Mihai a intrat pe un site care avea terminaţia co.uk şi, văzând o pereche de pantofi sport de care avea nevoie, i-a comandat şi a plătit cu card. În momentul în care produsul a ajuns a observat că pachetul fusese expediat din China. În plus, pantofii de sport nu aveau niciun fel de legătură cu ceea ce comandase. A încercat să rezolve problema cu vânzătorul, dar acesta a refuzat să primească înapoi produsul şi i-a oferit lui Mihai o reducere de 20% din preţ pe care acesta, evident nu a acceptat-o. Întrucât comerciantul era din China, chiar dacă avea site-ul înregistrat în Marea Britanie cu terminaţia

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Achiziţii online din afara Uniunii Europene 

Centrul European al Consumatorilor România – ECC Romania, alături de celelalte 28 de centre din Uniunea Europeană plus Islanda şi Norvegia, se ocupă de achiziţiile de bunuri şi servicii realizate pe teritoriului Uniunii Europene. În schimb, dacă este vorba de un comerciant din afara UE, Reţeaua ECC-Net nu se mai poate implica în soluţionarea pe cale amiabilă a problemei tale.

Evenimente

12 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Infinity Capital Investments, ROCA Industry, Sphera, Teraplast
17 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield, Globalworth, Meta Estate

Însă atunci când cumperi dintr-un stat din afara UE, sunt aplicabile alte reguli, de exemplu trebuie să plăteşti taxe vamale. Valoarea acestora depinde de statul de unde comanzi.

Mai mult, când cumperi din afara Uniunii Europene, legislaţia acesteia privind protecţia consumatorilor nu se aplică. De exemplu, nu este sigur dacă îţi poţi anula comanda. Prin urmare, este foarte important să afli mai multe despre politicile vânzătorului. Încearcă să obţii informaţii despre politica de tratare a reclamaţiilor şi răspunderea comercianţilor în privinţa produselor defecte. Perioada de timp pentru care un comerciant răspunde pentru un produs (garanţie) este diferită de la stat la stat. De asemenea, ar fi bine să afli dacă există o garanţie şi dacă aceasta este aplicabilă pe teritoriul României. În caz contrar, ar fi bine să te orientezi spre un comerciant din UE.

Taxe vamale

Taxa vamală se calculează de obicei ca un procent aplicabil preţului, incluzând taxele de transport şi costurile de asigurare. Dacă există o convenţie de comerţ liber sau ceva similar semnat între UE şi statul din care îţi comanzi bunurile, taxele vamale pot fi reduse sau eliminate. Pentru a obţine asemenea beneficii trebuie să obţii un document separat, de obicei un certificat de origine din statul de unde l-ai achiziţionat.

Un exemplu recent de astfel de acord este CETA – acordul economic dintre UE şi Canada semnat de curând şi care va aduce pentru anumite produse reducerea sau eliminarea completă a taxelor vamale.

Dacă doreşti mai multe informaţii despre taxele vamale aplicabile te poţi adresa Direcţiei Generale a Vămilor - www.customs.ro.

TVA

În momentul în care coletul ajunge în România, serviciul poştal sau de curierat va completa o declaraţie vamală şi o declaraţie TVA pentru tine şi te va taxa pentru aceasta – costul TVA, plus costul serviciului.

Ce ar trebui să faci dacă ai probleme?

Dacă ai probleme există organizaţii de consumatori şi alte organizaţii, agenţii şi asociaţii care oferă informaţii despre drepturile consumatorilor.

Atenţie, ECC Romania nu te poate sprijini dacă ai un litigiu cu o companie care are sediul în afara UE, plus Norvegia şi Islanda.

Pe site-ul https://econsumer.gov poţi face o reclamaţie împotriva unor comercianţi din alte state, astfel încât autorităţile de protecţia consumatorilor din fiecare stat să poată interveni şi să împiedice alţi consumatori să aibă asemenea probleme. De asemenea, acesta oferă informaţii şi sfaturi privind regulile de e-commerce de la autorităţi din 28 de ţări.

Multe organizaţii din lume sunt membre ale Consumers International - www.consumersinternational.org. Pe acest site poţi găsi informaţii de bază privind drepturile consumatorilor şi poţi identifica organizaţii de consumatori care să te sprijine.

