ActiveWatch a făcut, joi, un apel către membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) pentru a lua măsuri urgente şi ferme faţă de maniera în care România TV a reflectat campania electorală pentru alegerile parlamentare, încălcând reglementări din domeniul audiovizual, şi a numit instituţia un ”martor pasiv al intoxicărilor şi manipulărilor” de la postul de televiziune.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Organizaţia de media a transmis că din monitorizarea principalelor dezbateri şi emisiuni electorale difuzate de principalele televiziuni de ştiri şi de televiziunea naţională rezultă că România TV se detaşează net de celelalte posturi analizate în ceea ce priveşte intensitatea şi frecvenţa abaterilor de la reglementările din domeniul audiovizual.

”Pe durata campaniei electorale, postul România TV şi-a asumat rolul de tribună oficială pentru Partidul România Unită (PRU) şi a transformat în ştiri şi subiecte de dezbatere mesajele şi temele de campanie ale candidaţilor PRU, fără să ofere opinii alternative. De tratament favorabil au beneficiat şi candidaţii PSD, PMP şi ALDE, contribuind astfel la formarea unor curente de opinie dominante din care lipseau opiniile adverse”, a arătat ActiveWatch într-un comunicat postat pe site-ul instituţiei.

Reprezentanţii organizaţiei au adăugat că întreaga agendă editorială a postului România TV a fost distorsionată în sensul inducerii către public a senzaţiei de pericol iminent, subiectele de interes public fiind tratate ”tendenţios şi manipulator”.

”Timp de o lună, speculaţiile, procesele de intenţie şi declaraţiile politice, de campanie, au fost prezentate de jurnaliştii şi moderatorii România TV ca fiind dezvăluiri şi exclusivităţi. Publicul a fost indus în eroare prin titluri trunchiate şi senzaţionaliste, iar sursele oficiale (altele decât Facebook sau candidaţii favorizaţi de postul TV) au lipsit aproape cu desăvârşire. Moderatorii au contribuit la escaladarea situaţiilor conflictuale din platou, fie prin participare directă, fie prin încurajare tacită a replicilor dure dintre participanţi”, a mai transmis ActiveWatch.

Organizaţia a dat exemple de titluri identificate pe parcursul monitorizării, precizând că nu doar titlurile, ci şi conţinutul dezbaterilor a fost ”speculativ şi panicard”.

Între titlurile menţionate se numără: ”Alertă după alegeri: Soros scoate în stradă tinerii frumoşi şi liberi” (Ediţia de seară, 14 noiembrie), ”Iohannis - Soros, planul pentru putere: preşedintele recunoaşte tot” (România la raport, 15 noiembrie), ”Decizie criminală luată de tehnocraţi. Ruletă cu viaţa românilor” (România la raport, 17 noiembrie) şi ”Cine vrea sărăcirea românilor, planul de panicare a populaţiei” (Ediţie specială, 18 noiembrie).

Alte titluri exemplificate de ActiveWatch sunt: ”Tehnocraţii, mână-n mână cu Iohanniştii pentru puterea totală” (Ediţie specială, 18 noiembrie), ”Fraudarea alegerilor - ce manevra se pregăteşte pe axa Cioloş - Iohannis” sau ”Planul pervers al tehnocraţilor cu salariile înainte de alegeri” (România la raport, 21 noiembrie), ”Ultimele tunuri ale tehnocraţilor, jaf şi umilinţă pentru români” (Ultima oră, 24 noiembrie”), ”Ce revolte pregăteşte Soros în timpul formării guvernului” (România la raport, 5 decembrie) şi ”Cum instigă candidaţii lui Soros la ruperea României” (România la raport, 7 decembrie).

ActiveWatch a numit comportamentul editorial al postului de televiziune România TV ca fiind iresponsabil şi abuziv în raport cu drepturile şi libertăţile instituţiilor mass-media.

Reprezentanţii ActiveWatch au adăugat că din punctul lor de vedere acest mod de a face jurnalism şi promovare electorală nu ar fi fost posibile dacă singura instituţie cu rol de mediator pe piaţa audiovizuală – CNA, şi-ar fi asumat responsabilitatea publică.

”Lentoarea şi lipsa de autoritate a Consiliului Naţional al Audiovizualului din ultimii ani a permis dezvoltarea unor produse şi instituţii media care nu servesc sub nicio formă dreptul publicului de a fi informat corect. Imixtiunea politicului în mass-media poate şi trebuie să fie limitată şi printr-o activitate mai consistentă din partea forului audiovizual. Facem un apel ferm către membrii Consiliului să-şi asume mandatele publice şi să trateze cu intransigenţă abuzul de şi abuzul asupra unor drepturi fundamentale, precum cel la libera exprimare. Considerăm că, într-o democraţie sănătoasă, posturile de televiziune nu pot fi candidaţi şi nici nu pot câştiga alegeri, aşa cum s-a întâmplat în cazul OTV – PPDD, în legislatura trecută”, a mai arătat ActiveWatch.

Posturile TV monitorizate de ActiveWatch în campania electorală sunt Antena 3, B1 TV, Digi 24, Realitatea TV, România TV şi TVR1.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.