BACH by NIGHT îl are ca figură centrală pe J. S. Bach, probabil cel mai relevant compozitor al Barocului muzical. Repertoriul este unul integral Bach ce pune în prim plan vioara în creaţia concertistică a lui J.S. Bach (printre altele, „dublul concert de Bach” - BWV 1043) iar interpretarea aparţine unor muzicieni de excepţie: ansamblul de muzică barocă SEMPRE alături de invitata acestora, spumoasa violonistă poloneză Martyna Pastuszka.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Proiectul şi se constituie în concertul de închidere al ediţiei 2025 a Stagiunii de Muzică Veche Bucureşti (ce a fost deschisă tot cu un concert Bach) şi promite un eveniment pentru cei care simt muzica dincolo de sunet.

            Pentru mai multe informaţii şi pentru bilete, vă rugăm să accesaţi: https://tinyurl.com/BachbyNight

Evenimente
19 iunie Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României

            BACH by NIGHT, un omagiu adus marelui compozitor în 2025, anul aniversar Johann Sebastian Bach (340 de ani de la naştere şi 275 de ani de la moartea). Despre acesta s-au scris mii de pagini, grupate în sute de volume şi articole, elaborate de muzicologi, interpreţi sau alţi specialişti interesaţi de personalitatea şi creaţia sa. Iar asta pentru că, în afară de rolul decisiv pe care l-a avut în evoluţia istoriei muzicii universale, Bach a lăsat posterităţii mii de pagini de muzică.

            În PROGRAM:

            Johann Sebastian Bach (1685 – 1750):

            Suita orchestrală în re major (BWV 1068):

Ouverture - Air - Bourees - Gavottes – Gigue

            Sinfonia în re minor din Cantata BWV 35

            Concertul în la minor (BWV 1041) pentru vioară şi orchestră de coarde:

Allegro – Andante – Allegro Assai.

            Concertul în re minor (BWV 1043) pentru două viori şi orchestră de coarde:

Vivace - Largo ma non tanto – Allegro

            Concertul în re major (BWV 1064R) pentru trei viori şi orchestră de coarde:

Allegro – Adagio – Allegro.

            INTERPRETEAZĂ:

            Martyna Pastuszka (vioară barocă şi conducere muzicală) şi

            ansamblul de muzică barocă SEMPRE:

Răsvan Dumitru / Melinda Béres – vioară barocă

Tamara Dica – violă barocă

Zsombor Lázár - violoncel baroc

István Csata – contrabas

Raluca Enea – clavecin

            Lucrările de tipul concertelor, compuse de Johann Sebastian Bach, reprezintă o parte consistentă a creaţiei sale. Din punctul de vedere al interpretului, atât concertele pentru clavecin / clavecine şi orchestră de coarde cât şi cele pentru vioară / viori şi acelaşi ansamblu orchestral, ocupă un loc special în repertoriul personal, un nou privilegiu, oferit cu fiecare interpretare în parte. Atât solistul cât şi membrii ansamblului au de fiecare dată ocazia de a descoperi lumea fascinantă a liniilor instrumentale principale sau secundare, modul lor ingenios şi, totodată, firesc de a se împleti în redarea unui discurs muzical dantelat sau suav. Şi corzile înalte, şi cele grave au ocazia de a intui, împreună cu solistul, momentele de tip cadenţial şi rezolvările lor dar şi libertăţile de ornamentare ce li se oferă pe parcurs. Toate acestea nu fac decât să dezvăluie în imaginea ascultătorului universul sonor al afectelor fiecăreia dintre părţile acestor minunate lucrări.

            Majoritatea acestor lucrări au fost compuse de Bach în perioada petrecută la Leipzig şi au fost, se pare, dedicate ansamblului Collegium Musicum. Ele erau în mare parte destinate stagiunii muzicale organizate la Zimmermansches Kaffeehaus iar Bach se afla la conducerea unui ansamblu orchestral format, nu de puţine ori, din discipoli ai săi, între care şi proprii copii ce aveau aşadar ocazia să-şi demonstreze măiestria instrumentală alături de tatăl lor.

