ARTEXIM a câştigat atât procesul, cât şi apelul intentate de Casa de Licitaţii Historic, pentru a obţine o ordonanţă preşedinţială care să oblige instituţia să scoată de pe site-ul propriu fie comunicatul integral emis în data de 20 august, privind sesizarea MAI cu privire la cercetarea autenticităţii şi a provenienţei pieselor scoase la licitaţia din 22 septembrie, prezentate drept „manuscrisul partiturii Oedipe” şi vioara care ar fi aparţinut lui George Enescu, fie doar punctul 4 din acel text, care făcea trimitere la licitaţia cu privire la manuscrisele lui Eliade, se arată într-un comunicat transmis News.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit unui comunicat al ARTEXIM, "aceasta a fost cea mai atipică activitate de care s-a ocupat echipa Festivalului Enescu în timpul ediţiei jubiliare din acest an. A fost o activitate care a îngreunat consistent munca unei echipe restrânse şi supraîncărcate din cauza dificultăţii organizării Festivalului Enescu în condiţii de pandemie, precum şi o premieră în istoria Festivalului Enescu: anterior, ARTEXIM nu a mai fost dat niciodată în judecată, cu atât mai puţin de o companie care a pretins în discursul său public că promovează cultura şi patrimoniul cultural".

În ambele procese, ARTEXIM a fost reprezentat pro bono de casa de avocatură Ţuca Zbârcea şi Asociaţii, care este furnizorul de servicii juridice al Festivalului Enescu din 2013.

Instanţa a pronunţat pe 7 octombrie sentinţa în apelul făcut de reclamantă, urmând ca motivaţia respingerii acestuia să fie dată publicităţii.

Din motivaţia publicată de prima instanţă, după pronunţarea pe 13.09.2021, judecătorii au argumentat respingerea cererii Casei de licitaţii Historic că "acţiunea ARTEXIM de a emite acel comunicat de presă „nu are aparenţa unei fapte ilicite. „Art. 31 alin 2 din Constituţie prevede că <<autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice.>> În mod evident, faptul că reclamanta organizează o licitaţie publică cu bunuri ce pot aparţine lui George Enescu şi care pot fi clasate în patrimoniul cultural naţional mobil este <<o treabă publică>>, în sensul avut în vedere de legiuitorul constituant, fiind creată astfel o evidenţă solidă a interesului public al informaţiilor legate de această licitaţie”.

Conform motivaţiei, "comunicatul de presă emis are aproximativ acelaşi conţinut cu sesizarea trimisă MAI, mai puţin un punct 5 şi câteva rânduri din punctul 4, şi prezintă faptele de manieră „imparţială”. Trimiterea la licitaţia anterioară pentru manuscrisele Eliade, din punctul 4, s-a făcut „într-o modalitate ce nu constituia, aparent, o acţiune de denigrare a imaginii reclamantei”, ci avea rolul de „prevenire a unor eventuale prejudicii legate de pierderea din patrimoniul naţional a unor bunuri de o importanţă deosebită”.

ARTEXIM „şi-a  exercitat o responsabilitate constituţională în raport cu interesul publicului, art. 31, alin. 2 din Constituţie, cât şi o obligaţie legală în raport de obiectul său de activitate, ce se presupune că este guvernat de acelaşi principiu cu cel ce guvernează Ministerul Culturii, respectiv protejarea patrimoniului naţional cultural, ca factor determinant al identităţii culturale a României şi ca resursă neregenerabilă art. 3, litera g din HG 90/ 2010”.

În procesele pentru obţinerea unei ordonanţe preşedinţiale, instanţa judecă „aparenţa dreptului” şi nu fondul problemei, iar Historic nu a reuşit să dovedească aparenţa dreptului plângerii sale, care susţinea că ARTEXIM i-ar fi prejudiciat imaginea.

ARTEXIM consideră că ţine tot de responsabilitatea sa constituţională cu privire la informarea asupra treburilor publice şi de responsabilitatea sa de a proteja patrimoniul cultural să aducă la cunoştinţa publicului evoluţia pe care a constatat-o în ultimele săptămâni în comportamentul Casei de licitaţii Historic, cu privire la Festivalul Enescu:

Comunicarea Historic, pentru promovarea licitaţiei din 22 septembrie, s-a folosit de reputaţia Festivalului Enescu şi de atenţia publică pe care a generat-o campania noastră de promovare a ediţiei jubiliare din 2021. În marketing, această abordare se numeşte „ambush marketing” şi se referă la acţiunile de promovare şi marketing pe care o organizaţie le face pentru a valorifica în interes propriu notorietatea unui eveniment la care nu contribuie ca organizator, partener sau sponsor. ARTEXIM face această precizare pentru a se delimita public explicit de toate aceste mesaje şi demersuri făcute de Historic. ARTEXIM nu a luat poziţie în această perioadă pe acest subiect, pentru a nu afecta comunicarea si organizarea Festivalului Enescu, mai mult decât a făcut-o Casa de licitaţii Historic.

Începând cu data de 23 iunie 2021, Historic a făcut demersuri pentru a obţine o asociere indirectă cu Festivalul Enescu. Historic a solicitat în scris ARTEXIM, la acea dată, găzduirea la Ateneu a unei expoziţii care să prezinte documente ce urmau să fie scoase la licitaţie pe 22 septembrie.

Pe 24 iunie, într-o conversaţie telefonică, reprezentantul Casei de licitaţii a făcut presiune pentru a obţine un răspuns pozitiv, invocând relaţia foarte bună cu ministrul şi cu Ministerul Culturii.

