Purtătorul de cuvânt al Guvernului Dan Cărbunaru a precizat că suplimentarea numărului maxim de posturi pentru proiectul privind monitorizarea agresorilor prin brăţări electronice nu înseamnă neapărat noi angajări, întrebat cum de un proces de informatizare implică angajarea a mii de poliţişti. „Porneşte de la cei 497 de ofiţeri de poliţie şi 5.637 de posturi de agenţi de poliţie, astfel încât să poată fi asigurat personalul specializat, selecţionat şi pregătit să execute astfel de atribuţii, care înseamnă supraveghere, intervenţie în situaţia generării unei alerte în cadrul acestui sistem”, a explicat Cărbunaru.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

UPDATE - Declaraţiile vin în contextul în care Guvernul a adoptat proiectul de hotărâre pentru stabilirea aspectelor tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem pilot, precum şi a celor privind operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică.

Conform comunicatului de presă al Executivului, actul normativ reglementează aspectele tehnice şi organizatorice privind funcţionarea în sistem pilot, cele privind operaţionalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronică (SIME), precum şi condiţiile în care se poate dispune, potrivit legii, obligarea persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere.

Conform Legii nr. 146/2021, monitorizarea electronică se va aplica, în primă fază, în sistem pilot, începând cu data de 1 octombrie 2022, până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2025, pe durata aplicării:

a) ordinului de protecţie provizoriu şi a ordinului de protecţie;

b) ordinului european de protecţie , în cazul în care România este stat emitent.

Principalele măsuri aprobate vizează:

1) stabilirea aspectelor tehnice privind funcţionarea în sistem pilot a SIME, respectiv:

- modalitatea de funcţionare a SIME;

- dezvoltarea SIME, astfel încât să permită afişarea în sistemul informatic geografic din cadrul Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU 112) a datelor de localizare aferente dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată, respectiv ale celui purtat de persoana protejată, în momentul declanşării alertei;

- capacitatea SIME de a permite încărcarea şi utilizarea aceleiaşi hărţi utilizate în sistemul informatic geografic din cadrul SNUAU 112, gestionat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale;

2) stabilirea aspectelor organizatorice privind funcţionarea în sistem pilot a SIME, precum şi a celor privind operaţionalizarea SIME, respectiv:

-monitorizarea electronică se aplică etapizat, în trei perioade;

-modalitatea de achiziţionare a dispozitivelor electronice de supraveghere şi de distribuire a acestora;

-suplimentarea numărului maxim de posturi la nivelul Poliţiei Române, etapizat, cu 497 de posturi de ofiţeri de poliţie şi 5637 de posturi de agenţi de poliţie, astfel încât să poată fi asigurat personal propriu specializat, selecţionat, pregătit şi instruit pentru executarea atribuţiilor de supraveghere, tehnice, respectiv de intervenţie în situaţia generării unei alerte în cadrul SIME;

-modalitatea în care se realizează montarea şi verificarea dispozitivelor electronice de supraveghere;

-procedura de urmat în cazul în care persoana supravegheată/persoana protejată părăseşte teritoriul României.

3) stabilirea unor aspecte privind dispunerea obligaţiei persoanei de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere, în condiţiile legii, pe perioada funcţionării în sistem pilot a SIME, respectiv:

- la primirea ordinului de protecţie sau la emiterea ordinului de protecţie provizoriu, organul de supraveghere, respectiv poliţiştii aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, după caz, verifică posibilitatea realizării monitorizării electronice prin raportare la capacităţile de monitorizare electronică şi limitările tehnologice ale utilizării SIME, comunicate prin informările Comitetului tehnic, precum şi la încadrarea în lista unităţilor administrativ teritoriale în care este operaţionalizată monitorizarea în sistemul pilot;

- în cazul în care monitorizarea electronică nu poate fi realizată, organul de supraveghere şi/sau poliţiştii aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu, după caz, are/au obligaţia de a întocmi un proces–verbal şi de a informa despre aceasta organul judiciar competent, pentru a dispune cu privire la modificarea conţinutului sau înlăturarea acestei măsuri.

