Gabi Bartic, CEO Brio, a analizat raportul Naţional de Literaţie care arată că 42% dintre elevi se încadrează în zona “nefuncţional” din punct de vedere al gradului de alfabetizare, precizând că aceştia vor fi o masă de manevră permeabilă la orice tip de fenomen de fake-news.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Gabi Bartic a vorbit marţi, la Prima News, despre raportul Naţional de Literaţie, potrivit căruia gradul de alfabetizare al elevilor cu vârsta între 6-14 ani este scăzut, 42% dintre elevi plasându-se în zona „nefuncţional'”, 47% în zona „minim funcţional'” şi doar 11% în zona „funcţional”.
Bartic a afirmat că este vina societăţii că nu reuşeşte să dezvolte în copii un spirit critic. 
“Fie că îi măsurăm cu PISA, fie că îi măsurăm noi din când în când cu alte instrumente,, realitatea este că foarte mulţi dintre copiii români nu înţeleg ceea ce citesc şi au dificultăţi în raportare critică la un text şi au dificultăţi în identificarea informaţiei din orice text sau a ideilor principale într-un text. Şi asta vine din foarte multe locuri, dar cred că esenţial vine de la noi, de la întreaga societate care nu reuşim să dezvoltăm în copiii noştri un spirit critic şi privirea critică asupra oricărui text pe care îl văd este un lucru esenţial de cultivat în copiii noştri”, a explicat Gabi Bartic. 
Ea a mai precizat că aceşti copii cu grad de alfabetizare scăzut vor ajunge la un moment dat medici şi judecători şi s-a întrebat dacă putem avea încredere într-un astfel de judecător care nu reuşeşte să vadă mesajul global al unui text. 
“Jumătate dintre cei 11% vor pleca din ţară. Şi rămânem cu 5% şi acei 5% vor fi în continuare adulţi funcţionali, în sensul că vă vor înţelege ştirile, vor înţelege ce transmiteţi. Restul, din nefericire, vor fi o masă de manevră tristă, care va fi permeabilă la fake-news, la orice tip de fenomen de fake news şi la orice tip de problemă sistemică de dezinformare. Acei copii vor umple universităţile din România şi vor ajunge la un moment dat profesori, medici, avocaţi, judecători. Şi atunci întreb trist dacă am avea încredere într-un judecător care nu reuşeşte să vadă mesajul global al unui text, care nu reuşeşte să vadă implicaţiile unui text”, a precizat CEO Brio. 
Gabi Bartic a menţionat că şcoala trebuie să îi ajute pe copiii care nu au părinţi cu nivel corect de literaţie. 
“Consumul activ de carte este unul dintre predictorii esenţiali ai nivelului de literaţie. Cititul împreună cu copiii este din nou un predictor esenţial al nivelului de literaţie. Nivelul de literaţie al părinţilor este predictor foarte bun pentru nivelul de literaţie al copilului. Dar nu toţi copiii au cărţi acasă, nu toţi copiii au librării în oraş sau în satul lor, nu toţi copiii au părinţi cu nivel corect de literaţie. Acolo este rolul şcolii. Şcoala, din nefericire, nu îi ajută pe copii. Nu îi ajută în zona asta în care ar trebui să suplinească ceea ce copil printr-un ascendent socio-profesional al părinţilor precar şi printr-un nivel precar al cunoştinţelor părinţilor nu oferă. Şi atunci rolul şcolii este să suplinească şi să ajute copilul acela să devină cea mai bună versiune a lui”, a mai declarat Gabi Bartic.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.