Aeroportul Internaţional Tuzla a sărbătorit, sâmbătă, 50 de ani de la primul zbor şi a preluat numele primului comandant al acestuia, Alexandru Podgoreanu, când baza era destinată serviciului medical de urgenţă AVIASAN.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Sărbătorim 50 de ani de la 27 martie 1967, când a fost primul zbor cu misiune AVIASAN pe aerodromul Tuzla. Evident, este o zi mare, 50 de ani nu reprezintă doar durata unei clădiri, ci reprezintă munca a mii de oamenii pe mai multe generaţii, piloţi, mecanici, meteorologici, sanitari administrativ, care au trecut pe la aerobaza Tuzla", a declarat Adrian Vasilache, managing partner la Aeroportul Tuzla, sâmbătă, într-o conferinţă de presă.

Începând de sâmbătă, Aeroportul Tuzla se va numi Alexandru Podgoreanu, cel care a fost primul comandant al acestei baze, iar şcoala de zbor va purta numele Tudor Greceanu, în memoria unuia dintre cei mai mari piloţi de vânătoare ai României, a anunţat Vasilache.

Fiul lui Alexandru Podgoreanu, Constantin, a povestit în cadrul conferinţei de presă, cum a luat naştere această bază. Tatăl său, fost pilot militar, a înfiinţat după Al Doilea Război Mondial mai multe şcoli de zbor şi una de paraşutişti, iar în 1961 a plecat la Baia Mare unde s-a încadrat în Aviaţia Sanitară. A mers apoi la Constanţa, unde a fost comandantului AVIASAN, baza aflându-se în acea vreme în cartierul Palas din municipiu. În momentul în care s-a pus problema desfiinţării detaşamentului deoarece pe terenul pe care se afla baza urma să fie construit CET-ul, Alexandru  Podgoreanu a făcut mai multe demersuri pentru a găsi un teren pentru ca AVIASAN să îşi continue activitatea în judeţul Constanţa.

"În acel moment s-a pus problema desfiinţării detaşamentului de la Constanţa. Tatăl meu a mers la primul secretar al judeţului, nici nu era greu, pentru că zburaseră împreună, şi i-a cerut ajutor pentru găsirea unui teren, iar pe acel teren să fac o staţie. Din zbor, i-a arătat această porţiune, care aparţinea CAP Tuzla. Primul secretar a fost de acord, dar i-a spus tatălui meu să caute pe cineva care să facă proiectul şi să găsească sursa de finanţare. El a găsit sursa datorită unei cunoştinţe bune, în persoana unui apropiat al lui Nicolae Ceauşescu – Vasile Patilineţ. Patilineţ a fost cel care a pus bazele turismului din sudul litoralului, toată salba de staţiuni de aici sunt făcute la iniţiativa acestui om. Astfel, a început povestea Aeroportului Tuzla, în doi ani s-a terminat construcţia şi a devenit cea mai modernă staţie AVIASAN din Europa", a povestit Constantin Podgoreanu.

Adrian Vasilache a mai declarat că Tudor Greceanu, cel care dă începând de sâmbătă, numele şcolii de zbor de la Tuzla, a fost unul dintre cei mai mari piloţi ai României. El a luptat atât pe frontul de est, cât şi pe cel de vest în timpul Celui De-Al Doilea Rãzboi Mondial, având peste 800 de misiuni executate în teritoriul inamic şi primind multe decoraţii.

Daniel Citirigă, lector universitar al Facultăţii de Istorie şi Ştiinte Politice din cadrul Universităţii Ovidius, a povestit că Greceanu, care a avut peste 20.000 de zboruri şi a doborât aproape 40 de avioane, a fost închis la un moment dat, petrecând 16 ani în închisorile comuniste. A încercat la un moment dat să evadeze, a fost prins şi condamnat la moarte. Tudor Greceanu avea să fie eliberat în 1964 odată cu toţi deţinuţii politici.  

Lectorul a subliniat că după anii de eroism, pentru Tudor Greceanu au urmat ani de umilinţă în temniţele comuniste, după care a intervenit uitarea. 

"Pe eroi i-am condamnat la uitare pentru ca societatea post-decembristă să-i protejeze pe torţionari, să-i protejeze pe cei care i-au condamnat la închisoare şi mai puţin să le ofere eroilor ceea ce trebuia să le dea. Vă felicit pentru că daţi numele lui Tudor Greceanu şcolii de zbor pentru că într-un fel se face dreptate. Nu întâmplător tot în aceste zile cel de-al doilea torţionar comunist după Vişinescu, Ioan Ficior, a fost condamnat la 20 de ani de închisoare. Cumva memoria devine o formă de justiţie pentru că atunci când Ficior a fost condamnat, la câteva zile o şcoală de pilotaj primeşte numele lui Tudor Greceanu", a mai spus Daniel Citirigă.

AVIASAN a fost înfiinţat la Constanţa în 1958, iar din 1967 acesta s-a mutat la Tuzla.

"În primul an doar, piloţii de la Tuzla au zburat 1.600 de ore în misiuni de transport medical (bolnavi, material biologic, medici specialişti) şi în intervenţii agricole. Din februarie 1982 până în 1997, din AVIASAN a rămas activă doar Aviaţia Utilitară, care a pierdut încet teren odată cu declinul activitaţii agricole din perioada post-decembristă”, au precizat reprezentanţii Aeroportului Tuzla printr-un comunicat de presă. 

În 1999 Aeroportul Tuzla a fost preluat de o firmă privată, aceeaşi care îl operează şi în prezent.

Începând din 2013 aeroportul a fost deschis traficului internaţional de pasageri şi mărfuri, iar în 2016 a ocupat locul doi la nivel naţional, după Otopeni, în privinţa numărului de mişcări de aeronave, cu 22.000 de aterizări şi decolări.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.