La nivelul anului 2024, analizele arată că 67% dintre respondenţi şi nici copiii lor nu au participat vreodată la activităţi de educaţie culturală, în pofida unui nivel ridicat de conştientizare a importanţei acestor practici, relevă datele Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC) care va lansa, în 26 noiembrie, Barometrul de Consum Cultural.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Studiul „Barometrul de Consum Cultural 2024. Dinamicile tipurilor de consum cultural şi rolul educaţiei culturale” analizează rolul culturii şi al educaţiei culturale în societatea contemporană şi oferă date actuale privind consumul cultural în spaţiul public şi non-public.

Evenimentul va avea loc la Sala Media a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti şi se desfăşoară în cadrul Conferinţei Naţionale a Managerilor Culturali, organizată de INCFC.

Coordonatorii volumului, conf. univ. dr. Carmen Croitoru - director general INCFC şi dr. Anda Becuţ Marinescu - director de cercetare INCFC, alături de prof. univ. dr. Cătălin Stoica, Facultatea de Ştiinţe Politice, SNSPA şi sociologul Dan Jurcan - director Departament Cercetare, Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) vor prezenta principalele rezultate ale Barometrului şi vor discuta despre evoluţia consumului cultural în ultimii 10 ani, subliniind importanţa temei centrale a volumului.

Structurat în trei capitole - „Rolul culturii şi al educaţiei culturale”, „Consumul cultural în spaţiul public. Tipologii de consum în contextul dinamicii valorilor” şi „Deprinderi de consum media regăsite în accesarea conţinuturilor culturale” -, Barometrul de Consum Cultural 2024 abordează subiectul educaţiei culturale prin date statistice, prezentând totodată beneficiile acesteia.

Dintre respondenţii care au participat la activităţi culturale, pentru 78% cel mai important beneficiu a fost cel al învăţării directe, al acumulării de informaţii şi de noţiuni noi despre artă şi cultură, pentru 70% dorinţa de afla mai multe informaţii a adus cu sine o implicare mult mai mare în diferite iniţiative culturale, iar pentru 42% educaţia culturală a determinat o creştere a performanţelor şcolare în rândul copiilor lor.

Anual, Barometrul oferă o actualizare a datelor privind consumul cultural în spaţiul public, care în prezenta ediţie sunt însoţite de clasificarea tipurilor de consumatori.

Participarea la spectacole de teatru s-a menţinut la nivelul anului 2023

Conform studiului realizat de INCFC, se menţine crescut interesul pentru obiectivele de patrimoniu, iar datele arată că 66% dintre respondenţi au vizitat cel puţin o dată pe an monumente istorice şi situri arheologice şi 42% muzee, expoziţii sau galerii de artă. În acelaşi timp, frecvenţa vizionării de filme la cinematograf, cel puţin o dată pe an, a fost de 38% în 2024. Participarea la spectacole de teatru s-a menţinut la nivelul anului 2023: 25% dintre respondenţi au mers la teatru cel puţin o dată şi în 2024.

Datele furnizate de Barometrul de Consum Cultural 2024 arată că non-publicul ocupă, în continuare, cea mai mare parte a respondenţilor. Analiza evidenţiază faptul că non-participarea este legată în special de accesul la oferta culturală, dependentă fie de frecvenţa ei - în cazul festivalurilor şi târgurilor care nu se organizează permanent -, fie de accesul la infrastructura specifică sau bariere educaţionale, aşa cum este cazul consumului de muzici culte.
Tot în spaţiul public, participarea la activităţi cu o dimensiune comunitară (sărbători / evenimente locale, slujbele religioase / mersul la biserică, întâlnirile cu rudele şi prietenii) continuă să atragă un procent mare dintre respondenţi. Rezultatele studiului confirmă ipoteza privind schimbarea culturală la care asistăm, în care relaţiile de prietenie şi modul de petrecere a timpului liber au o importanţă din ce în ce mai crescută.

Barometrul de Consum Cultural 2024 subliniază absenţa unor politici publice coerente şi a unei finanţări adecvate, factori esenţiali pentru asigurarea unui impact real şi durabil al culturii asupra societăţii. În acest context, autorii propun elaborarea unor politici publice integrate, menite să susţină iniţiativele educaţionale, să stimuleze colaborarea interinstituţională şi să promoveze parteneriate sustenabile între domeniile culturii, educaţiei şi comunităţii.
Studiul Barometrul de Consum Cultural, ediţia 2024, constituie un sondaj de opinie, pe un eşantion reprezentativ naţional, pentru populaţia de 18 ani şi peste.

Volumul aproximativ este de 1.064 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eşantionul simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României, prin metoda RDD (random digit dialing). Pentru fiecare respondent, au fost înregistrate datele socio-demografice ceea ce a permis să fie validată structura eşantionului: genul, vârsta, nivelul de educaţie, mărimea localităţii (oraşe de peste 200 mii locuitori, oraşe între 100 şi 200 mii locuitori, oraşe între 30 şi 100 mii locuitori, oraşe sub 30 mii locuitori, comune) şi sub-regiunile de dezvoltare.

Barometrul de Consum Cultural 2024 va fi disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.