Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, spune că rezultatele testului PISA nu înseamnă că elevii evaluaţi nu înţeleg neapărat ceea ce citesc, ci că nu pot ajunge la cea de-al treilea nivel de interpretare a textului şi că în cadrul orelor de limba română trebuie găsite soluţii pentru ca elevii să descifreze textul şi să-l interpreteze. Ea a afirmat că nu este corect să fie pusă problema cine este vinovat de aceste rezultate, ci e nevoie să fie identificate soluţii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Anisie a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, că aceste teste nu sunt de performanţă individuală, iar implicarea elevilor participanţi nu a fost maximă. 
 
"Aceste teste nu sunt teste de performanţă individuală. Implicarea celor care au participat la testare nu a fost maximă pentru că nu au avut o miză în acea testare”,a spus ministrul Educaţiei. 
 
Monica Anisie a precizat că unul dintre factorii care au influenţat rezultatul acestor teste este cel social-economic. 
 
"Unul din factori este statutul socio-economic, ne putem îndrepta cu nişte măsuri din partea Educaţiei şi Cercetării, cu măsuri către zona aceasta socio-economică a elevului, deci ne concentrăm atenţia asupra elevului prin măsuri pe care le putem lua, vorbim despre programe naţionale, rechizite şcolare, masa caldă în şcoli”, a spus Anisie.
 
Ministrul a precizat că o altă măsură pentru îmbunătăţirea rezultatelor se referă la formarea continuă a profesorilor şi introducerea masteratului didactic. 
 
"Venim şi cu măsuri pentru că cercetarea ne spune că şi profesorii ar trebui să fie formaţi, deci să intervenim ca minister în formarea iniţială a profesorilor şi formarea continuă, vom avea şi măsuri care să conducă la o formare iniţială mai bună şi vom introduce încă din anul universitar următor masteratul didactic”, a explicat ministrul.
 
Anisie consideră că nu doar Ministerului Educaţiei poate fi responsabil de acest rezultat de la testele PISA, ci toţi cei implicaţi în actul de învăţământ. 
 
"Cred că nu numai Ministerul Educaţiei ar putea fi responsabil de acest lucru, ci toţi factorii care influenţează educaţia, de la părinte, la elev, la profesor, la inspectorat, la minister şi aşa mai departe. Dar aici noi nu trebuie să căutăm vinovaţii, noi trebuie să găsim soluţiile pentu rezolvarea acestor situaţii. Cred că nu este corect să punem problema cine este vinovat, aşa putem să dăm vina pe tot ce a fost înainte, dar nu cred că asta este soluţia să găsim vinovaţi şi să nu căutăm soluţii”, a explicat Monica Anisie. 
 
Ministrul a mai afirmat că rezultatul evaluării nu înseamnă că elevii nu înţeleg ceea ce citesc neapărat, ci că nu pot ajunge la un al treilea nivel de interpretare de text. 
 
"Dacă tot ne referim la analfabetismul funcţional, ar trebuie să înţelegem un lucru. Atunci când citim un text avem o lectură primară, vorbim despre descifrarea sau înţelegerea textului şi de-abia după aceea se poate realiza o interpretare de text. Copiii noştri au fost evaluaţi în testarea aceasta PISA, nu înseamnă că nu înţeleg ceea ce citesc neapărat, ci nu pot ajunge la cel de-al treilea nivel de interpretare de text, dacă cumva termenii pe care îi foloseşti în textul respectiv sunt folosiţi de fapt cu sens conotativ şi nu denotativ. Aici e problema. Deci noi trebuie să găsim soluţii în aşa fel încât la orele de limbă şi comunicare, fie în limba română, fie într-o limbă străină să-i învăţăm pe copii să descifreze textul şi să-l interpreteze. Simpla lectură a textului nu este suficientă, asta este de fapt problema”, a precizat ministrul Educaţiei. 
 
Monica Anisie susţine că le va cere profesorilor de limba română să nu mai solicite elevilor să memoreze comentarii, ci să le creeze competenţa de a dezvolta o idee pe un text la prima vedere. 
 
"În calitate de ministru voi solicita colegilor mei să înceteze să le mai ceară elevilor să memoreze acele comentarii, dar răspunsul colegilor profesori de limba română va fi: dar trebuie să înveţe pentru examenul de Bacalaureat sau pentru Evaluarea Naţională nişte comentarii. Nu. Pentru Evaluarea Naţională chiar nu trebuie să înveţe nişte comentarii, ci trebuie să realizeze pe un text la prima vedere o compunere şi rolul profesorului în clasă este acela de a crea competenţa de a dezvolta o idee pe un text la prima vedere, iar în ceea ce priveşte examenul de Bacalaureat, acolo, la subiectul al treilea, avem un reper important pe care trebuie să-l dezvolte, şi anume particularităţile de construcţie ale unui text”, a mai spus Monica Anisie.
viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.