Ministrul Educaţiei, Daniel David, a semnat, vineri, ordinul care reglementează temele pentru acasă ale elevilor, documentul stabilind în mod clar că temele sunt diferenţiate în obligatorii şi suplimentare. Totodată, în ordin se arată că, în ciclul primar, timpul pentru tema obligatorie nu trebuie să depăşească o oră, iar la celelalte niveluri - două ore. ”În perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă pentru elevii din învăţământul primar şi gimnazial”, se arată în document.
Ministrul Educaţiei şi Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a semnat, vineri, Ordinul privind temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de Ministerul Educaţiei, sunt reglementate astfel mai multe aspecte.
Între aceste, se stabileşte că tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferenţiat:
- tema obligatorie, care are un nivel mediu de dificultate, pentru toţi elevii clasei.
- tema suplimentară, care este facultativă, cu caracter general sau individual-diferenţiată, pentru activităţi de recuperare sau de pregătire pentru performanţă.
Conform documentului, la nivelul educaţiei timpurii şi la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă.
De asemenea, timpul total alocat la învăţământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum o oră.
Directorul unităţii de învăţământ preuniversitar, pe baza analizei proprii şi a feedbackului elevilor/părinţilor, monitorizează şi ia măsuri pentru respectarea prevederilor menţionate, în urma consultării cu responsabilul şi membrii Comisiei pentru curriculum.
Pentru toate celelalte niveluri de învăţământ preuniversitar, temele obligatorii pentru acasă nu pot depăşi 2 ore, iar dirigintele, pe baza analizei proprii şi a feedbackului elevilor/părinţilor, monitorizează şi informează directorul unităţii de învăţământ preuniversitar care dispune măsuri în vederea respectării acestei prevederi, în urma consultării cu responsabilul şi membrii Comisiei pentru curriculum.
Totodată, se stabileşte că tema pentru acasă pentru o disciplină, având drept finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe interval de învăţare (modul).
”În perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă pentru elevii din învăţământul primar şi gimnazial. Temele de vacanţă sunt teme de tip suplimentar”, a transmis Ministerul Educaţiei.
Conform ordinului, în stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariţia unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului faţă de învăţare (din cauza cantităţii, dificultăţii sau monotoniei temelor etc.), oboseală fizică şi emoţională, reducerea timpului liber destinat unor activităţi recreative (activităţi sportive, artistice, gospodăreşti, lectură etc.), adâncirea diferenţelor dintre elevii performanţi şi cei aflaţi în dificultate.
”Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciţii repetitive), precum şi solicitarea realizării/parcurgerii unor activităţi de învăţare/conţinuturi, care necesită o abordare sistematică în clasă şi nu pentru a fi realizate/parcurse individual, ca temă pentru acasă”, mai prevede documentul.
În plus, anual se va colecta feedbackul elevilor şi al părinţilor faţă de utilitatea şi eficienţa temelor pentru acasă. Directorul, pentru învăţământul primar, şi dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învăţământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administraţie ale unităţilor şcolare, care vor lua măsuri atât pentru eficientizarea educaţiei prin teme, cât şi pentru creşterea gradului de satisfacţie al elevilor şi părinţilor.
”Pornind de la reglementări existente încă din 2016, am încercat să creez un context actualizat (inclusiv ca urmare a modificărilor legislative) în care procesul educaţional să fie facilitat, nu încurcat, de temele pentru acasă, în plus adăugând mai clar şi un mecanism de control al implementării acestei reglementări. Cred sincer că această reglementare ajută atât copiii, cât şi profesorii să beneficieze de un context educaţional nu doar performant, ci şi plăcut şi sănătos, întărind încrederea în şcoală şi între elevi-profesori-părinţi. Reglementarea permite flexibilizări ale temelor - obligatorii şi suplimentar-facultative - în funcţie de nevoile copiilor: de la recuperare şi consolidare a competenţelor, până la performanţă şi relevanţă pentru viaţa cotidiană. Alături de măsura care reglementează utilizarea a 25% din timpul dedicat fiecărei discipline pentru educaţie remedială (1. Recuperarea competenţelor care trebuiau formate, dar nu au fost formate adecvat. 2. Consolidarea-fixarea competenţelor pentru a fi utilizate. 3. Utilizarea competenţelor în viaţa cotidiană. 4. Dezvoltarea competenţelor pentru performanţă), cred că această măsură va face şcoala şi mai atractivă şi mai eficientă, încurajând profesorii să lucreze împreună pentru o mai bună cooperare şi colaborare”, a afirmat ministrul Educaţiei, Daniel David.
Ordinul urmează a fi publicat în Monitorul Oficial.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.







