Marele Premiu al Azerbaidjanului, desfăşurat duminică, la Baku, a fost o cursă de ţinut minte, una foarte tensionată şi spectaculoasă, cum nu s-a mai văzut de mult timp într-un sport automobilistic, Formula 1, care a pierdut constant din interes în ultimii ani.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Piloţii s-au ciocnit, s-au duelat roată la roată şi au efectuat depăşiri cum rar s-a întâlnit în Marele Circ în ultima vreme. Cei dintâi au ajuns cei din urmă şi au revenit iar în top, iar principalii favoriţi la câştigarea titlului mondial, Lewis Hamilton de la Mercedes şi Sebastian Vettel de la Ferrari, au terminat în afara podiumului, după ce au condus mult timp plutonul. A fost un veritabil "du-te-vino", un "sus-jos-sus" în ierarhia cursei. Iar finalul a fost aproape apoteotic, cu Valtteri Bottas de la Mercedes întrecându-l la câţiva metri de linia de sosire pe tânărul Lance Stroll de la Williams.

A câştigat Daniel Ricciardo de la Red Bull, plecat al zecelea de pe grila de start. El a fost aproape de abandon la începutul cursei, când resturi de monopost au blocat conductele de aerisire a frânelor monopostului, ridicând foarte mult temeratura sistemului de frânare. Din acest motiv, Ricciardo a intrat la boxe în turul 6/51, iar mecanicii eu îndepărtat problemele, astfel că australianul a putut continua cursa, însă după ce a căzut undeva în jurul locului 13.

Startul a fost unul cu evenimente. Hamilton a fost în pole position, urmat de Bottas, de Kimi Rakkonen de la Ferrari, de Vettel şi de Max Verstappen de la Red Bull. Britanicul a plecat bine şi s-a instalat la conducere. În schimb, Bottas a fost întrecut de Raikkonen şi într-o încercare disperată de a reveni, finlandezul de la Mercedes a atins monopostul compatriotului său de la Ferrari. De suferit a avut mai mult maşina Mercedes, cu pană şi cu aripa faţă ruptă, iar Bottas s-a îndeptat încet către boxele echipei sale. Nu a abandonat şi a revenit pe pistă cu un tur în urma plutonului.

Vettel a profitat de duelul finlandez şi s-a postat în spatele liderului. Germanul a fost urmat de Sergio Perez de la Force India şi de Max Verstappen de la Red Bull. Olandezul a abandonat în turul 12, din cauza unor probleme mecanice, în timp ce încerca să-l depăşească pe mexican pentru locul 3. Cu un tur înainte, Danil Kviat de la Toro Rosso şi-a parcat monopostul fumegând pe marginea pistei. Iniţial, cursa nu a fost neutralizată, dar directorul de curse al FIA, Charlie Whiting, a decis după ce piloţii au rulat mai mult de un tur să trimită maşina de securitate pe pistă, când a constatat că monopostul Toro Rosso nu poate fi scos de pe circuit în condiţii de siguranţă. A fost momentul care l-a readus în cărţi pe Bottas. Finlandezul a profitat de Safety Car, pentru a reveni în acelaşi tur cu ceilalţi competitori.

Cursa s-a reluat în turul 17, dar a fost din nou neutralizată după ce piloţii au parcurs câteva viraje, deoarece pista nu fusese curaţată de resturi suficient de bine.

Un nou restart a avut loc în turul 20, dar nici de această dată nu s-a concurat prea mult. Perez s-a ciocnit cu coechipierul său Esteban Ocon, iar Raikkonen a intrat prin resturile împrăştiate pe pistă şi a făcut pană. Cei trei au ajuns cu greu la boxe, de unde a mai plecat doar Ocon.

În frunte, chiar înaintea restartului din turul 20, Vettel l-a tamponat pe Hamilton. Cei doi au continuat să ruleze, dar aripa-faţă a germanului a fost avariată.

Safety Car-ul şi-a făcut din nou apariţia pe pistă. Însă Fernando Alonso de la McLaren-Honda a propus altceva: "Sunt resturi aproape peste tot, cursa ar trebui oprită cu steagul roşu pentru curăţarea pistei." Iar părerea exeprimentatului pilot spaniol a fost ascultată de Whiting, care a întrerupt marele premiu de la Baku.

