Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC) lansează duminică, 29 octombrie, ora 11.00, Barometrul de Consum Cultural 2022. Cel mai amplu studiu la nivel naţional măsoară practicile consumatorilor de cultură. Evenimentul va avea loc în cadrul Festivalului Naţional de Teatru şi se va desfăşura la ARCUB, Sala Coloanelor (Hanul Gabroveni, str. Lipscani nr. 84 - 90).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

La nivelul consumului cultural în spaţiul public, efectele pandemiei se resimt considerabil, singura creştere înregistrată fiind de 14 puncte procentuale pentru vizitarea monumentelor istorice sau a siturilor arheologice, cel puţin o dată pe an (59% dintre respondenţi în 2022, faţă de 45% în 2019). Scăderile semnalate în consumul cultural public sunt: participarea la spectacole de teatru de la 29% în 2019, la 20% în 2022, vizionarea de filme la cinematograf de la 35% în 2019, la 26% în 2022, mersul la bibliotecă pentru a citi/ împrumuta cărţi de la 28% în 2019, la 17% în 2022, vizitarea muzeelor, expoziţiilor sau galeriilor de artă de la 38% în anul 2019, la 30% în anul 2022.

Studiul analizează în capitole ample şi activităţile culturale din spaţiul non-public, activităţile practicate pe internet, precum şi legătura dintre practicile de consum cultural şi participarea democratică.

Prezenta ediţie a Barometrului, cea de a 18-a, este lansată după o pauză de trei ani ce s-a datorat efectelor sociale şi economice ale pandemiei de COVID-19. În toată această perioadă, din 2020 şi până în prezent, Barometrul a fost înlocuit cu studii de măsurare a tendinţelor de participare.

Alături de invitaţi de renume din mediul academic şi profesionişti din domeniul culturii, coordonatorii studiului, conf. univ. dr. Carmen Croitoru - director general INCFC şi dr. Anda Becuţ Marinescu - director de cercetare INCFC, vor prezenta principalele rezultate ale Barometrului, accentuând relaţia dintre valorile culturale, calitatea educaţiei şi principiile democratice, de la nivelul societăţii.

Barometrul de Consum Cultural 2022 evaluează schimbările înregistrate la nivelul practicilor de consum cultural, accentuând particularităţile acestuia în rândul tinerilor, şi analizează, pentru prima dată în România, relaţia dintre cultură şi democraţie.

Datele furnizate confirmă tendinţele identificate în perioada pandemiei, respectiv orientarea preponderentă a consumului cultural spre mediul online şi în spaţiul non-public.

Dincolo de contextul pandemic, scăderile înregistrate la nivelul consumului cultural în spaţiul public se explică şi prin accentuarea barierelor de consum cultural, care se manifestă pentru toate categoriile de consumatori. 

Barierele identificate ca fiind în creştere în ultimii ani şi accentuate după perioada pandemiei sunt barierele de receptare a culturii, iar soluţiile de înlăturare a acestora includ creşterea interesului pentru cultură şi a înţelegerii produselor culturale şi a creaţiilor artistice, printr-o educare susţinută a copiilor şi tinerilor, dar şi a adulţilor.

Studiul Barometrul de Consum Cultural 2022 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2022, pe un eşantion reprezentativ naţional pentru populaţia de 18 ani şi peste. Volumul aproximativ al eşantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eşantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).

După evenimentul de lansare, Barometrul de Consum Cultural 2022 va fi disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.