            Unele dintre aceste lucrări sunt transcripţii ale altor concerte sau ale unor lucrări compuse iniţial de alţi compozitori. Câteva exemple în acest sens sunt: concertul BWV 1054 care este transcripţia pentru clavecin a concertului BWV 1042 pentru vioară şi orchestră de coarde, concertul BWV 1062 – transcripţia pentru două clavecine a concertului BWV 1043 pentru două viori şi orchestră de coarde, concertul BWV 1065 – transcripţia pentru patru clavecine a concertului RV 580 pentru patru viori a lui Antonio Vivaldi, etc.

            Fie că este vorba despre concerte cu un singur instrument sau cu mai multe instrumente solo, fiecare dintre acestea este tratat în mod egal, conţinând ample expuneri care pun în evidenţă calităţile timbrale şi tehnice ale instrumentelor sau pasaje cadenţiale ce favorizează abilităţile improvizatorice ale soliştilor instrumentişti.

            În ceea ce priveşte alegerea ansamblului instrumental de acompaniament, se ştie că Bach era un om foarte practic. De asemenea, compunând şi cântând atât de mult propriile lucrări, era nevoit să se adapteze de fiecare dată la disponibilitatea muzicienilor cu care lucra. Fireşte, dacă avea la dispoziţie un număr mai mare de muzicieni, aceştia puteau forma un ansamblu orchestral mai consistent; dacă nu avea această posibilitate, ansamblul de acompaniament putea da un randament foarte bun şi cu un singur instrumentist la fiecare „partidă”. Şi în prezent, această metodă de alcătuire a ansamblului este adesea utilizată în interpretarea lucrărilor de tip concert din muzica veche iar noi am preluat-o în cadrul proiectelor noastre.

            Chiar şi cu un ansamblu orchestral de mici dimensiuni, concertele bachiene pentru instrument(e) solist(e) şi orchestră de coarde sunt fermecătoare prin sonorităţile lor pline de personalitate. Ele reprezintă o provocare pentru muzicienii interpreţi care vor avea surpriza să descopere ceva inedit, cu fiecare nouă interpretare.

            MARTYNA PASTUSZKA

            Violonista Martyna Pastuszka s-a născut în Silezia Superioară, Polonia. De-a lungul anilor, s-a impus ca una dintre cele mai valoroase muziciene din generaţia sa, concertând în toată Europa ca solistă, concertmaestru, interpret în ansambluri camerale şi dirijor de orchestră. Colaborează frecvent cu ansambluri renumite în Europa, precum Collegium 1704, Le Cercle de l'Harmonie şi Collegium Vocale Gent al lui Philippe Herreweghe. A evoluat în postură de concertmaestru sau solistă cu ansamblurile Le Concert de la Loge, Concerto Copenhagen, Hofkapelle München, Capella Cracoviensis, Le Parlement de Musique, Le Concert Lorrain, Collegium Marianum, etc. De asemenea, Martyna colaborează în mod regulat cu ansamblul Altera pars şi Ensemble Polyharmonique.

            În 2012, Martyna a fondat „{oh!} Orkiestra”, ansamblu de muzică veche în compania căruia apare în mod frecvent la festivaluri şi în săli de concert renumite, alături de artişti precum Andreas Staier, Max Emanuel Cencic, Jakub Józef Orliński, Jean-Guihen Queyras, Vincent Dumestre, Barthold Kuijken şi Lorenzo Coppola, Julia Lezhneva, Kristian Bezuidenhout, Chouchane Siranossian.

            Împreună cu Anna şi Krzysztof Firlus formează grupul „{oh!} Trio” cu care au lansat recent albumul „Portraits” (DUX) care celebrează repertoriul de cameră baroc francez. Printre viitoarele lansări se numără Simfoniile lui Karol Lipiński (NIFCCD) şi cantatele timpurii ale lui Telemann cu Ensemble Polyharmonique (CPO). Martyna a fost numită director artistic pentru ediţia din 2022 a Festivalului „Misteria Paschalia” din Cracovia.

