Pe site-ul Operei Naţionale Bucureşti a fost publicat, sâmbătă seară, un mesaj de scuze adresat publicului care nu a putut să urmărească reprezentaţiile anulate ca urmare a protestelor care au paralizat în ultimele zile activitatea instituţiei. Totodată, mesajul anunţă ”impredictibilitatea” tuturor spectacolelor şi evenimentelor Operei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Opera Naţională Bucureşti, prin departamentul care are în grijă relaţia cu dumneavoastră, cei care reprezentaţi motivul pentru care instituţia există, îşi manifestă părerea de rău şi profundul regret faţă de imposibilitatea pe care o are în a-şi desfăşura activitatea”, se arată în mesajul publicat pe site-ul Operei Naţionale Bucureşti, mesaj nesemnat şi neatribuit vreunei conduceri.

Mesajul este justificat prin primirea a numeroase mesaje şi e-mailuri prin care spectatorii îşi exprimă  ”indignarea pentru faptul că nici măcar nu s-a putut oferi, chiar şi cu puţin timp înainte de desfăşurarea spectacolelor din ultimele zile, un răspuns privind soarta acestora”.

Evenimente
20 mai - Evenimentul News.ro “Energy Road - Energie la tine acasă”. Parteneri: AS & Partners, FPPG, Delgaz Grid, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Premier Energy, Romgaz
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene. Parteneri: BCR, BRD, CEC
4 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield
6 iunie - Maratonul Energiei

Chiar şi aşa, mesajul precizează că soarta tuturor spectacolelor este,în continuare, impredictibilă: ”Tebuie cel puţin să vă informăm asupra impredictibilităţii ce afectează programul de spectacole şi evenimente, din motive independente de Opera Naţională Bucureşti ca instituţie”.

Până la acest moment, trei reprezentaţii programate a avea loc în ultimele zile - două reprezentaţii ”Falstaff” şi o reprezentaţie ”DSCH. Visul (The Dream)” - nu au mai avut loc, fără ca noi să putem cel puţin oferi în mod public, în timp rezonabil, un anunţ în acest sens.

”Cerem scuze dumneavoastră, publicului, pentru imposibilitatea de a ne desfăşura activitatea în mod onorabil şi ne manifestăm speranţa că viitoarea conducere a Operei Naţionale Bucureşti va identifica responsabilii pentru această situaţie şi va lua măsurile necesare astfel încât publicul nostru să primească respectul pe care îl merită”, se încheie mesajul, publicat sâmbătă seară,pe site-ul ONB.

Balerinul Cristian Preda, aflat pe scena Operei Naţionale Bucureşti, sâmbătă seară, când spectacolul a fost anulat, a spus,într-o declaraţie pentru News.ro,  că, deşi colegii l-au huiduit pentru că îl susţine pe Johan Kobborg şi pentru că a vrut să danseze, reprezintă România atunci când merge ”la marile concursuri de balet din lume şi câştigă medalii”.

”Dirijorul Tiberiu Soare a spus în faţa publicului că balerinii de pe scenă nu reprezintă ONB. Este strigător la cer. Eu când mă duc la marile concursuri de balet din lume şi câştig medalii reprezint această instituţie şi România. Publicul ne-a aplaudat, cei din fosă au huiduit şi se aplaudau singuri pentru protest”, a povestit Cristian Preda, solit al baletului ONB.

Mai mult, acesta povesteşte cum colegii lui nu au vrut să deschidă cortina: ”Eu şi colegii mei am deschis-o. Şi publicul ne-a aplaudat”, spune acesta.

Unii angajaţi ai Operei Naţionale Bucureşti (ONB) nu au urcat pe scenă nici sâmbătă seară, nemulţumiţi că Ministerul Culturii nu a răspuns memoriului pe care i l-au adresat, în care îşi exprimă revendicările, printre care aceea de renumire a dirijorului Tiberiu Soare la conducerea instituţiei.

Mai mult, balerinii care ar fi trebuit să joace în spectacolul de sâmbătă seară, cei mai mulţi dintre ei străini, au urcat pe scenă, dar nu au fost lăsaţi să susţină spectacolul, pentru că artiştii români au boicotat reprezentaţia, a declarat pentru News.ro balerina Marina Minoiu, care ar fi trebuit şi ea să fie în spectacolul ”The Dream”, înlocuind-o sâmbătă seară pe Mihaela Soare.  ”Aş vrea să subliniez lipsa de profesionalism a Operei Române, condusă acum de dirijoul Tiberiu Soare şi lipsa de respect faţă de public”, a afirmat Marina Minoiu.

