Anca Mitran, directorul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), a declarat pentru agenţia de presă News.ro, luni seară, că nu va demisiona de la conducerea instituţiei, la cererea ministrului Culturii, Corina Şuteu, întrucât acuzaţiile care i-au fost aduse nu sunt susţinute de documente şi dovezi fizice.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Sunt funcţionar public. Am ocupat acest post printr-un concurs organizat de Agenţia Naţională a Funcţionarului Public. Am fost evaluată de o comisie. Din păcate, relaţia mea cu doamna ministru, de la bun început nu a fost una de colaborare, iar la acuzaţiile care mi se aduc voi răspunde punctual şi public. Am să formulez în scris un punct de vedere, pentru că foarte multe dintre lucrurile care sunt prevăzute acolo contrazic realitatea. Aceste acuzaţii mi se par complet nefondate. Nu sunt susţinute de acte şi de dovezi fizice, sunt numai opinii, păreri sau supoziţii. Pot să demontez fiecare acuzaţie în parte cu acte şi cu dovezi clare”, a spus, pentru News.ro, directorul CNC.

Anca Mitran a spus că, într-adevăr, după cum a anticipat ministrul Culturii, solicitarea demisiei nu o surprinde, aceasta nefiind prima dată când Corina Şuteu îi cere demisia.

”Nu mă surprinde solicitarea, pentru că de la începutul mandatului dânsei în acest minister mi s-a cerut sistematic demisia. Relaţia mea cu fostul ministru, domnul Vlad Alexandrescu, a fost o relaţie paşnică, dar de când doamna Şuteu a venit secretar de stat au început cererile de demisie”, a explicat Anca Mitran.

”Iar demisia unui director al CNC-ului, care este un funcţionar public, pentru faptul că în arhiva de Filme nu există un loc în care să existe toate fişele posturilor angajaţilor mi se pare absolut derizorie”, a adăugat directorul CNC, referitor la una dintre acuzaţiile pe care i le-a adus ministrul Culturii.

Una dintre acuzaţiile Corinei Şuteu, care, potrivit directorului CNC, nu se susţine, este aceea că instituţia nu a reuşit să organizeze, în 2015, nici un concurs de proiecte cinematografice, din cele două pe care legea o obligă să le susţină anual.

”Aceste lucruri au fost făcute publice şi pe site-ul CNC-ului, şi către Ministerul Culturii, au fost discutate şi cu cineaşti. În 2014 s-a schimbat legislaţia privind acordarea ajutoarelor de stat, respectiv a apărut ordonanţa de urgenţă a guvernului 77/2014 (privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, n.r.), care prevedea că aceste ajutoare de stat se dau numai după aprobarea unui memorandum de către Guvern, memorandum care era prevăzut a se face de două ori pe an. Legislaţia noastră nu mi-a permis să organizez aceste concursuri până când nu s-au organizat aceste memorandumuri. Am comunicat de foarte multe ori şi am cerut în mod expres ca acest memorandum să fie făcut de către Guvern şi suntem singura instituţie din România care a avut un memorandum. Primul memorandum în baza acelei ordonanţe a fost pentru cinematografie”, a spus Anca Mitran.

”Am încercat şi am avut adrese care sunt pe site-ul CNC-ului, în care am încercat să convingem Consiliul Concurenţei că acest concurs, pe care noi l-am anunţat în 2015, se poate ţine fără a acorda ajutorul de stat până la aprobarea memorandumului. Dar, din păcate, nu am avut acordul Consiliului Concurenţei şi a trebuit să amânăm acest concurs, pe care noi l-am iniţiat în 2015, până în 2016, la începutul anului. Deci din punctul nostru de vedere am făcut toate demersurile, nu am întârziat”, a continuat directorul CNC.

Anca Mitran a contrazis şi acuzaţia de lipsă de transparenţă, întrucât, potrivit ministrului Culturii, instituţia nu a oferit oficial niciun fel de explicaţii privind motivele nesusţinerii concursului de proiecte din anul 2015, până în ianuarie 2016.