4) stabilirea în sfera ilicitului contravenţional a următoarelor fapte săvârşite de persoana supravegheată:

- de a nu respecta obligaţia de a informa, în prealabil, organul de supraveghere cu privire la  data/momentul părăsirii a ţării;

- de a nu respecta obligaţia de a contacta şi informa, de îndată, la revenirea în ţară,  organul de supraveghere în vederea stabilirii de către acesta a unităţii de poliţie la care persoana supravegheată este obligată să se prezinte în cel mai scurt timp în vederea montării dispozitivului electronic de supraveghere.

ŞTIREA INIŢIALĂ - „Suplimentarea numărului maxim de posturi asta nu înseamnă neapărat angajare. Am mai avut cumva această discuţie, când a fost vorba de o suplimentare de posturi, nu înseamnă neapărat angajarea lor. Porneşte de la cei 497 de ofiţeri de poliţie şi 5.637 de posturi de agenţi de poliţie, astfel încât să poată fi asigurat personalul specializat, selecţionat şi pregătit să execute astfel de atribuţii, care înseamnă supraveghere, intervenţie în situaţia generării unei alerte în cadrul acestui sistem. Practic, componenta tehnică, cea care este în proces de achiziţie, asigură suportul pentru a semnala eventualele încălcări ale restricţiilor formulate la adresa persoanelor care poartă acest dispozitiv, urmând ca agenţi specializaţi să gestioneze aceste semnale”, a afirmat Dan Cărbunaru, întrebat la finalul reuniunii de miercuri a Guvernului despre proiectul de monitorizare a agresorilor prin brăţările electronice, cum se face că un proces de digitalizare presupune angajarea a peste 6.000 de poliţişti.

El a reiterat faptul că nu este vorba de angajări, ci de suplimentare de posturi.

„Raţiunea care stă în spatele unui corp de specialişti, care să poată gestiona tipul acesta de semnal tehnic însoţit şi de intervenţie, de regulă, persoanele care poartă astfel de dispozitive au nevoie de măsuri de supraveghere. Ca atare, şi personalul specializat în acest sens urmăreşte acest semnal şi procedează ca atare”, a mai explicat Cărbunaru.

„Din datele pe care le am acum, în anul acesta sunt alocate 32 de milioane de lei, din care pentru maşini, echipamente şi mijloace de transport 14 milioane de lei, pentru 964 de kituri există o valoare pentru fiecare kit de 14.875 de lei. De asemenea, pentru infrastructura hardware şi software necesară administrării acestor mijloace sunt alocaţi 17 milioane de lei”, a completat Cărbunaru, întrebat câte dispozitive, brăţări vor fi cumpărate şi câte posturi ar urma să fie suplimentate doar în anul acesta.

Chestionat dacă e timp până în octombrie să devină operaţional şi acel sistem SIME, Dan Cărbunaru a răspuns: „Proiectul la acest moment implică stabilirea aspectelor tehnice de funcţionare în sistem pilot”.

„Este prima etapă, aşa cum vă spuneam. Aceste lucruri vor reglementa modalitatea de funcţionare a sistemului, dezvoltarea acestuia astfel încât să permită afişarea în sistemul informatic geografic din cadrul sistemului unic naţional pentru apeluri de urgenţă 112 a datelor de localizare aferente dispozitivului electronic de supraveghere, purtat de persoana care se află sub supraveghere, respectiv ale celui purtat de persoana protejată în momentul declanşării alerte. Capacitatea sistemului de a permite încărcarea şi utilizarea aceleiaşi hărţi utilizate în sistemul geografic este, de asemenea, avut în vedere în această primă etapă a proiectului”, a completat purtătorul de cuvânt al Guvernului. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.