Ambasadorul Olandei la Bucureşti, Stella Ronner-Grubacic, a mărturisit, miercuri seară, la vernisajul expoziţiei World Press Photo, de la Muzeul Naţional de Artă al României, că prin această expoziţie ţara sa îşi face reclamă politicii privind drepturile Omului, drepturile libertăţii de expresie.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Demnitarul a amintit la început de iniţiativa acestui prestigious concurs, propusă de un grup de fotografi olandezi în 1955 care dorea să ofere informaţii, dar să îşi facă şi publicitate creaţiilor lor.

“În multe privinţe este vorba de libertatea de expresie. Drepturile Omului sunt foarte importante pentru Olanda, sunt o parte importantă a politicii noastră, axându-se în mod expres pe dezvoltarea jurnalismului, a libertăţii de expresie, pe jurnalismul de investigaţie. Prin această expoziţie, vedem un mod de a face reclamă acestei părţi a politicii noastre. Văzând toate aceste fotografii formidabile care îţi ating inima, precum cea câştigătoare, dar şi multe altele, şi în special pe cea cu femeile care cară canistre de apă pe râu, reprezintă un mixt de violenţă extremă şi emoţie şi cuprind în acelaşi timp partea pozitivă a acestei lupte pentru drepturi. De Ziua libertăţii presei suntem recunoscători organizatorilor că World Press Photo este din nou la Bucureşti, apoi la Timişoara şi Cluj. Poate că mai târziu, pentru că sunt şi ambassador al Republicii Moldova, expoziţia poate va ajunge şi la Chişinău”, a subliniat Stella Ronner-Grubacic, miercuri seară, la vernisajul expoziţiei de fotojurnalism.

Evenimentul de la Bucureşti face parte din expoziţia anuală internaţională World Press Photo, itinerată în întreaga lume, fiind montată în peste 100 de spaţii din peste 45 de ţări - fiind vizitată de peste 4 milioane de oameni la fiecare ediţie.

Sophie Boshouwers, curator al expoziţiei, a vorbit despre câteva imagini de impact ale expoziţiei.

“Promovăm libertatea de expresie, libertatea cuvântului şi facem asta prin faptul că aducem expoziţia aici. Vrem ca oamenii să se oprească, să se gândească şi să simtă când văd fotografiile. Credem că este important să oferim o platformă pentru a vizualiza, pentru ca jurnaliştii să poată spune povestea care contează. Dacă vă uitaţi în jur veţi vedea poveşti emoţionante dar şi unele care vă vor inspira. Fotografia câştigătoare este a unui om în flăcări, ceva foarte neobişnuit, care ridică multe întrebări. Este o fotografie făcută în Venezuela, în Caracas, în timpul unui protest faţă de preşedinte, şi acest bărbat a luat foc când un rezervor cu gaz al unei motociclete a explodat şi alerga să îşi salveze viaţa. Fotograful nu era cu faţa către victimă, dar când s-a întors l-a văzut alergând şi într-o secundă a făcut această fotografie. Din fericire, omul din fotografie a fost salvat. Este deci o imagine pozitivă”, a spus Sophie , amintind de oamenii din imagini pe care adesea aproape că îi uităm, ei fiind cei care au nevoie de ajutor.

Curatoarea a vorbit despre una dintre fotografiile preferate, de mare impact, ale expoziţiei, cea realizată în 2016 de Anna Boyiazis, care a câştigat Premiul II - Stories.

În mod traditional, fetele din arhipelagul Zanzibarului sunt descurajate să înveţe să înoate, în mare parte din cauza culturii islamice conservatoare şi a lipsei costumelor de baie modeste. Însă, în satele din nordul Zanzibarului, Proiectul Panje (“panje” înseamnă “peşte mare”) oferă oportunităţi femeilor şi tinerelor fete din localitate să înveţe să înaote, în costume de baie ce le acoperă integral corpul, pentru a putea intra în apă fără a le compromite credinţele culturale sau religioase. “Este o poveste despre puterea oamenilor, dar şi despre jurnalismul constructiv”, a concluzionat Sophie Boshouwers.

Mesajul fotografic este cel mai puternic pe care oamenii şi-l pot transmite atunci când se confruntă cu evenimente tragice sau cu bucurii, a subliniat directorul MNAR Liviu Constantinescu.

“În societatea de astăzi, fotografia este prezentă în cercertare ştiinţifică, medicală, educaţie, cultură, sport şi informaţie. Aşa cum spunea Apostolul Toma în Evanghelia lui Ioan: “Cred doar ceea ce văd”. Aceasta este importanţa mesajului vizual, pentru că se adresează şi este receptat foarte uşor de oricine. Nu este nevoie să cunoşti o limbă străină, el se întipăreşte în memoria ta, în imaginea vizuală şi lasă o urmă foarte puternică. Această expoziţie are legătură cu arta prin faptul că fotograful de presă reuşeşte să surprindă, exact cum un artist surprinde impresia pe care i-o face un peisaj sau un personaj în câteva linii într-o schiţă, printr-o fotografie un instantaneu fără să trucheze un eveniment şi să transmită nişte sentimente foarte puternice, impactul poate să fie devastator, impact care poate însemna mobilizare, derută, veselie, o serie de subiecte aşa cum sunt ele în expoziţie”, a adăugat acesta.

Dureroase, plăcute, impresionante pot fi caracterizate imaginile care fac parte din cea mai importantă expoziţie de fotojurnalism la nivel global, World Press Photo, care este deschisă din nou la Bucureşti.

Expoziţia este organizată de Fundaţia Eidos împreună cu Muzeul Naţional de Artă în sediul căruia este găzduită până pe 23 mai. Imaginile pot fi văzute zilnic, de miercuri şi până duminică, între orele 10.00 -18.00. Tariful unui bilet este 10 lei.

După Bucureşti expoziţia va fi deschisă în Timişoara (5 iunie - 24 iunie) şi Cluj Napoca ( 29 iunie - 22 iulie).

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.