Asociaţia Elevilor Constanţa (AEC) critică decizia Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa de a nu îi permite accesul la dezbaterea proiectului Legii Învăţământului, eveniment care a avut loc luni, considerând că acest lucru este o "bătaie de joc" la adresa educaţiei şi că o dezbatere publică nu se face cu uşile închise.

Asociaţia Elevilor din Constanţa a transmis, luni seara, un comunicat de presă în care critică "cenzura aplicată elevilor la dezbaterea publică pe baza proiectului Legii învăţământului preuniversitar şi consideră inadmisibilă atitudinea inspectorului şcolar general, Sorin Mihai”.

AEC a arătat că zece reprezentanţi ai asociaţiei au mers, luni, la această dezbatere, dar nu au fost lăsaţi să intre în sală.

"Astăzi, 22 august, a avut loc dezbaterea aşa-zis publică pe tema proiectului Legii învăţământului preuniversitar, eveniment organizat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa, în colaborare cu Instituţia Prefectului. Această dezbatere a fost anunţată public. Astfel, 10 reprezentanţi ai AEC s-au prezentat la Consiliul Judeţean pentru a participa la dezbaterea despre legea ce va stabili viitorul elevilor. La sosirea în faţa sălii, elevii au fost primiţi doar până în prag şi întâmpinaţi de un domn trimis de inspectorul şcolar general, Sorin Mihai, pentru a le arăta drumul spre ieşire. Când elevii au întrebat care este motivul pentru care nu pot intra, răspunsul a fost: «Dacă aşa a spus domnul inspector că nu aveţi voie». Deşi au fost daţi afară, elevii nu au făcut cale întoarsă, au rămas în faţa Consiliului Judeţean în speranţa că vor putea discuta cu inspectorul şcolar, dorinţă care nu s-a materializat”, se arată în comunicat.

AEC a precizat că elevii doreau să îşi exprime dezacordul în legătură cu iniţiativa legislativă şi să participe la discuţia despre educaţie, fiind de părere că unele dintre propunerile prezentate în proiect nu ar îmbunătăţi sistemul educaţional, ci ar crea haos.

"Spre exemplu, legalizarea organizării unor examene separate de admitere în colegii, astfel Evaluarea Naţională rămânând doar un mijloc de monitorizare a sistemului de educaţie, însemnând nu numai că absolvenţii de clasa a VIII-a ar avea de susţinut examene separate, dar se şi încurajează corupţia şi luarea de mită pentru intrarea la liceu şi susţinerea unor meditaţii cu profesorii de la colegiul respectiv”, a explicat AEC.

Asociaţia Elevilor din Constanţa l-a acuzat pe inspectorul şcolar general Sorin Mihai de cenzură.

"Inspectorul şcolar general a organizat o dezbatere publică la care au putut intra doar câţiva invitaţi selecţi, singura tentativă de transparenţa fiind un live pe Facebook. După cum se poate observa din întâmplările petrecute în această după-amiază, cenzura înfloreşte, iar Sorin Mihai o ajută să crească. Ţinem să amintim că acesta este acelaşi Sorin Mihai care în prezent este anchetat penal pentru omisiunea sesizării abuzului sexual dintr-o şcoală din Constanţa şi care a susţinut, contrar instanţei, că nu a fost luată mită pentru transferul de la Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân”, se mai arată în comunicatul elevilor.

Ei consideră că evenimentele de luni reprezintă "o bătaie de joc la adresa educaţiei".

"Considerăm că aceasta este o bătaie de joc la adresa educaţiei şi că o dezbatere publică nu se face cu uşile închise. Viitorul elevilor este pus în pericol din cauza lipsei de transparenţă şi dorinţei de corupţie, iar aceste subiecte ce afectează elevii din toată ţara ar trebui bine structurate şi organizate într-un mod democratic”, a mai afirmat Asociaţia Elevilor din Constanţa.

În sala Remus Opreanu a Palatului Administrativ Constanţa a avut loc o dezbatere prilejuită de lansarea proiectului Legii învăţământului preuniversitar, în prezenţa secretarului de stat din cadrul Ministerului Educaţiei Bogdan Cristescu. Inspectoratul şcolar a anunţat, duminică, faptul că la acest eveniment vor lua parte elevi, părinţi, cadre didactice, manageri şcolari, organizaţii nonguvernamentale, instituţii de învăţământ universitar. Dezbaterea a fost transmisă în direct pe pagina de Facebook a ISJ Constanţa.