Deoarece convietuim si muncim laolalta este important sa ne descoperim nevoile si interesele in mod reciproc. In fond, pe aceasta cunoastere reciproca se bazeaza existenta noastra. Comunicarea nu este un drept de care beneficiaza numai omul, intrucat exista, fara doar si poate, si la alte fiinte vii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Lasand la o parte restul fiintelor vii, omul a transformat comunicarea in unealta de baza a relationarii sale. Inainte de orice, cumunicarea dintre oameni este definita drept relatia dintre indivizi. Nimeni nu poate trai izolat de restul lumii, iar istoria omenirii vine ca o confirmare a acestui fapt, atunci cand ne povesteste despre comunitatile umane, si nu despre om, tratat in mod individual. Pana la urma, atunci cand accepta sa traiasca in mijlocul unei comunitati, acesta accepta tacit sa respecte un set de reguli si valori, stabilite unanim.

Aflarea acestor reguli, relationarea cu ceilalti, prezentarea unor nemultumiri, toate sunt posibile numai prin comunicare.

Prin urmare, activitatea de zi cu zi a oricarui om, in general, si a unui manager, in special, este comunicarea. Acesta din urma isi petrece o buna parte din zi preluand si transmitand mesaje. Studiile arata ca un manager comunica cu cei din jur in proportie de 75% din programul sau de munca, indiferent ca este vorba despre colegi, subalterni, superiori etc. Facand o scurta analiza a unei zile obisnuite de munca, orice manager va constata ca isi dedica mai mult de trei sferturi din timp unor activitati de ascultare, vorbire, citire sau scriere, deci comunica.

In randurile de mai jos ne vom referi la o ramura a comunicarii si anume la cea manageriala. Aceasta detine un rol major in bunul mers al unei organizatii si in atingerea obiectivelor propuse. Relatiile din cadrul unei firme au la baza comunicarea, motiv pentru care aceasta constiutie un aspect demn de luat in seama, managerul trebuind sa detina abilitati excelente de comunicare pentru a indeplini sarcinile din fisa postului sau.

Rolul pe care il are comunicarea in productivitatea unei firme

Momentele de cumpana pe care le traverseaza firmele romanesti ii determina pe manageri sa se focuseze asupra obtinerii unui profit imediat si sa neglijeze aspecte mai putin evidente cum ar fi impactul comunicarii asupra eficientei muncii. Unii manageri sunt de parere ca productivitatea personalului nu este influentata de comunicare. Ei bine, contrar a ceea ce cred unii, maniera in care relationam cu cei din jurul nostru in viata profesionala, dar nu numai, dicteaza rezultatele pe care le obtinem.

Calitatea comunicarii manageriale este determinata de modalitatea in care se intrebuinteaza resursa umana. Fiecare persoana are propriul sau stil de comunicare, rezultat in urma educatiei primite, obiceiurilor, principiilor si intereselor personale. Acesta insa nu asigura mereu o comunicare eficienta, benefica.

Un manager competent nu comunica la voia intamplarii, ci dupa anumite strategii si stiluri de comunicare, menite sa sustina atingerea obiectivelor stabilite.

A fi manager inseamna a comunica, a primi si a transmite informatii, idei, hotarari subalternilor. Asadar, functia de conducere implica un proces complex si permanent de comunicare, in care managerul si subordonatii sai se cunosc reciproc si discuta, se provoaca si se calmeaza, se opun si ajung la un numitor comun, se resping si in final, se accepta.

Se poate afirma chiar ca pentru activitatea manageriala, comunicarea este un fel de „lubrifiant”. Aceasta poate influenta sau transforma atitudinile, comportamentele, ideile sau sentimentele oamenilor, toate actiunile care implica resursa umana recurgand la comunicare manageriala.

Recomandari din partea expertului Ilina Sirbu in ceea ce priveste comunicarea manageriala eficace

Dincolo de capacitatea de a planifica, organiza, antrena, coordona si controla, un manager competent este cel care stie de comunice eficient. Atunci cand comunicarea devine pentru el un intrument de lucru cu care jongleaza cu maxima dibacie, obiectivele propuse devin realizabile.

Pentru a veni in sprijinul managerilor, Ilina Sirbu, expert in consultanta si comunicare manageriala printre altele, dezvaluie un set de reguli de care sa se tina cont in activitatea manageriala:

• mesajele trebuie formulate cat mai clar si mai concis, acestea trebuind sa cuprinda toate informatele necesare executarii unei noi sarcini;

•  subalternii trebuie motivati prin argumente solide ca sarcinile de munca trebuie indeplinite la timp si eficient;

• mesajul se adapteaza in functie de interlocutor, avand drept reper limbajul nonverbal al acestuia;

• orice sarcina trebuie sa vina cu un termen limita, astfel incat subalternul sa isi organizeze strategic timpul si sa ofere o munca de calitate;

• subordonatii trebuie sa fie periodic informati cu privire la productivitatea muncii;

• este important ca subalternii sa fie incurajati sa adreseze intrebari, intrucat numai asa managerul poate afla despre problemele existente;

• managerul trebuie sa ceara mereu feedback subordonatilor, pentru a se asigura ca mesajul a fost perceput corect;

• in discutii se va folosi intotdeauna pronumele „noi”, evitandu-se pronumele „eu”;

• ideile subalternilor trebuie ascultate pana la capat, chiar si atunci cand nu sunt imbratisate de catre manager.

Prin urmare, se poate constientiza necesitatea parcurgerii unor cursuri de consultanta manageriala. Participantii la acest programe isi vor perfectiona tehnicile de comunicare invatand despre: ascultarea activa, metodele de a adresa intrebari, realizarea de feedback etc. Cei interesati pot afla mai multe detalii accesand pagina ilinasirbu.ro.

viewscnt

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.