După ce balerinii aflaţi pe scenă au înţeles că nu vor putea performa, dirijorul Tiberiu Soare s-a adresat publicului, spunând că cei de pe scenă nu sunt reprezentativi pentru baletulONB.

Balerinul Cristian Preda a beneficiat, în perioada iulie - august 2010, de o bursă de studiu la Trustul Balanchine din Washington, unde s-a pregătit cu Suzanne Farrell, potrivit prezentării de pepagina web a Operei Bucureşti.

Este caştigător a numeroase premii: Premiul I la Competiţia Naţională de Balet de la Bucureşti (2007 şi 2009), semifinalist al Concursului Internaţional de Dans Youth America Grand Prix (Ravenna, Italia, 2008), finalist al Competiţiei Internaţionale de Dans de la Sibiu (2010) şi al Concursului Internaţional de Dans Youth America Grand Prix (2011, New York - SUA). De asemenea, tot în 2011 a luat Premiul I la Concursul Internaţional de Dans de la Cosenza, Italia, iar 2012 câştigă Premiul al III-lea la Concursul Internaţional de Balet de la Istanbul, Turcia.

A participat, de-a lungul timpului, la gale de balet naţionale şi internaţionale şi a întreprins turnee în ţări ca Germania (la Stuttgart şi Schweinfurt) şi Malaezia (Kuala Lumpur).  A dansat la Teatrul Naţional din Split (Croaţia) şi la Opera Naţională din Sarajevo (Bosnia Herţegovina). În prezent este membru al Companiei de Balet a Operei Naţionale Bucureşti.

Vicepremierul Vasile Dâncu a declarat, pentru agenţia de presă News.ro, că se va întâlni cu protestatarii de la Opera Naţională Bucureşti (ONB), săptămâna viitoare, după ce, sâmbătă seară, un nou protest a avut loc la Operă, iar unii balerini străini aflaţi pe scenă nu au putut să susţină spectacolul ce era programat, întrucât câţiva colegi români au boicotat reprezentaţia.

Vasile Dâncu a declarat pentru News.ro că urmează să stabilească datele întâlnirii cu protestatarii de la Operă, întâlnire care va avea loc ”luni sau marţi”.

În contextul protestelor care au paralizat activitatea Operei întreaga săptămână, ministrul Culturii a decis, joi seară, să îl schimbe din funcţie pe directorul interimar George Călin, abia renumit în funcţie miercuri, la aproape trei săptămâni după ce fusese demis şi înlocuit mai întâi cu dirijorul Tiberiu Soare, apoi cu Vlad Conta. Vlad Alexandrescu îşi motivează decizia prin voinţa artiştilor de la Operă şi precizează că numirea lui Călin a fost condiţia pusă de Johan Kobborg şi Alina Cojocaru.

”Soluţia propusă ieri pentru Opera Naţională Bucureşti a fost găsită ca urmare a unei negocieri cu Johan Kobborg şi Alina Cojocaru, purtate din dorinţa ca ei să-şi continue activitatea la Operă, negociere în care a fost pusă drept condiţie această numire. În faţa protestului de la Operă şi a împotrivirii manifeste a artiştilor, este însă evident că domnul George Călin nu-şi poate exercita funcţia, aşa încât am decis să îl retrag de la conducerea Operei. În zilele următoare voi face o nouă numire”, a anunţat Vlad Alexandrescu, pe contul de Facebook.

Sindicatele Operei din Cluj-Napoca, cel al Filarmonicii George Enescu şi cel al Operei din Iaşi şi-au exprimat, joi, solidaritatea cu angajaţii Operei Naţionale din Bucureşti, numitorul comun al mesajelor fiind solicitarea ca artiştii români să fie remuneraţi la nivelul celor străini care lucrează în România. Totodată, instituţiile semnatare militează pentru ”păstrarea identităţii sprirituale, sprijinirea şi conservarea culturii naţionale”.

Opera Naţională din Iaşi, prin vocea liderului de sindicat, tenorul Cosmin Marcovici, îşi exprimă solidaritatea cu artiştii Operei din Bucureşti, şi afirmă, într-un comunicat de presă, că artiştii români trebuie respectaţi, mai ales nume mari, ca Angela Gheroghiu şi Ileana Iliescu, amintind şi de articolul 13 din Constituţie, care stipulează că limba română este limba oficială.

