolari, la Sotheby's, New York, în noiembrie 2008. Tabloul a fost cumpărat la Londra, cu nouă ani mai devreme, pentru suma de 9,2 milionane de dolari cel puţin, potrivit Artprice. 

În timpul vieţii, Edgar Degas a cunoscut gloria şi preţurile excepţionale, graţie dansatoarelor: pe 10 decembrie 1912, în timpul unei licitaţii Rouart, Durand-Ruel a cumpărat "Danseuses à la barre" (1876-1877) din partea colecţionarului american H. O. Havemeyer pentru 435.000 de franci, o sumă considerabilă în epocă. Tabloul este astăzi expus la Metropolitan Museum de New York.

Chiar şi spre sfârşitul vieţii, când nu mai putea picta, Degas şi-a continuat munca sculptând dansatoare. La moartea sa, în 1917, în atelierul său au fost găsite 150 de sculpturi, cele mai multe fiind balerine. 

O sculptură emblematică: mica dansatoare

Coafată cu păr natural ataşat unei panglici de satin, îmbrăcată cu un tutu veritabil, încălţată cu balerini adevăraţi, "La Petite Danseuse de quatorze ans" din ceară a fost singura sculptură expusă de Degas în timpul vieţii (la cea de-a şasea expoziţie impresionistă din 1881). Expunerea ei a suscitat un imens scandal. Criticii s-au indignat în faţa unui realism atât de puternic, perceput ca o devianţă mai aproape de taxidermie decât de artă. 

Degas a fost un vizionar al timpului său, el a anticipat un hiper-realism admis şi celebru în zilele noastre. Varianta în bronz, din care Muzeul Orsay deţine un exemplar, a fost realizată după moartea sa din ceara pierdută de Hébrard (28 printuri).

Operă emblematică, ea face parte dintre sculpturile cele mai căutate din perioada modernă la casele de licitaţie. Un exemplar achiziţionat în iunie 2000 pentru echivalentul a 18,9 milioane de dolari la Sotheby's Londra, s-a revândut cu 25 de milioane, pe 24 iunie 2015, la aceeaşi casă de licitaţie. 

Avertisment amatorilor: toate micile dansatoare ale lui Degas nu sunt pânze, multe dintre ele au fost turnate mai târziu şi circulă în piaţă, sute dintre ele în piatră de bună calitate. 

Una dintre ultimele vânzări

Sub o semnătură atât de emblematică ca cea a lui Degas, colecţionarii şi muzeele vânează oportunităţi de cumpărare. Puţine opere originale (cincizeci erau în lume în 2016) se găsesc în circulaţie. 

Recent, la Paris, a avut loc o licitaţie a casei Christie's, în timpul faimoasei săptămâni a desenului, care este organizată în fiecare martie în capitala franceză. 

O mână în 55 de desene de tinereţe, datate 1855 şi 1865, şi care au aparţinut familiei artistului, au fost în sesiunea din 23 martie 2017. Aceste desene de atelier constituie o mărturie puternică asupra influenţei lui Degas matur, la 20 de ani, dezvăluind studii de antichitate, nuduri, portrete de familie şi alte desene după Mantegna, Rembrandt, Pérugin, Michel-Ange, Poussin sau Géricault, niciodată văzute în piaţă. 

"Femme au Lavoir", de Edgar Degas

În lucrarea "Femme au Lavoir" se vede admiraţia lui Degas pentru Rembrandt. Opera nu i-a covins pe colecţionari că merită mai mult decât estimarea de 16.000 de dolari. Ei s-au concentrat pe lucrări mai cunoscute. Astfel, "Etude de cheval au crayon" (subiect tipic pentru maestru) pentru care casa Christie's a anunţat 3.000 de dolari s-a vândut cu 48.000 de dolari, în ciuda dimensiunilor modeste, de 6 x 9,69 cm. Provenienţa şi estimările atractive au rezervat alte surprize, precum “Gladiateur Borghèse”, estimat la 30 000 de dolari, care s-a cumpărat în final cu aproape 430 000 de dolari.

Un alt colecţionar a făcut o adevărată afacere scoţând la vânzare "Etude académique, Nu debout", de 30 de centimetri, pentru 8.000 de dolari. Această licitaţie a permis decoperirea operei lui Degas dintr-un nou unghi, cel al inspiraţiei şi aspiraţiilor deja prezente. 

Degas a murit la 27 septembrie 1917, de pneumonie. Mormântul său se află în cimitirul Montmartre din Paris.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.