Guvernul a adoptat, marţi, ordonanţa de urgenţă privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de cupluri mamă-nou-născut defavorizate cu tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile pentru nou-născuţi, pentru modificarea articolului 155 alineatul (1) litera i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi prorogarea unui termen. Actul normativ prevede că mamele cu copii bolnavi sau cele aflate în situaţii de risc maternal, gravidele, cele aflate în concedii de maternitate, pacienţii cu afecţiuni oncologice şi îngrijitorii lor, persoanele care suferă de afecţiuni grave – HIV/SIDA, TBC sau cardiovasculare, pacienţii cu arsuri grave (marii arşi), precum şi urgenţele medico-chirurgicale în care viaţa pacienţilor este pusă în pericol vor fi scutiţi de la plata contribuţiei sociale pentru indemnizaţiile de concediu medical.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Aceste măsuri au fost stabilite printr-o ordonanţă de urgenţă rediscutată şi aprobată în şedinţa de, marţi, a Executivului, arată comunicatul de presă al Guvernului.

De asemenea, pentru a elimina interpretările, a fost clarificată noţiunea de „boală obişnuită” reprezentată de codul de indemnizaţie „01”, prevăzut în Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) nr. 1192/745/2020 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical şi a instrucţiunilor privind utilizarea şi modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza cărora se acordă indemnizaţii asiguraţilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, pentru care se va plăti în continuare contribuţia de asigurări sociale de sănătate.

Totodată, a fost stabilită o normă tranzitorie pentru aplicarea scutirii de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul situaţiilor menţionate. Scutirea de la plata se aplică pentru categoriile de persoane menţionate în acest act normativ şi punctate mai sus şi pentru indemnizaţiile aferente concediilor medicale a căror perioadă de acordare încetează după intrarea în vigoare a prevederilor acestei ordonanţe de urgenţă. (cele aflate acum în perioada de derulare şi care se încheie după intrarea în vigoare a prevederilor ordonanţei), mai indică sursa citată.

Aceste prevederi sunt incluse într-o ordonanţă de urgenţă care conţine şi măsuri de sprijin pentru cuplurile mamă-nou-născut aflate în situaţii defavorizate, comunicate în şedinţa de Guvern din data de 4 aprilie. Este vorba despre acordarea de tichete sociale pe suport electronic pentru mamele care nasc începând cu data intrării în vigoare a actului normativ, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului şi cărora le este stabilit dreptul la oricare din componentele venitului minim de incluziune, de mamele cu dizabilităţi, de mamele aflate temporar în situaţii de risc, mame care nu deţin acte de identitate şi care, din acest motiv, nu pot beneficia de drepturi civile, mamele minore, mamele  cetăţeni sau apatrizi proveniţi din zone de conflict.

Valoarea tichetului social pe suport electronic este în valoare de 2.000 de lei, într-o tranşă unică pentru fiecare nou-născut, pe o perioadă de 4 ani, respectiv 2024-2027. Mamele vor putea cumpăra cu banii primiţi produse specifice trusoului pentru nou-născut necesare îngrijirii, respectiv: scutece, produse pentru toaleta copilului, articole de vestimentaţie pentru nou-născut, produse sanitare şi medicale pentru cuplul mamă - nou-născut.

Bugetul măsurii de sprijin este de circa 120 milioane lei, echivalent a 24 milioane euro, iar coordonatorul măsurii este Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, mai indică sursa menţionată.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.