”Pe site am publicat o sinteză a tuturor explicaţiilor. În momentul în care am demarat concursul am primit o adresă de la Consiliul Concurenţei că ar fi cazul să ne oprim. Deci s-a oprit. Acea adresă de la Consiliul Concurenţei şi cu toate explicaţiile au apărut pe site. Sinteza lucrurilor a fost făcută în ianuarie către domnul ministru Vlad Alexandrescu. Şi sinteza aceea apare pe site şi la minister”, a directorul CNC.

Anca Mitran s-a referit, de asemenea, la acuzaţia Corinei Şuteu, potrivit căreia activitatea CNC România în cadrul EFAD - European Film Agencies Directors -, din care instituţia face parte, a fost inexistentă.

”CNC-ul a fost înscris în asociaţia EFAD, care a luat fiinţă acum câţiva ani de zile, de către fostul director, de către domnul Mihai Kogălniceanu. Orice participare şi apartenenţă la un organism internaţional presupune o cotizaţie. În decursul celor trei ani au fost făcute patru solicitări către minister de plată a acestei cotizaţii. Ministerul nu a răspuns la aceste adrese. Ministerul putea să facă o derogare şi să găsească o soluţie”, a explicat Anca Mitran, menţionând că este vorba despre o sumă de 1.000 de euro.

Anca Mitran a fost criticată de Corina Şuteu şi pentru faptul că, atunci când Ministerul Culturii a demarat un proiect de propuneri de modificare a OG 39/2005 privind cinematografia, a evitat în repetate rânduri să se prezinte la întâlnirile grupului de lucru, iar după ce, într-un final, a făcut-o, a susţinut, inclusiv public, că CNC nu a fost invitat să participe la discuţiile privind aceste modificări.

”CNC-ului nu i s-a cerut un reprezentant în grupul de lucru. Mi se pare absolut pertinent ca o structură care este interesată direct de această ordonanţă să aibă un reprezentant în acest grup de lucru. Măcar pentru faptul că are o experienţă şi o practică în organizarea acestor concursuri şi în aplicarea acestei legi”, a spus directorul CNC.

”Am fost invitată apoi - şi am mailurile shimbate cu ministerul - să îmi expun punctul de vedere vizavi de componenţa grupului de lucru, nicidecum să iau parte. La două dintre şedinţele lor nu am putut să merg din motive obiective, iar la a treia şedinţă am afirmat că nu pot să am un punct de vedere pe nişte idei pe care le-au prezentat ei şi că aş vrea un text de ordonanţă, pe articole, la care să pot să îmi spun un punct de vedere. Text care nu mi-a parvenit nici până acum şi care, de fapt, există, atât timp cât a fost o tentativă de a trece o ordonanţă de urgenţă şi o altă tentativă de a introduce pe o lege de abilitare o ordonanţă simplă”, a adăugat Anca Mitran.

Corina Şuteu a criticat-o pe Anca Mitran şi pentru ”lipsă totală de iniţiativă” care a făcut necesare demersurile Ministerului Culturii pentru încheierea convenţiei cu CNC Franţa, întrucât convenţia anterioară asumată de cele două părţi nu a produs niciun efect. Despre această convenţie, încheiată în 2008, directorul CNC a spus că este ”absolut generală”.

”Prima convenţie semnată cu CNC Franţa este din 2008, de pe vremea când era ministru domnul Paleologu, dar este o convenţie absolut generală şi o convenţie-cadru. Nicio convenţie nu poate stipula articole în plus faţă de legislaţia naţională. Deci mi-e greu să cred că s-ar fi putut aplica într-un mod concret. Eu nu văd într-un mod concret, în care noi să cerem expertiză a ce? Avem producători foarte buni, avem regizori de succes. Să cerem expertiză în producţia de filme?”, a spus Anca Mitran, amintind şi protocolul cu China.

”A existat acum doi ani un festival, anul acesta se va organiza în octombrie un festival, am ţinut legătura cu cei de la ICR Beijing care sunt în relaţie cu instituţiile omoloage din China. Pe site-ul CNC-ului există chiar o solicitare către producătorii români care vor să prezinte filme”, a precizat ea.

Directorul CNC a mai explicat, pentru News.ro, că nu ştie la ce se referă inactivitatea Arhivei Naţionale de Filme în cadrul federaţiei internaţionale din care face parte, Federaţia Internaţională a Arhivelor de Filme (FIAF).

