Propunerea care conţine modificările la Legea 448/2006, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, nu este îndeajuns de bine gândită, ori cei care au făcut-o nu au viziunea de ansamblu, ori e doar o intenţie de a dubla taxa impusă unor agenţi economici pentru a alimenta bugetul de stat, chiar cu riscul aruncării în somaj a persoanelor cu dizabilităţi.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Propunerea care conţine modificările la Legea 448/2006, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, nu este îndeajuns de bine gândită, ori cei care au făcut-o nu au viziunea de ansamblu, ori e doar o intenţie de a dubla taxa impusă unor agenţi economici pentru a alimenta bugetul de stat, chiar cu riscul aruncării în somaj a persoanelor cu dizabilităţi. Sesizăm că este pe cale de a fi realizată o modificare legislativă prin Ordonanţă de Urgenţă, care va trimite în şomaj peste 2 000 de persoane cu dizabilităţi severe din România, care au depăşit statutul de asistat social. Acestea în prezent sunt angajate în 740 de unităţi protejate, loc de muncă protejat în care minim 30% din angajaţi sunt persoane cu handicap şi primesc suplimentar servicii de orientare profesională, calificare la locul de muncă şi asistenţă personalizată continuă, asigurându-se inclusiv tranziţia spre piaţa muncii. Mai mult, peste 200 de unităţi protejate, au fost înfiinţate şi dezvoltate prin POCU – FSE 2008-2013, fiind acum în perioada de sustenabilitate. Cu toate că se afirmă că se doreste mărirea efectului Legii 448/2006, prin obligarea angajatorilor la încadrarea de persoane cu dizabilităţi şi prin dublarea taxei pe care angajatorii trebuie să o plătească la buget (dacă nu angajează persoane cu dizabilităţi), modificarea articolului 78 din această lege va prejudicia exact persoanele cu dizabilităţi şi angajatorii lor, unităţi protejate autorizate. Art.78 din legea 448/2006, prevedea ca angajatorii cu mai mult de 50 de angajaţi, care nu pot avea angajate 4% dintre aceştia persoane cu dizabilităţi, să poată achiziţiona de la unităţi protejate autorizate, produse şi servicii realizate de persoanele cu dizabilităţi. Această facilitate non-fiscală pentru unităţi protejate, oferea posibilitatea unei pieţe rezervate, care să acopere diferenţa de costuri legată de integrarea socio-profesională a persoanelor cu handicap, prevedere care există la nivelul tuturor statelor din Uniunea Europeană. Ordonanţa nu va mai oferi această alternativă pentru firme private şi instituţii publice, singura obligaţie, fiind doar de plată a taxei de handicap la bugetul de stat, suma fiind totodată dublată prin această măsură, faţă de ce prevede în prezent legea. Ordonanţa va produce efecte grave la nivelul unităţilor protejate, pentru că pe lângă închiderea celor 740 de unităţi protejate şi concedierea a peste 2000 de persoane cu handicap grav, îşi vor pierde locul de muncă cel puţin încă 4000 de persoane care lucrează în aceste structuri, inclusiv din alte categorii defavorizate, unele fiind autorizate şi ca întreprinderi sociale de inserţie. Astfel vor ajunge din nou dependenţi de prestaţii sociale, trăind în excluziune şi sărăcie şi punând continuu presiune pe bugetul de stat. Constrângerea angajatorilor prin dublarea taxei actuale pentru neangajare sau organizare de concursuri de angajare speciale de către instituţiile publice, vor conduce doar la colectarea suplimentară de fonduri la bugetul de stat, nu şi la crearea de locuri de muncă suplimentare pentru persoane cu handicap. Solicităm Guvernului şi Ministrului Muncii, să nu promulge această Ordonanţă iar orice decizie legislativă pe această temă să luată doar în urma consultării cu reprezentantii organizaţiilor neguvernamentale care reprezintă persoanele cu dizabilităţi. Deputat PMP Petru Movilă
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.