ARTEXIM a refuzat găzduirea expoziţiei, atât la telefon, cât şi în scris.

Argumentele refuzului ARTEXIM: Societatea urma să organizeze propria sa expoziţie, declinată din strategia de comunicare, pentru a prezenta viaţa lui George Enescu şi istoria Festivalului Enescu. O licitaţie este o activitate comercială. Regulile de branding ale Festivalului Enescu nu permit nici măcar sponsorilor să-şi promoveze operaţiuni comerciale în asociere cu Festivalul, deci cu atât mai puţin unei companii care nici nu are contract de asociere cu Festivalul.

Reprezentantul Casei de licitaţii a transmis în conversaţia telefonică din 24 iunie că şi dacă ARTEXIM refuză, tot va solicita aprobarea Ministrului şi atunci Festivalul va trebui să găzduiască expoziţia pentru promovarea licitaţiei.

Pe 19 august, după-amiază, reprezentantul Casei de licitaţii a revenit cu un apel telefonic şi a anunţat că a primit aprobarea Ministrului Culturii pentru organizarea expoziţiei la Ateneu, în timpul Festivalului Enescu. A primit tot un refuz şi i s-a cerut să transmită pe email dovada afirmaţiilor sale.

Pe 20 august, ARTEXIM a verificat telefonic la Cabinetul Ministrului dacă există vreun astfel de acord. A primit un răspuns negativ, fiind confirmat doar faptul că reprezentantul Casei de licitaţii a făcut demersuri în acest sens, dar a fost trimis să ia acordul organizatorului Festivalului.

Pe 6 septembrie, reprezentantul Casei de licitaţii a transmis pe email Nota cu nr 4645/19.08.2021 semnată de Ministrul Culturii, prin care i se dădea „acordul de principiu privind iniţiativa colaborării dintre organizatorul Festivalului şi Casa de licitaţii pe care o reprezentaţi, cu menţiunea necesităţii respectării termenilor şi condiţiilor stabilite de organizator, precum şi a standardelor impuse de o astfel de manifestare care se bucură de un imens prestigiu naţional şi internaţional”.  Nota spunea în mod explicit că solicitarea reprezentantului Casei de licitaţii Historic a fost înregistrată la Ministerul Culturii pe 5.07.2021, deci după ce primise refuzul ARTEXIM. În emailul prin care a transmis către ARTEXIM Nota primită, reprezentantul Casei de licitaţii susţinea în mod fals că ARTEXIM i-ar fi solicitat să ia acordul Ministerului şi solicita ca expoziţia să fie găzduită între 13 şi 22 septembrie, la Ateneu.

ARTEXIM nu a mai dat niciun răspuns la acest mesaj, considerând subiectul încheiat cu decizia transmisă pe 24 iunie. De altfel, începând din 1 septembrie, la Ateneu era deja prezentă expoziţia foto-documentară „Enescu. Geniul şi Festivalul. Chipuri de iubire”.

În documentarea făcută în această perioadă, echipa ARTEXIM a observat că nu este prima oară când Casa de licitaţii încearcă o asociere forţată şi nefundamentată cu Festivalul Enescu.

În comunicarea făcută de Casa de licitaţii Historic, se arată că atât vioara despre care pretinde că ar fi fost a lui George Enescu, cât şi „partitura” Oedipe ar fi fost prezentate şi într-o expoziţie organizată la Opera Naţională, cu ocazia sau în timpul Festivalului Enescu 2013.

ARTEXIM menţionează că "o astfel de expoziţie nu a făcut niciodată parte din evenimentele patronate de Festivalul Enescu în 2013. ARTEXIM a aflat despre această expoziţie abia în august 2021, din comunicarea Casei de licitaţii. Singurul eveniment organizat în 2013 de Opera Naţională şi inclus în programul Festivalului Enescu a fost reprezentaţia „Oedipe”. Atragem atenţia că, dacă un eveniment este organizat simultan cu Festivalul Enescu, el nu poate fi validat de Festival şi nu înseamnă că face parte din acesta. Aceasta face parte tot din tehnicile de ambush marketing, prin care se forţează asocierea dintre evenimente şi activităţi".

De asemenea, reprezentantul Historic face trimitere în comunicarea sa la o altă expoziţie cu obiecte ce aveau să fie scoase la licitaţie, care a fost organizată în timpul Festivalului Enescu 2019, la Ateneu, iar în unele cazuri vorbeşte public chiar de „un parteneriat cu Festivalul Enescu”. Menţionăm că nici în 2019 nu a existat niciun parteneriat sau contract între ARTEXIM şi Casa de licitaţii Historic. Şi în acel caz, expoziţia a fost făcută în baza unui contract între Casa de licitaţii şi Filarmonica George Enescu, care răspunde de Ateneul român. ARTEXIM nu a semnat niciun contract care să permită o asociere cu expoziţia respectivă, care a ocupat spaţiul simbolic şi de desfăşurare a Festivalului Enescu 2019, şi nici nu i-a fost solicitat punctul de vedere.

ARTEXIM transmite public Casei de licitaţii Historic "să oprească această campanie care arată ca un efort de intimidare, prin care pare să urmărească să determine ARTEXIM să abdice de la responsabilităţile sale legale. Aşa cum arată istoria ARTEXIM, această instituţie nu s-a angrenat niciodată în conflicte cu nicio altă organizaţie şi nu a urmărit niciodată denigrarea nimănui. Toată activitatea ARTEXIM a fost pusă în subordinea responsabilităţilor sale legale: promovarea patrimoniului cultural, inclusiv prin organizarea Festivalului şi a Concursului Internaţional George Enescu". 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.