Procedura de refuz la plată (chargeback)

În cazul în care ai fost victima unei fraude, precum şi în alte situaţii (nelivrare în termen, refuz de rambursare după trimiterea produsului înapoi) şi ai plătit cu cardul, poţi lua legătura cu banca ta pentru a vedea dacă poţi iniţia o procedură de refuz la plată pentru a-ţi recupera banii. Vezi mai multe detalii aici: https://www.eccromania.ro/media/pdf/Infosheet_servicii_de_plata.pdf.

De asemenea, unele sisteme de plată, precum PayPal, oferă consumatorilor anumite garanţii la plată pentru situaţiile în care apar probleme.

Achiziţii online din SUA

În SUA ai putea găsi produse la un preţ mai bun decât în UE sau produse care nu sunt disponibile pe piaţa europeană. Totuşi, atunci când cumperi din SUA este important să ştii că se aplică alte reguli care pot fi diferite faţă de cele pe care le cunoşti (de exemplu, dreptul de retragere din contract sau termenele de livrare).

Drepturile şi obligaţiile tale sunt guvernate de contractul pe care îl închei în momentul în care faci achiziţia. Prin urmare, este foarte important să verifici compania de la care cumperi şi să citeşti cu mare atenţie termenii şi condiţiile existente pe site.

Verifică vânzătorul

Un mod de a verifica vânzătorul este să vezi dacă această companie este parte din organizaţia profesională Better Business Bureau’s online report. Better Business Bureau (BBB) este cea mai mare organizaţie profesională din SUA şi are drept scop promovarea unui comportament etic în afaceri. Reclamaţii care au fost trimise împotriva companiilor sunt listate pe în „Online report” al BBB. Companiile care sunt membre ale BBB sunt de acord să accepte soluţionarea alternativă a disputelor prin intermediul BBB. Dacă o companie nu are pe site informaţiile necesare, poţi contacta BBB pentru a le obţine - www.bbb.org.

Taxe suplimentare

Achiziţiile din SUA reprezintă un import privat şi, în funcţie de produsul comandat, este posibil să fie nevoie să plăteşti TVA pentru import (20%). De asemenea, este posibil să plăteşti şi taxe vamale, plus taxe de transport. Taxele vamale variază în funcţie de bunurile pe care le cumperi. Acest lucru înseamnă că preţul produsului pe care îl cumperi poate ajunge cu 50-70% mai mare decât preţul specificat în comandă.

Cum faci o reclamaţie?

Trebuie să începi întotdeauna prin a contacta comerciantul. Dacă problema nu se rezolvă, adresează-te BBB. Ţine minte însă că numai companiile care sunt membre ale BBB sunt obligate să accepte medierea BBB.

Soluţionarea disputelor

Dacă ai probleme cu un comerciant din cadrul UE, Reţeaua ECC-Net te poate ajuta să-ţi rezolvi problema gratuit, pe cale amiabilă.

Acest lucru nu este însă valabil atunci când comerciantul îşi are sediul în SUA. În această situaţie, aşa cum am menţionat anterior, te poţi adresa unei organizaţii care oferă mediere în SUA, precum BBB.

Raportează la Comisia Federală pentru Comerţ (Federal Trade Commission – FTC)

Ai şi posibilitatea de a transmite o reclamaţie către FTC (Federal Trade Commission) - www.ftc.gov. FTC nu acţionează ca mediator sau arbitru în cazuri individuale, dar investighează situaţiile de fraudă.

„Pieţele statelor din afara UE pot oferi în anumite situaţii preţuri mai bune sau produse care încă nu există pe piaţa UE. Aparent, acesta poate reprezenta un beneficiu pentru consumatori, dar, dacă luăm în calcul toate celelalte elemente care nu sunt atât de vizibile, cum ar fi taxele suplimentare, ce pot mări cu mai mult de jumătate preţul unui produs, sau calitatea îndoielnică a unor produse şi faptul că pentru aceste achiziţii nu mai beneficiezi de protecţia legislaţiei europene, atunci lucrurile nu mai stau atât de bine. Prin urmare, înainte de a cumpăra din afara UE, informează-te şi fii conştient că, în cazul în care vei avea probleme, este posibil să nu beneficiezi de sprijinul unei organizaţii ca atunci când cumperi din UE”, a declarat Irina Chiriţoiu, Director ECC Romania

Sfaturi când cumperi din afara UE:

·         Verifică foarte atent unde îşi are sediul comerciantul. Nu te lua după terminaţia site-ului pentru că aceasta nu indică statul în care îşi are efectiv site-ul vânzătorul, ci statul unde este înregistrat acel site.