”Nu ştiu la ce se referă această inactivitate, pentru că nu este foarte clar acolo. În momentul în care vorbim de grupurile de lucru, există comisiile tehnice, comisiile de catalogare, nu există grupuri de lucru din care să facă parte oameni care nu sunt aleşi în aceste comisii.

În relaţii noastre cu FIAF, întotdeauna un reprezentant al Arhivei a participat la congresele, seminariile şi simpozioanele FIAF. Am participat la şcolile de vară ale FIAF-ului. Oamenii din Arhivă au aplicat pentru a participa. Câteodată au fost acceptaţi, câteodată nu. FIAF-ul nu este un organism care să aibă o activitate foarte marcantă. FIAF-ul, în afară de acest congres anual pe care îl are şi de o şcoală de vară pe care o organizează, alte activităţi pentru celelalte arhive nu există în comun. Deci povestea cu grupurile de lucru eu nu o înţeleg”, a spus Anca Mitran.

Referitor la schimburile de filme cu alte arhive din lume, despre care Corina Şuteu a spus că au fost realizate ”sporadic”, directorul CNC a menţionat că Arhiva Naţională de Filme (ANF) este un custode al patrimoniului, iar schimburile de filme se fac între arhivele care deţin drepturile asupra acestora.

”Dacă ne uităm în legea 39, patrimoniul naţional cinematografic este în proprietatea publică a statului şi în adminstrarea Centrului Naţional al Cinematografiei. Deci Arhiva de Filme nu are drepturi asupra filmelor pe care le are în depozit, voluntar sau legal. Arhiva de Filme este un custode al patrimoniului. Schimburile de filme în general se fac între arhivele care deţin drepturile asupra acestor filme. De exemplu, acum câţiva ani, arhiva din Cehia a vrut să cumpere câteva dintre filmele maestrului Pintilie, şi le-a cumpărat de la producători, nu de la Arhiva de Filme, pentru că nu este deţinătorul de drepturi. În fiecare an, Arhiva a participat cu copii de filme peste tot, în toate galele şi festivalurile de film românesc şi retrospective care s-au organizat de către Institutele Culturale Române din străinătate, de către alte arhive, de exemplu în Macedonia, Belgrad, la Cinemateca din Bruxelles, deci către toţi solicitanţii”, a explicat Anca Mitran.

Directorul CNC a contrazis şi acuzaţia ministrului Culturii referitoare la neorganizarea unui concurs pentru ocuparea postului de director al ANF şi la afirmaţia Corinei Şuteu potrivit căreia directorul interimar al ANF nu îndeplineşte condiţiile minime privind studiile de specialitate şi vechimea în specialitate pentru exercitarea funcţiei şi este detaşat la conducere din poziţia de director economic al instituţiei.

”În momentul în care există ordonanţa 72/2013 în care se înfiinţează Institutul Filmului prin reorganizarea editurii video împreună cu Arhiva Naţională de Filme şi când această ordonanţă este în discuţie în comisiile de Cultură ale Parlamentului, ea poate să se legifereze oricând, ce sens ar avea să organizăm un concurs pentru un post de director, în momentul în care instituţia se transformă în Institutul Filmului? Este foarte logic că nu este cazul”, a spus Anca Mitran.

”Directorul interimar este directorul economic al Arhivei de Filme de aproximativ 12 ani. Deci, a condus din punct de vedere economico-financiar toată activitatea arhivei. Cred că este cel mai în măsură să asigure un interimat pe perioada aceasta incertă în care nu se ştie dacă arhiva va mai rămâne instituţie de sine stătătoare sau se va transforma în Institutul Filmului”, a continuat directorul CNC.

Anca Mitran a mai spus că la conducerea CNC o recomandă în continuare experienţa în cinematografie acumulată începând din anul 1989, dar şi faptul că este profesor UNATC de aproximativ două decenii şi este singurul expert acreditat de Ministerul Culturii pe Conservare şi Restaurare de Filme din România.

Ministrul Culturii, Corina Şuteu, a cerut demisia directorului Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), Anca Mitran, luni, întrucât consideră că instituţia are nevoie de ”un profil de director general diferit” şi de o persoană ale cărei acţiuni să demonstreze dorinţa de reformă şi transparenţă decizională.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.