Piloţii au intrat la standuri, iar mecanicii au profitat de ocazie să repare maşinile, lucru permis de regulament. Şi mecanicii lui Raikkonen şi cei ai lui Perez au făcut acelaşi lucru. Declaraţi abandonaţi de două tururi, Perez şi Raikkonen s-au repezit şi ei pe pistă, la reluare, care s-a produs după o pauză de circa 25 de minute. Planul lor era următorul, după ce recuperau un tur datorită Safety Car-ului, la următoarea intrare a maşinii de siguranţă ar fi ajuns în coada plutonului şi cursa putea începe din nou pentru ei. Însă au omis un lucru: maşinile lor au fost reparate neregulamentar în garajele Force India, respectiv Ferrari, nu pe linia boxelor, unde au oprit celelalte monoposturi. Ei s-au ales cu o trecere suplimentară pe la boxe şi spre final au abandonat, definitiv de această dată, fără să fi avut ocazia unui nou Safety car şi a revenirii planificate,

Piloţii au plecat în cursă în spatele Safety Car-ului, în turul 23/51, în ordinea Hamilton, Vettel, Felipe Massa şi Lance Stroll. Plecaţi de pe locurile al nouălea, respectiv al optulea ale grilei, cei doi piloţi Williams au ajuns în faţă după numeroasele incidente produse. Massa a acuzat imediat după restart probleme tehnice şi a abandonat. Venit de undeva din spate, Ricciardo a reuşit depăşiri în masă şi a ajuns în spatele celor doi piloţi care luptau pentru victorie, Hamilton şi Vettel. Stroll a rămas pe locul 4 şi nu a avut concurenţă o perioadă.

În scurt timp, Hamilton a început să aibă probleme cu rama de protecţie din jurul gâtului, piesă care s-a desprins de monopost. A fost nevoit să intre la boxe în turul 32 şi să o schimbe cu una nouă, pierzând locul I şi ajungând pe 9. Vettel nu a putut să scape învingător, deoarece a fost penalizat de comisarii cursei cu un "stop 10 seconds and go", pentru ciocnirea cu Hamilton, din turul 19. După efectuarea penalizării, în turul 34, germanul a revenit pe locul 7. În faţa lor se afla, printre alţii, Bottas, în plină cursă de recuperare a locurilor pierdute.

Astfel, Ricciardo s-a trezit lider şi a condus fără greşeală până la final. Pe locul al doilea a urcat Stroll, care a fost ajuns şi întrecut de Bottas pe ultimii metri a cursei. Vettel şi Hamilton au mai recuperat şi ei câteva poziţii şi au ajuns în Top 5, cu germanul pe locul 4.

Pentru Daniel Ricciardo aceasta a fost a cincea victorie din carieră. Pentru Red Bull a fost primul succes în acest sezon. Australianul este al patrulea pilot care obţine cel puţin o victorie în 2017, iar team-ul austriac al treilea. Hamilton şi Vettel au câte trei succese, Bottas şi Ricciardo câte unul.

La Baku, al şaselea a fost francezul Esteban Ocon de la Force India, iar al şaptelea danezul Kevin Magnussen de la Haas.

Pe locurile 8-10 s-au clasat în ordine spaniolul Carlos Sainz jr. de la Toro Rosso, spaniolul Fernando Alonso de la McLaren-Honda şi germanul Pascal Wehrlein de la Sauber.

Stroll, în vârstă de 18 ani, debutant în acest sezon, se află la primul podium din carieră, în timp ce Alonso a a adus primele puncte pentru McLaren-Honda în 2017.

După această cursă cu spectacol "american style", Vettel a mai câştigat două puncte în clasamentul piloţilor faţă de Hamilton, diferenţa fiind acum de 14 puncte (153-139). La constructori, Mercedes s-a îndepărtat de Ferrari, de la 8 la 24 de puncte (250-226).

Următoarea etapă, Marele Premiu al Austriei, va avea loc la 9 iulie, la Spielberg, pe Red Bull Ring.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.