·         Caută datele de contact ale comerciantului pe site. De regulă, poţi găsi aceste informaţii în secţiunea „Contact”. Informaţiile mai pot fi găsite şi în secţiunile „Menţiuni legale”, „Termeni şi condiţii” sau „Protecţia datelor personale”. Dacă nu le găseşti, iar comerciantul are doar un formular online de contact, evită să cumperi de la acesta.

·         Dacă nu poţi găsi informaţii despre identitatea comerciantului pe site, poţi utiliza WHOIS (terminaţii .org, .com etc.), ROTLD (terminaţii .ro), EURID (terminaţii .eu) sau altele asemănătoare pentru a vedea de cine este înregistrat acel domeniu de internet.

·         Evită totuşi să cumperi de pe un site care nu are informaţii privind identitatea profesionistului.

·         Caută pe internet informaţii despre vânzător, opinii ale altor consumatori care au mai cumpărat de la acesta sau evaluări ale site-ului făcute de alte site-uri specializate, dacă există.

·         Citeşte cu atenţie toate informaţiile legate de livrare, termene, posibilitatea de a te retrage din contract într-o anumită perioadă, dacă există.

·         Citeşte cu atenţie informaţiile legate de garanţii, care este întinderea acestora, cum poţi trimite un produs în garanţie şi la cine, care sunt costurile suplimentare pe care acest lucru le implică.

·         Verifică informaţiile legate de taxele vamale şi alte taxe suplimentare, dacă acestea există pe site-ul comerciantului. Dacă nu, caută informaţiile pe site-ul Direcţiei Generale a Vămilor.

·         Niciun magazin online nu va cere niciodată codul PIN al cardului, aşa că închide imediat orice pagină de internet care face acest lucru.

·         Solicită de la bancă şi de la compania de carduri informaţii privind procedura de refuz la plată, în special despre situaţiile în care aceasta se aplică şi termenele în care o poţi demara.

·         Citeşte cu atenţie termenii şi condiţiile garanţiilor oferite de serviciul de transfer de bani online, pentru a afla care sunt situaţiile în care te pot ajuta să-ţi recuperezi banii.

·         Verifică dacă există comisioane pentru utilizarea unui anumit mijloc de plată şi care este cuantumul acestora.

Studiu de caz:

Fuel Shark Saver

În anul 2015, Centrul European al Consumatorilor România - ECC Romania a primit mai multe reclamaţii având drept obiect aşa zisele economizoare de carburant Fuel Shark Saver. Consumatorii au reclamat faptul că acestea nu sunt eficiente, însă problema cea mai gravă era faptul că pe site-urile www.fuelsharksaver.com şi www.fuelsharkchip.com nu existau informaţii despre comerciant, unde ar putea fi făcută o cerere de rambursare a contravalorii produselor, conform legislaţiei europene.

În urma colaborării cu ECC Bulgaria, am reuşit să aflăm însă mai multe detalii. În momentul primirii produselor prin curier, consumatorii primeau şi o chitanţă pentru suma plătită. Compania care încasa aceste sume este o firmă de curierat din Bulgaria. Din câte se pare, compania de curierat din Bulgaria avea un contract semnat cu o societate comercială din SUA, aceasta fiind practic vânzătorul produselor.

Din păcate, şansele recuperării sumelor plătite pentru aceste produse erau foarte mici, având în vedere că vânzătorul se afla în SUA, iar Reţeaua ECC-Net nu poate interveni în litigii cu operatori economici din afara UE. Din acest motiv, consumatorii au fost sfătuiţi să evite cele două site-uri. Reclamele pentru acest Fuel Shark Saver erau prezente şi pe reţelele de socializare sau pe alte site-uri.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.