Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a precizat că, săptămâna trecută, a fost dat mesajul Ro-Alert în Bucureşti, după ce lumea suna la 112 pentru îndepărtarea unor crengi care căzuseră pe alei sau pe autoturisme parcate, pentru a reduce impactul pe numărul 112. El a precizat că într-o oră au fost peste 3.000 de apeluri la 112, faţă de 200-400 de apeluri într-o zi normală.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Problema este câte din aceste apeluri au însemnat pericol vital sau urgenţe reale din punctul de vedere al structurilor situaţiilor de urgenţă. Pot să vă spun că într-o singură oră au intrat cam 3.100 de apeluri, într-o singură oră, la un dispecerat care, de regulă, intră pe oră cam 200 -400 de apeluri telefonice. Am dublat personalul acolo, am dublat cu colegii de la STS la 112, am dublat la ISU, am dublat personalul de intervenţie, a venit o tură întreagă de acasă. Totul s-a făcut, dar trebuia să transmitem mesajul pentru că omul simplu nu ştie ce se întâmplă acolo, el vede creanga şi imediat sună la 112. În unele cartiere, acolo unde s-a putut şi unde nu erau arbori mari căzuţi care trebuiau tăiaţi şi după asta înlăturaţi, oamenii au coborât şi au făcut asta cu mâna lor fără să trebuiască să vină pompierii. În alte zone au dat telefon şi au aşteptat, asta se întâmplă întotdeauna", a declarat Raed Arafat, marţi, într-o conferinţă de presă susţinută la Constanţa.

Arafat a precizat că mesajul dat în Bucureşti prin sistemul Ro-Alert nu a fost de alertare a populaţiei, ci de a ruga cetăţenii să folosească 112 mai corect şi să fie redus impactul pe numărul unic de urgenţă.

"Mesajul pe care l-am dat la Bucureşti nu a fost ca să alertăm populaţia, a fost ca să rugăm populaţia să folosească 112 mai corect şi ca să deblocăm sau să reducem impactul pe 112 ca să poată să răspundă la urgenţele reale. Pentru că puteam să ucidem oameni dând telefoane 10 oameni pentru o creangă căzută şi pe partea cealaltă să nu putem să preluăm un apel pentru un accident rutier. Şi atunci decizia noastră a fost să dăm mesajul. Au apărut critici la treaba asta şi glume, dar părerea mea este că sistemul a funcţionat foarte bine. Faptul că am apelat la populaţie şi populaţia a înţeles şi a scăzut numărul apelurilor asta arată o formă de colaborare între structurile situaţiilor de urgenţă şi populaţie", a precizat Arafat.

El a explicat şi motivul pentru care nu toată lumea a primit mesajul prin Ro-Alert.

"Mulţi au descărcat softul şi nu au activat cele trei puncte şi am să vă arăt aici. Trebuie intrat pe setări, după care te duci pe notificări şi la notificări te duci jos şi vezi ai alerte guvernamentale. Dacă cele trei sunt închise, nu primeşti mesajul, trebuie toate trei să fie deschise ca să primeşti mesajul. Dacă cele trei sunt deschise primeşti mesajul. Astea sunt aspectele la care încă lucrăm, de informare a populaţiei şi este posibil când ai printr-o celulă capacitatea de transmitere, să nu fie să transmită la toate, dar transmite la un procent suficient cât să fie transmis la toată lumea din jur. Adică într-o casă dacă primesc doi din patru este foarte bine", a explicat şeful DSU.

El a menţionat că, dacă este un mesaj grav, atunci alertele se repetă.

"Dacă este ceva foarte grav, alertele se repetă. Noi aici am dat un singur mesaj. Puteam să dăm un mesaj continuu sau alertă care se repetă şi atunci sigur primesc toţi, dar într-un anumit interval de timp, nu numai instantaneu şi poate în câteva minute", a precizat Raed Arafat.

El a făcut un apel ca populaţia să îşi activeze telefoanele pentru a primi mesajele Ro-Alert, precizând că unii au dezactivat setarea respectivă deoarece consideră sunetul deranjant.

"Cel mai important este ca populaţia să îşi activeze telefoanele. Ştim de unii care după ce au venit mesajele, pentru că sună urât, au intrat şi au dezactivat. Dar ei, de fapt, aici îşi elimină şansa să afle de situaţii de urgenţă grave în zona în care se află, oriunde ar fi, şi sfatul nostru este, chiar dacă sunetul e deranjant, lăsaţi, pentru că nu va suna în fiecare zi, nu va suna în fiecare săptămână, dar când sună e un motiv aici într-adevăr", a mai spus Arafat. 

Sistemul RO-ALERT a fost folosit, sâmbătă, în Capitală, pentru transmiterea unui mesaj către populaţie, pentru evitarea suprasolicitării sistemului de apelare 112.

Mesajul transmis a fost următorul: ”Pentru evitarea suprasolicitarii sistemului de apel 112, rugam populatia din Bucuresti si Ilfov, sa evite apelurile repetate la 112 care vizeaza degajarea copacilor sau alte situatii similare, cu exceptia celor cu victime sau care pun in pericol imediat viata. La acest moment personalul 112 si cel al ISU a fost suplimentat, fiind mobilizat pentru gestionarea tuturor situatiilor de urgenta, acordand prioritate urgentelor majore”.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.