            Până în prezent, Martyna Pastuszka are o discografie impresionantă de peste 60 de albume. Ultimele sale înregistrări au fost apreciate prin multiple nominalizări la premii prestigioase, inclusiv Premiul Fryderyk, Premiul Koryfeusz Muzyki Polskiej, ICMA şi Premiul Cultural Polonez Paszport Polityki la categoria „personalitatea anului”. În 2021, a fost nominalizată pentru premiul OPUS Klassik la categoria „dirijorul anului” pentru înregistrarea Gismondo, re di Polonia de Leonardo Vinci (Parnassus Arts productions). În septembrie 2022, Martyna împreună cu „{oh!} Orkiestra” în calitate de ansamblu rezident, s-a întors la Festivalul de Operă Barocă de la Bayreuth pentru a conduce o nouă producţie scenică de operă a operei Alessandro nell'Indie de Leonardo Vinci, precum şi o versiune de concert a operei Il Nascimento dell'Aurora de Tomaso Albinoni. În 2021, televiziunea publică poloneză Kultura a înregistrat un documentar despre Martyna Pastuszka şi „{oh!} Orkiestra” intitulat „Nie jestem maestro” [Nu mă numiţi maestru]. Pe lângă activitatea sa concertistică, Martyna Pastuszka predă vioară barocă din 2007 la Academia de Muzică din Katowice, Polonia.

            SEMPRE

            Ansamblul de muzică barocă SEMPRE a fost fondat în anul 2020 de clavecinista Raluca Enea şi reuneşte muzicieni specializaţi în interpretarea muzicii vechi. Repertoriul abordat este, în principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII dar programele de concert abordează şi piese aparţinând sec. al XVII-lea sau lucrări din perioada premergătoare Clasicismului muzical.

            Preocupările membrilor ansamblului se referă la autenticitatea interpretării (atât din perspectiva stilisticii muzicale cât şi din cea a instrumentelor utilizate – copii după originale istorice) şi la cercetarea muzicologică minuţioasă, aspecte ce permit abordarea unor concepte repertoriale originale. Muzicienii ce formează ansamblul s-au specializat în domeniul muzicii vechi în cadrul unor instituţii de prestigiu din Europa şi au o activitate de peste 20 de ani în domeniul interpretării acesteia.

            Ansamblul are o structură modulară, adaptabilă mai multor tipuri de repertoriu, mergând de la formule camerale de duo sau trio, până la formule extinse, de tip orchestral. Deşi înfiinţat relativ recent ansamblul are o activitate intensă fiind prezent până acum la cele mai importante evenimente de profil din ţară, precum Festivalul Internaţional „George Enescu”, Festivalul de Muzică Veche Bucureşti, Festivalul de Muzică Veche Miercurea-Ciuc, etc. Ansamblul SEMPRE colaborează cu muzicieni importanţi din domeniul muzicii baroce precum violonista Mira Glodeanu. Între proiectele următoare ale ansamblului se numără două colaborări cu violonistele Petra Müllejans şi Martyna Pastuszka şi finalizarea albumului audio „Sempre Vivaldi”.

            Între producţiile din ultimii doi ani ale ansamblului se numără: „Sempre Vivaldi”, „Haendel vs Haendel”, „Les Caractères”, „Baroque unknown”, „Sparkling Haendel”, „Bach by night”, „To B or not to B”, „Soli e tutti”, „Sempervivum”, „Stylus Fantasticus” (ultimele trei proiecte sunt realizate împreună cu violonista Mira Glodeanu), „Black and White. Vivaldi”, „La Notte”, „La Follia”, „Exotique”, „Bach 340”, „Naturalia by Sempre”, „Stylus Fantasticus”.

            Concertul „BACH by NIGHT” este organizat de Asociaţia Antiqva (organizatoarea Festivalului şi a Stagiunii de Muzică Veche Bucureşti) în parteneriat cu: Institutul Liszt - Cultural Maghiar Bucureşti şi Fundaţia Calea Victoriei.

            Parteneri media: TV Trinitas, Radio Trinitas, Radio România Muzical, RFI, Radio Clasic, Agerpres, Forbes România, Profit.ro, News.ro, PressHub.ro, Modernism.ro, Agentiadecarte.ro, Informateca.ro, Adplayers.ro, Phoenix Media

            Bilete şi informaţii suplimentare despre concert pot fi găsite la: https://tinyurl.com/BachbyNight

            Contact de presă:

Laurenţiu Constantin:

0725.223.394. / laurentiu@medievalpraxis.ro

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.