Analistul economic Adrian Negrescu consideră că e greu să reduci preţurile la lapte în condiţiile în care sunt foarte multe mecanisem care generează aceste creşteri, precizând că dacă statul voia cu adevărat să ia o măsură eficientă atunci ar fi redus TVA la lapte.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Adrian Negrescu a declarat marţi, la Prima News, că preţul la lapte nu a scăzut de la 1 mai aşa cum era înţelegerea pe care a avut-o Guvernul cu cei care lucrează în această industrie. 
“A fost o înţelegere verbală între Guvernul României şi cei care lucrează în piaţa laptelui. În mod normal, putea fi respectată nu de  toată lumea, ci măcar de jumătate sau mai mult jumătate dintre ei. Nu se întâmplă acest lucru. Astăzi, nu au scăzut preţurile la lapte mai pe nicăieri. De ce? E greu în momentul de faţă să reduci preţurile la lapte în condiţiile în care sunt foarte, foarte multe mecanisme care generează aceste creşteri de preţuri de la poarta fabricii până la raftul magazinului şi vorbim aici de taxele de marketing, de tarifele de transport, de costurile de producţie, de tot felul de intermediari care încearcă să îşi pună practic cu cinism şi bineînţeles din punct de vedere fiscal foarte corect nişte avantaje economice pe tot acest lanţ. Dacă nu se reduce preţul laptelui şi cred că nu doar la raft trebuie făcută această înţelegere, ci la mai toate produsele alimentare de bază, statul român trebuia să îi cheme pe aceşti jucători la masa negocierilor şi să identifice mecanismele fiscale, mecanismele economice concrete prin care aceste decizii să fie aplicate. Pentru că altfel, doar printr-o înţelegere mutuală ”ar fi bine să fie bine ca să nu fie rău”, nu s-a întâmplat şi nu se va întâmpla acest lucru”, a explicat Adrian Negrescu. 
El a menţionat că dacă statul dorea cu adevărat să reducă preţul laptelui, ar fi redus TVA. 
“Autorităţile puteau să ia exemplul altor ţări acolo unde preţurile alimentelor de bază, în urma unor astfel de înţelegeri, şi un bun exemplu este Franţa, au scăzut semnificativ. Cum au făcut acest lucru? Prin reducerea şi îngustarea lanţurilor de la producător la raftul magazinelor, eliminarea intermediarilor de pe acest segment, dezvoltarea unor facilităţi fiscale pentru cei care investesc în domeniul respectiv, sancţionarea celor care includ nişte adaosuri comerciale care nu sunt acoperite cu acte. Se puteau lua multe decizii, inclusiv de natură fiscală. Dacă statul  voia cu adevărat să reducă preţul laptelui pentru populaţie reducea TVA la lapte. Contraexemplul este cel al apei minerale. Uitaţi-vă ce se întâmplă de la 1 ianuarie că a scăzut semnificativ consumul de apă minerală odată ce statul a crescut TVA la toate băuturile carbogazoase. Asta era soluţia, să reducem TVA, să reducem taxele şi să stimulăm producţia internă”, a mai afirmat analistul economic.
Acordul voluntar între retaileri şi procesatori pentru reducerea preţului laptelui proaspăt de consum, la care au acceptat să participe toate marile reţele comerciale, se aplică începând de la 1 mai, pentru o perioadă de 6 luni, conform anunţului făcut recent de Consiliul Concurenţei. Reducerea de cel puţin 20% a preţului la raft se va aplica laptelui de provenienţă românească şi se va împărţi între retaileri (minimum 10%) şi procesatori (minimum 10%). Preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu a precizat, însă, că este posibil să dureze câteva zile până când această măsură se va aplica în toate magazinele, ţinând cont că trebuie renegociate contractele cu fiecare producător şi epuizate stocurile existente.
 
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.