Sindicatul democratic din Filarmonica ”George Enescu”  a trimis, de asemenea, un mesaj de susţinere pentru artiştii protestatari de la ONB, preluat de soprana Irina Iordăchescu: ”Credem cu tărie în schimbarea mentalităţilor distrcutive şi în promovarea onestităţii şi valorilor, în numele Artei”.

”Dezaprobăm în mod vehement decizia Ministerului Culturii cu privire la demiterea maeştrilor Tiberiu Soare şi Vlad Conta”, este mesajul Sindicatului Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, publicat de Irina Iordăchescu pe contul de Facebook. Acest sindicat aduce, şi el, în discuţie salariile din instituţie, uşor mai mari decât la Iaşi: între 953 şi 2500 de lei.

”Nu discriminaţi artiştii români plătindu-i cu salarii de mizerie faţă de colegii lor, cetăţeni străini”, se arată în document. De asemenea, comunicatul este adresat decidenţilor politici: ”Domnule Preşedinte, Domnule Prim-ministru, avem încredere că veţi veghea la păstrarea identităţii sprirituale, la sprijinirea, conservarea culturii naţionale, precum şi la susţinerea şi dezvoltarea artiştilor români”.

Într-o declaraţie în exclusivitate pentru News.ro, directorul interimar George Călin a menţionat că un artist străin care lucrează la Bucureşti primeşte, în medie, echivalentul a 500 de euro, o remuneraţie echivalentă pentru angajaţii români fiind de 2000 de lei.

În ultimele două săptămâni, Opera Naţională Bucureşti a fost scena unor conflicte deschise între noua conducere, dirijorii Vlad Conta şi Tiberiu Soare, şi balerinul Johan Kobborg, care avea atribuţii de coordonare a Companiei de balet. Proaspăt numit în funcţia de director interimar al ONB, Tiberiu Soare a decis să şteargă numele lui Kobborg de pe site-ul instituţiei, acolo unde era menţionat ca director al Corpului de balet, motivând că o asemenea funcţie nu există în organigramă.

După ce Johan Kobborg a anunţat că va pleca de la Operă, în aceste noi condiţii, ministrul Culturii Vlad Alexandrescu a decis să numească un alt interimar, pe dirijorul Vlad Conta, Tiberiu Soare fiind retrogradat în funcţia de adjunct. Mai mult, a anunţat crearea unei noi funcţii în organigramă, cea de director artistic al baletului.

Negocierile nu au reusit, însă, Johan Kobborg şi balerina Alina Cojocaru acuzând noua conducere de presiuni şi încercări de intimidare. Conflictul a culminat cu demisia lui Johan Kobborg şi cu o serie de proteste în faţa Operei Naţionale Bucureşti. Marţi seară, la protestul organizat de susţinătorii lui Johan Kobborg şi la care a participat chiar Alina Cojocaru, câţiva angajaţi ai ONB le-au strigat balerinilor străini ”Afară din ţară”. Unii angajaţi ai Operei au denunţat, la un protest organizat miercuri, faptul că ”străinii” sunt mai bine remuneraţi decât ”românii”.

Pe fondul acestei situaţii, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti şi-a exprimat, în trei mesaje publicate pe contul de Twitter, îngrijorarea faţă de situaţia de la Opera Naţională.

Miercuri, ministrul Culturii a luat o nouă decizie, aceea de a-l repune în funcţie pe fostul director interimar George Călin, context în care Johan Kobborg a acceptat să revină la Operă, dar alte câteva sute de angajaţi ai instituţiei au declanşat proteste, încă în desfăşurare. Deşi i-a convocat pe angajaţii ONB la o întâlnire, miercuri, ministrul nu a venit, motivând, ulterior, că a fost informat că la Operă ar avea loc o contramanifestaţie.

Vlad Alexandrescu a ajuns, însă, într-o vizită neanunţată, joi, şi a vorbit cu artiştii protestatari de la Opera Nationala Bucuresti (ONB), chiar în sala de spectacole. Cu cortina trasă, scena a fost locul unde ministrul a dat asigurări că va fi deschis la dialog, rugându-i, totodată, pe artişti, să lucreze împreună pentru prestigiul instituţiei.

Vineri, Johan Kobborg a transmis că şederea lui la Bucureşti nu depinde de numirea unei anumite persoane la conducerea instituţiei şi că este deschis negocierilor.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.